Subscriu-te

L’Auditori organitza una nova edició de la Marató de Cambra

MARATÓ DE CAMBRA. 

16.30 h. Anna Urpina (violí). Nicola Brovelli (violoncel). Inés Moreno, (clavicèmbal). Obres d’Élisabeth Jacquet de la Guerre, Maireta Priuli, Helena Cànovas, Isabella Leonarda, Mademoiselle Duval, Francesca Caccini i Lady Mary Dering.

17.30 h. The Rest Project. Maria Florea (violí), Lara Fernández (viola), Daniel Claret (violoncel). Obres de William Byrd, Franz Schubert, Joan Magrané i Alfred Schnittke.

18.30 h. Trio Fortuny: Joel Bardolet (violí), Pau Codina (violoncel) i Marc Heredia (piano). Obres de Piotr Ílitx Txaikovski i Josep Cercós.

20.00 h. Joan Enric Lluna (clarinet), Josep Colom (piano). Obres de Benet Casablancas, Josep Colom, Joan Enric Lluna i Johannes Brahms.

21.00 h. Vera Martínez Mehner (violí). Camerata Penedès. Obres de Piotr Ílitx Txaikovski i Dmitri Xostakóvitx.

L’AUDITORI. 13 DE DESEMBRE DE 2025.

La música de cambra al nostre país travessa un moment on la proliferació de conjunts ve complementada per uns concerts d’un nivell d’exigència i qualitat interpretativa inqüestionables. Els nombrosos quartets de corda (Casals, Gerhard, Atenea…), entre tants d’altres, ja s’han guanyat un reconeixement unànime, i més enllà de les aportacions “quartetístiques”, conjunts com el Kebyart o el Trio Fortuny contribueixen a aquesta expansió que viu les darreres dècades la música de cambra.

L’aportació de l’ESMUC i la infraestructura de L’Auditori resulten decisives per comprendre aquesta bona salut que viu la música de cambra, com també ho és l’entrega d’uns músics que cerquen un grau d’excel·lència interpretativa que conseqüentment rep una resposta del públic cada vegada més majoritària; aquesta ben entesa “competència” entre formacions genera directament l’augment del grau de qualitat. Cal que els programadors dels grans cicles de concerts del nostre país apostin amb més força si és possible per poder donar encara una més gran visibilitat a tots aquests conjunts.

L’Auditori va oferir la tarda del dissabte cinc concerts de música dins la ja tradicional Marató que anualment dedica a aquesta disciplina musical. Cinc concerts dedicats enguany a diferents formacions musicals, amb programes eclèctics però cadascun d’un interès musical evident. La violinista Anna Urpina, amb Nicola Brovelli al violoncel i Inés Moreno al clave van oferir-nos un programa dedicat a compositores que majoritàriament han quedat relegades a un segon terme en el decurs de la història. El treball fruit de la investigació realitzat per Anna Urpina ens aportava obres inèdites dels segles XVII i XVIII acompanyades amb l’estrena de Largo once again (2024), pertanyent a Helena Cánovas Parés. The Rest Project , integrat per Maria Florea, Lara Fernández i Daniel Claret, va propiciar-nos els moments més àlgids de la tarda amb un programa que sense solució de continuïtat va oferir obres de Byrd, Schubert, Magrané (l’estrena d’Andante sostenuto) i Schnittke. El Trio Fortuny va tenir un record per la música de Josep Cercós ( 1925-1989), en commemoració pel seu centenari, i va afrontar el monumental Trio amb piano de Txaikovski amb el seu inefable “Tema amb variacions”. Dues de les figures més emblemàtiques del panorama musical com són Joan Enric Lluna i Josep Colom van dedicar la primera part a dues obres compostes respectivament pel clarinetista i pianista, i a tres pàgines de Benet Casablancas, entre les quals l’estrena musical de Set haikus per a clarinet sol. Després van interpretar la Sonata de Brahms. La Marató va acabar amb l’actuació de la Camerata Penedès, un concert en el qual es van programar dues obres de Txaikovski i Xostakóvitx, el Souvenir de Florència i la Simfonia da cambra, respectivament, que denota la qualitat interpretativa que ha de tenir un conjunt per poder afrontar unes pàgines de tanta complexitat tècnica i interpretativa.

Dins d’aquesta veritable Marató seguida per un públic que va omplir la Sala Oriol Martorell –cal recordar que l’entrada era gratuïta–, volem destacar uns moments d’una qualitat interpretativa extraordinària. El treball d’investigació d’Anna Urpina ha tret a la llum peces inèdites de compositores com Élisabeth Jacquet de la Guerre, de Madmemoiselle Duval o de Marieta Morosina Priuli; música d’una elegància, bellesa i encant inqüestionables, que segueix la línia del seu treball discogràfic Le chant des muses que tant ha ajudat a fer visible aquest repertori injustament oblidat llegat per les dones compositores. Delicadíssimes interpretacions ofertes per Urpina, Brovelli i Moreno d’un programa sorgit després d’un intens treball d’investigació.

Els moments més impactants a nivell musical de la Marató es van assolir amb el programa presentat per The Rest Project. L’“Agnus” de la Missa a tres veus de Byrd transcrita per a trio de corda acompanyava la declamació de la poesia simbolista de Rimbaud per part del compositor Joan Magrané, i donava pas al Trio de corda en Si bemoll de Schubert. Una versió d’una qualitat tècnica i musical d’un altíssim grau de perfecció i que amb un enllaç tonal esplèndid, unia l’incabat “Andante sostenuto” amb l’Andante sostenuto compost per Joan Magrané. El tema melòdic schubertià, les progressions, els accelerandos, subtils passatges calmats i un llenguatge modulant d’una bellíssima factura, ens retornaven a la intensitat de la música de Byrd, concretament el “Sanctus” de la Missa. Després The Rest Project va afrontar l’intens, càustic, mordaç i punyent Trio de corda de Schnittke. Compost l’any 1985 i dedicat a Alban Berg, juga constantment amb la cèl·lula rítmica basada en les notes de la melodia Happy birthday to you, exposades en to menor per crear una de les grans aportacions cambrístiques llegades pel compositor rus.

Del Trio Fortuny destacaríem la seva entrega, valentia i versió apassionada del Trio amb piano de Txaikovski. Músics d’una experiència i consolidació notòriament reconeguda, com el violinista Joel Bardolet, el violoncel·lista Pau Codina i el pianista Marc Heredia, van recrear-nos la sublim música de Txaikovski amb el seu inoblidable vals, la masurca i el dramatisme explícit del final interpretat amb un aprofundiment musical perfectament assolit pel Trio Fortuny. No cal dir que dos músics com Lluna i Colom van estar al seu nivell habitual, no només interpretant les seves pròpies obres, sinó oferint les composicions de Benet Casablancas. Escriptura precisa, subtil, acurada, cercant el color i la concreció de la idea, els Set haikus per a clarinet sol que estrenava Lluna responen a aquest llenguatge sempre clarivident en la recerca d’una idea musical exposada amb rigor, despullada de tota idea secundària. Casablancas, torna a trobar la inspiració amb la microforma que proposa aquesta fórmula poètica japonesa.

La Marató va cloure amb la música de Txaikovski i Xostakóvitx en les mans de la Camerata Penedès, formació resident de l’Auditori Municipal de Vilafranca del Penedès que, com explica el programa de mà, “va néixer amb el desig de crear una orquestra diferent, cooperativa i assembleària, amb una direcció artística decidida i atrevida. El seu objectiu és redescobrir i compartir les grans obres per a formació de cambra, així com promoure i abordar la música de creadores i artistes contemporànies”.

Aquesta Marató ha explorat en el decurs de cinc concerts diferents vessants de la música de cambra, i així ha constatat el bon estat que actualment viu aquesta disciplina imprescindible per a l’esdevenir dels nostres músics.

Imatge destacada: (c) May Zircus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter