L’any 2026 es commemorarà el 150è aniversari del naixement de Manuel de Falla Matheu (Cadis, 1876-Alta Gracia, Argentina, 1946), de mare amb arrels catalanes i un dels compositors més internacionals de la música espanyola. El Palau de la Música, que va acollir obra seva i estrenes en sengles concerts els anys vint del segle passat, se suma aquesta temporada 2025-26 a l’efemèride programant-ne diverses obres.
Barcelona va ser una ciutat que Manuel de Falla freqüentà sovint i la seva música va tenir una presència important els primers anys del Palau de la Música Catalana, on es van estrenar Psyché el 9 de febrer de 1925 i el Concert per a clavecí i cinc instruments el 5 de novembre de 1926, interpretat per Wanda Landowska amb la col·laboració de músics de l’Orquestra Pau Casals. Aquestes dues obres i moltes d’altres es podran escoltar al Palau en sis concerts durant la temporada 2025-26 i fins a acabar l’any de commemoració.
La seva obra recull la riquesa de la tradició andalusa que es pot trobar en el cante jondo i el flamenc, tot nodrint-la d’una capacitat d’orquestració original i de gran riquesa tímbrica. Falla estableix un pont entre allò ancestral i allò contemporani evocant paisatges sonors que són un exemple de l’esperit artístic polièdric del segle XX. Falla va saber conviure amb les nombroses avantguardes artístiques que va conèixer de primera mà a París, cosa que es va manifestar especialment en la seva època neoclàssica en coincidir amb figures internacionals com ara Igor Stravinsky. Tanmateix, el folklorisme va ser nuclear en tot el seu corpus, amb un catàleg d’ ampli abast malgrat no ser excessivament llarg. Després de la Guerra Civil, Falla s’exilià a l’Argentina, on va morir el 14 de novembre de 1946.
L’obra de Manuel de Falla al Palau de la Música Catalana
-El sombrero de tres picos i Psyché
Aquest mes de novembre es podran escoltar dues obres cabdals de l’opus del compositor gadità. El pròxim dissabte, 8 de novembre (Sala de Concerts, 18.30 h, Simfònics al Palau), l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la direcció de Néstor Bayona, inclou al programa El sombrero de tres picos, obra carregada de ritmes populars espanyols i d’una gran expressivitat. Basada en el popular ballet del mateix nom, es caracteritza per la intensitat dramàtica i una captivadora bellesa melòdica, tot un veritable homenatge a la cultura espanyola. Completaran el programa Preludi i Dansa de Sémiramis (estrena a l’Estat espanyol), Tzigane de Ravel i Havanera, op. 83 de Saint-Saëns.
El dimarts 25 de novembre (Petit Palau, 19.30 h, Petit Palau Cambra), al costat d’obres de Ravel i Debussy, un sextet d’intèrprets d’alt nivell format per la mezzosoprano Fleur Barron, l’arpista José Antonio Domené, el violinista Bernat Prat Sabaté, la violista Aine Suzuki, el violoncel·lista Charles-Antoine Archambault i el flautista Francisco López, es reuniran per interpretar Psyché cent anys després de l’estrena.
L’obra fou interpretada el 9 de febrer de 1925 al mateix Palau de la Música en un concert de l’Associació de Música da Camera dedicat a Falla en què també es va interpretar El sombrero de tres picos, la “Danza ritual del fuego” d’El amor brujo i El retablo de Maese Pedro, amb l’Orquesta Bética de Cámara, sota direcció del mateix compositor. Psyché va ser interpretada per Maria Josepa Regnard (soprano), Raquel Martí (arpa), Miquel Pérez (flauta), Fermín Pérez (violí), Fernando Romero (viola) i Segismundo Romero (violí).
-Obra per a piano amb Javier Perianes i Jan Lisiecki
Ja el 2026, el dijous 12 de febrer (Sala de Concerts, 20 h, Palau Piano), Javier Perianes, amb una trajectòria que combina solidesa internacional i sensibilitat mediterrània, tornarà al Palau per oferir un programa que posa en diàleg dos universos aparentment distants però íntimament connectats: Chopin i Falla. De Falla interpretarà Nocturno, Mazurca, Vals-Capricho, Canción, Cuatro piezas españolas i una selecció d’Iberia.
Després de diverses aparicions memorables al Palau, la primera l’any 2015 i la més recent el 2022 amb l’Orquestra Simfònica de Viena, el dijous 5 de març (Sala de Concerts, 20 h, Palau Piano), el canadenc Jan Lisiecki tornarà a la sala modernista amb un recital en solitari que posarà la dansa al centre del repertori pianístic. Al costat d’obres de Martinů, Szymanowski, Schubert, Bartók, Ginastera, Chopin, Brahms, Piazzolla i Albéniz, de Manuel de Falla interpretarà la “Danza española núm. 2” i la “núm. 1” de La vida breve i la “Danza ritual del fuego” d’El amor brujo.
-El amor brujo i Granada 1920
El dimarts 17 de març (Sala de Concerts, 19 h, Tardes al Palau) l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, dirigida per Xavier Pagès-Corella, oferirà El amor brujo, obra mestra considerada de les més emblemàtiques del repertori espanyol. Concebut com a ballet, estrenat el 1915, la versió orquestral i definitiva data del 1925. L’obra comptarà amb la veu de Mayte Martín. El programa es completarà amb obres de Gerhard, Albéniz i el mateix Pagès-Corella.
El dimecres 15 d’abril (Sala de Concerts, 19 h, Tardes al Palau), el pianista Daniel Ligorio i l’actor Borja Espinosa com a narrador oferiran el concert Granada 1920 dedicat íntegrament a Manuel de Falla, amb Cuatro piezas españolas, Suite d’El sombrero de tres picos, Fantasía bética i Suite d’El amor brujo.
-Concierto para clave y cinco instrumentos
Finalment, ja durant la temporada 2026-27, el dijous 5 de novembre de 2026 el Palau clourà el seu homenatge a Manuel de Falla amb la interpretació del Concierto para clave y cinco instrumentos, el mateix dia que es va estrenar al Palau, però cent anys després, amb Benjamin Alard al clavicèmbal i Miguel Colom (violí), Fernando Arias (violoncel), Álvaro Octavio (flauta), Ángel Luis Sánchez (oboè) i Vicente Alberola (clarinet). L’estrena al Palau el 1926 va ser en un concert organitzat per l’Associació de Música da Camera dedicat novament a Falla i interpretat per l’Orquestra Pau Casals. El Concierto va ser estrenat per Wanda Landowska al clavicèmbal, dedicatària de l’obra, i Josep Vila (flauta), Cassià Carles (oboè), Josep Nori (clarinet), Enric Casals (violí) i Bonaventura Dini (violoncel), dirigits pel mateix Falla. El concert també va incloure El sombrero de tres picos, amb Falla al piano i Pau Casals a la batuta, i El retablo de Maese Pedro, dirigit per Falla.