El proper dimecres, 18 de juny (Sala de Concerts, 20 h), John Eliot Gardiner tornarà al Palau de la Música per primera vegada amb les seves noves formacions, The Constellation Choir and Orchestra, fundades el 2024, formades per alguns dels millors músics i solistes escollits per Gardiner en l’àmbit de la interpretació historicista i que tot just van debutar als escenaris europeus el desembre passat.
Referent internacional de la direcció basada en criteris històrics i gran nom habitual al Palau, el director britànic tornarà a la sala modernista amb un programa dedicat a Johann Sebastian Bach que inclourà tres Cantates per al Diumenge de Jubileu: “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen”, BWV 12; “Ihr werdet weinen und heulen”, BWV 103, i “Wir müssen durch viel Trübsal”, BWV 146. La interpretació comptarà amb els cantants solistes Marie Luise Werneburg (soprano), Alexander Chance (contratenor), Thomas Hobbs (tenor) i Florian Störtz (baix). Gardiner ha dedicat la seva vida a l’estudi de l’obra de Bach; les seves interpretacions van més enllà de la recerca acadèmica i reflecteixen una comprensió profunda del context en què va néixer aquesta música, de la manera de treballar de Bach i de la seva construcció musical. Aquest fet li permet aconseguir efectes extraordinaris i dona com a resultat interpretacions d’una gran profunditat. Aquest concert clourà la temporada 2024-25 del cicle Palau 100.
Les tres Cantates del programa tenen en comú haver estat escrites per ser interpretades el tercer diumenge després de Pasqua. Gràcies als seus anys com a compositor de la cort a Weimar i després com a Kantor de l’església de Sant Tomàs de Leipzig, càrrecs que implicaven escriure música per a les celebracions litúrgiques, Bach va escriure un bon nombre de Cantates per al mateix temps litúrgic; si bé no totes s’han conservat, aquestes tres que inclou el programa en són una bona mostra. La primera, “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen”, BWV 12, va ser estrenada a Weimar el 1714, en l’any en què fou nomenat Konzertmeister de la cort de Weimar. Les altres dues, “Ihr werdet weinen und heulen”, BWV 103 i “Wir müssen durch viel Trübsal”, BWV 146, estrenades a Leipzig el 1725 i 1726, respectivament, tenen una riquesa instrumental molt més gran, ja que a Leipzig, Bach disposava de músics i cantants professionals. El període de Leipzig, on Bach va viure des del 1723 fins a la seva mort, el 1750, és el més llarg i fructífer de la seva vida creativa. Allà, com a Kantor de l’església de Sant Tomàs, i director musical d’altres esglésies, va escriure una gran part de les seves obres litúrgiques, incloent-hi les Passions i un gran nombre de Cantates.
John Eliot Gardiner és reconegut a escala internacional com un dels músics més innovadors i dinàmics, protagonista indiscutible en l’àmbit de la música clàssica actualment. La seva trajectòria l’ha consolidat com una figura clau, tant pel que fa al renaixement de la música antiga com per una pràctica interpretativa històricament informada. Després de dècades al capdavant de les reconegudes formacions Monteverdi Choir, English Baroque Soloists i Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Gardiner ha iniciat un nou projecte musical denominat Springhead Constellation, la nova organització d’arts interdisciplinària que vol crear actuacions accessibles, atractives i educatives per a totes les edats i geografies, amb la voluntat de produir projectes de gira ambiciosos, transformadors i regeneradors que explorin les interseccions entre la música i les ciències ambientals. The Constellation Choir & Orchestra són els conjunts insígnia de la Springhead Constellation.
El director anglès ha actuat al Palau de la Música en nombroses ocasions, la darrera va ser l’11 d’abril de 2023 en un concert molt especial, que va constituir l’única parada a l’Estat espanyol de la gira de celebració del seu 80è aniversari, amb la Missa en Si menor de Bach. La relació amb l’escenari modernista va començar el 1988 amb la interpretació de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach; des d’aleshores s’hi han viscut nits històriques sota la seva batuta, com la commemoració del 200è aniversari de la mort de W. A. Mozart el 5 de desembre de 1991 o la integral de les Simfonies de Beethoven el febrer del 2020. De les seves actuacions al Palau, també en destaquen la versió de concert de Semele, HWV 58 de Händel (24 d’abril de 2019), la interpretació de les Vespro della Beata Vergine de Claudio Monteverdi (7 de març de 2014), concert que va comptar amb la participació del Cor Infantil de l’Orfeó Català, o Il ritorno d’Ulisse in patria (3 de maig de 2017), també de Claudio Monteverdi, representat en versió semiescenificada.
Imatge destacada: (c) Daniel Dittus.