Subscriu-te

El Festival de Santander arrenca l’edició del 70è aniversari

FESTIVAL INTERNACIONAL DE SANTANDER. Yuja Wang, piano. Orquestra Filharmònica de Luxemburg. Gustavo Gimeno, director. G. Ligeti: Concert românesc. F. Liszt: Concert per a piano núm. 1. A. Dvorak: Simfonia núm. 8. PALACIO DE FESTIVALES (SANTANDER). 3 D’AGOST DE 2020.

La setantena edició que celebra enguany el Festival Internacional de Santander situa l’esdeveniment a la lliga dels festivals de música degans d’Espanya, al costat del Festival de Música i Dansa de Granada -que va arribar a la mateixa xifra aquests mesos de juny i juliol passats- i a poca distància de la Quinzena Musical de Sant Sebastià, amb la qual comparteix sovint produccions, com va ser el cas del concert inaugural d’enguany.

L’obertura va fer coincidir dalt de l’escenari la pianista xinesa Yuja Wang, l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg i el director valencià Gustavo Gimeno per a la interpretació d’un programa convencional en les formes però original en el contingut i que va complir amb escreix la funció celebratòria i optimista que s’espera d’un concert inaugural.

Així, el Concert românesc de Ligeti va ser la partitura escollida per trencar el gel, amb el treball de textures excel·lentment servit per una formació especialitzada en certa manera en el repertori del segle XX.

Seguidament, el Concert de Liszt va esdevenir el vehicle per al lluïment de Wang, que el va afrontar amb l’ímpetu que la caracteritza -també l’efectisme i les maneres brusques-, que no està renyit amb el rigor en la interpretació. Per això, va ser el segon moviment i altres fragments de tempo més reposat els que van produir moments de particular bellesa. Obligada pels aplaudiments, va tornar al virtuosisme extrem amb el bis escollit: les Variacions Carmen compostes i popularitzades pel pianista Vladimir Horowitz sobre els temes de l’òpera de Bizet.

Finalment, el camí es va aplanar a la recta final amb la Vuitena Simfonia de Dvorak, una obra que Gimeno domina perquè la coneix molt bé i que es va revelar idònia per a l’orquestra, sobretot per les grans arcades melòdiques que caracteritzen la partitura i que permeten lluir treball de dinàmica i de fraseig. També la formació simfònica va voler oferir una propina tot recorrent a un compositor que encaixava molt bé amb la resta del programa: la Dansa hongaresa núm. 1 de Brahms.

Director i orquestra -que l’endemà van repetir al festival amb solista i programa diferent- tornaran a coincidir la propera temporada per a interpretar la Missa de Glòria de Puccini amb l’Orfeó Català. La producció viatjarà a Luxemburg, París i el Palau de la Música, per on també passarà, amb pocs dies de diferència -el maig de 2022-, Yuja Wang, que va ser una de les primeres artistes a cancel·lar la seva presència a la sala amb motiu de la pandèmia el 2020.

Imatge destacada: (c) Festival de Santander-Pedro Puente Hoyos.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter