Subscriu-te

Per molts anys, DeltaChamber Music Festival!

DELTACHAMBER MUSIC FESTIVAL. Elena Graf (violí), Bernat Prat Sabater (violí), Lander Etxebarria (viola), Oriol Prat Sabater (violoncel), Laura Ruiz Ferreres (clarinet), Pau Rodríguez Ruiz (clarinet), Oliver Kern (piano). Sofía Fernández Araujo (flauta). A. Glazunov: Rêverie orientale, per a quartet de corda i clarinet. E. Granados–G. Cassadó: “Intermezzo” sobre Goyescas, per a violí, violoncel i piano. A. Khatxaturian: Trio per a clarinet, violí i piano. F. Schubert: Quartettsatz, D. 703, per a quartet de corda. C. Saint-Saëns: Tarantella, op. 6, per a flauta, clarinet i piano. S. Prokófiev: Obertura sobre temes hebreus, per a quartet de corda, clarinet i piano. ASCÓ. 2 D’AGOST DE 2025.

El DeltaChamber Music Festival ha arribat a la desena edició. Aquesta cita impulsada pels clarinetistes Laura Ruiz Ferreres i Pau Rodríguez Ruiz ha crescut a nivell artístic i geogràfic de manera exponencial. Grans noms del nostre panorama interpretatiu, com la soprano Marta Mathéu, el pianista Albert Guinovart o els germans Oriol i Bernat Prat Sabater –integrants del Cosmos Quartet– han participat enguany en aquest esdeveniment, juntament amb altres solistes nacionals i internacionals. Aquesta projecció del DeltaChamber no resulta fortuïta, ja que cerca la màxima qualitat artística des de les primeres edicions. Els dos clarinetistes nascuts a Amposta –on la música de banda i el centre professional de música de La Lira Ampostina tenen un paper determinant– van decidir impulsar un festival cambrístic d’unes característiques que el fan diferencial dins l’àmbit geogràfic del sud d’Europa.

Enguany un pianista tan reconegut com Oliver Kern, un beethovenià de pro deixeble de Buchbinder o la violinista Elena Graf –catedràtica a la Universitat de Mannheim i que des de l’any 2021 interpreta amb l’Stradivarius “Tullaye” (1669) cedit pel L-Bank Baden-Württemberg– han tornat a formar part d’aquest esdeveniment que ha ofert un total d’onze concerts entre el 24 de juliol i el 3 d’agost. Com s’especifica al programa, tots els solistes invitats són “professors catedràtics superiors d’universitats i escoles superiors europees i/o membres i solistes d’orquestres internacionals del més alt nivell”, i al seu costat actuen solistes escollits del Programa Academy, que selecciona entre uns quaranta joves talents nacionals. Un darrer propòsit assolit en el decurs d’aquests anys ha estat portar els concerts, a més d’Amposta, a localitats de les quatre comarques ebrenques, amb uns entorns geogràfics i arquitectònics tan meravellosos com són els d’Horta de Sant Joan –paisatges ja immortalitzats per Picasso–, Alcanar, Tortosa o a la reconvertida cambra arrossera en espai cultural a Deltebre, tot acomplint així una clara voluntat descentralitzadora.

Els concerts es nodreixen majoritàriament d’un públic d’aquesta zona geogràfica, on la vinculació amb la música sempre ha resultat emblemàtica, gràcies a les bandes, escoles de música i conservatoris (Amposta, Tortosa…), als quals caldria sumar per proximitat els de Tarragona, Reus o Vila-seca.

Al concert celebrat al remodelat magatzem de vi, construït l’any 1929, anomenat “de Rita” a la localitat d’Ascó, la música de cambra de Glazunov, Granados o Saint-Saëns, curosament seleccionada, va sonar de manera admirable en les mans dels professionals anteriorment esmentats, als quals cal afegir Lander Etxebarria, viola solista de la Simfònica de Bilbao i al llarg de dotze anys integrant de la London Symphony Orchestra, i la talentosa flautista Sofia Fernández Araujo, jove de vint anys que actualment cursa el grau superior i que va mostrar tot el seu virtuosisme i musicalitat amb la “rossiniana” Tarantella de Saint-Saëns.

El concert va assolir moments musicalment d’un refinament exquisit: la bellíssima adaptació per a violí, violoncel i piano de l’“Intermezzo” de Goyescas de Granados realitzada per Gaspar Cassadó o una interpretació sublim del cèlebre Quartettsatz de Schubert, en què els dos integrants del Cosmos Quartet –la reconeguda formació que toca amb instruments construïts per David Bagué– van col·laborar amb la hipnòtica sonoritat assolida per Elena Graf i per un inspiradíssim Lander Etxebarria a la viola. Cadascuna de les interpretacions era fruit d’un intens treball d’interacció entre els instrumentistes. Laura Ruiz Ferreres –a més de glossar amb empatia cadascuna de les peces– mostrava aquesta qualitat interpretativa que magnetitza per la seva musicalitat i Pau Rodríguez desprenia una sensibilitat musical d’un gran refinament, aspectes evidenciats respectivament en el vibrant Trio per a violí, clarinet i piano de Khatxaturian i la deliciosa Réverie de Glazunov. L’Obertura sobre temes hebreus de Prokófiev va completar el concert, culminat amb unes suggestives variacions sobre la cèlebre melodia Happy birthday fetes per Jordi Griso. Un festival del tot consolidat i al qual augurem edicions del tot prometedores.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter