La nova temporada d’Òpera a Catalunya, que es consolida en nombre de funcions –49 funcions en 13 ciutats-, converteix aquesta companyia en la que té major implantació territorial de l’Estat: Sabadell, Barcelona, Cornellà de Llobregat, Figueres, Girona, Granollers, Lleida, Manresa, Reus, Sant Cugat del Vallès, Tarragona, Vic i Viladecans integren un circuit àmpliament reconegut i amb una clara aposta per apropar l’òpera a tota la ciutadania.
La Fundació Òpera a Catalunya (FOC), formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, rep el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que continua augmentant la seva aportació, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.
Després d’una temporada 2024-25 marcada pel relleu en la direcció artística de la Fundació Òpera a Catalunya i per un destacat increment de públic, la Fundació Òpera a Catalunya i l’Orquestra Simfònica del Vallès presenten -a més de la cinquantena de representacions- la segona edició de l’òpera Push!, un projecte comunitari que vol implicar la ciutadania sabadellenca i generar una reflexió al voltant de la memòria històrica i els drets humans.
A més, la FOC i el Liceu presenten en coproducció/col·laboració l’espectacle educatiu La jove Aida, que girarà per tot Catalunya durant les properes temporades gràcies a la xarxa d’Òpera a Catalunya a més d’estrenar-se també durant la tardor 2026 al Liceu barceloní.
Per últim, el Palau de la Música acollirà una producció de la FOC, emmarcada en el cicle Simfònics al Palau, però que serà també un concert extraordinari de la temporada en què l’Orquestra Simfònica del Vallès interpretarà una selecció de dues sarsueles emblemàtiques, Cançó d’amor i de guerra i Marina.
La temporada 2025-26 d’Òpera a Catalunya inclou quatre propostes operístiques dins la seva oferta d’abonament. La gran novetat d’enguany és la programació per primera vegada d’una òpera de Wagner, en aquest cas L’holandès errant (novembre-desembre 2025). El cicle arrencarà amb Les noces de Figaro, de Mozart (octubre-novembre 2025), i es completarà, ja el 2026, amb dos grans clàssics del gènere: Norma de Bellini (febrer-març 2026) i La traviata de Verdi (abril-maig 2026).
Amb una clara aposta pel talent nacional, la propera temporada d’Òpera a Catalunya incorpora veus com les de Maribel Ortega, Carol García, Antoni Lliteres, Maria Miró, Luis Cansino o Àngel Òdena, entre molts d’altres. Alhora, responent a la voluntat de sumar nous solistes, aquesta propera temporada es caracteritza per la inclusió d’un bon nombre de cantants consolidats que debutaran a Òpera a Catalunya: Ferran Albrich, Laura del Río, Maria Hinojosa, Laura Orueta, Jordi Serrano-Jové, José Antonio López, Carlo Colombara, José Ansaldi, Elisabeth Gillming, Carmen Buendía, Montserrat Seró i Andrés Sánchez-Joglar. Una combinació de veus consagrades i de joves i cantants locals, tots ells professionals i de gran nivell que estan presents, de forma habitual, als millors teatres estatals i europeus.
També hi ha novetats en les direccions, tant musicals com escèniques. Debutaran a Òpera a Catalunya els directors d’orquestra Josep Planells Schiaffino i Julio García-Vico i el director d’escena Emilio López. Daniel Gil de Tejada, director del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, Andrés Salado, nou director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès, i Isabel Rubio, directora assistent de l’OSV, completen les direccions musicals; i Miquel Gorriz i Carles Ortiz assumeixen les direccions escèniques restants.
Com sempre, acompanyaran els solistes les dues formacions estables de la companyia: el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès, dues entitats professionals en contínua renovació i creixement artístic i tècnic que han incorporat, durant els darrers anys, alguns dels millors talents locals.
El Teatre de La Faràndula acollirà aquesta temporada 21 funcions d’òpera, en una aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, que es reafirma així com a centre productor operístic de primer ordre. Com ja es va iniciar en la temporada anterior i amb la voluntat d’esdevenir una dinàmica habitual, a les tres representacions habituals que es fan de cada òpera (dimecres, divendres i diumenge) se li sumarà una més el dimarts següent.
Pel que fa al circuit, per primera vegada totes les òperes es podran veure a L’Atlàntida de Vic, a més del Palau de la Música i al Teatre Fortuny de Reus, on es programen un any més els quatre títols. A més, ciutats com Granollers, Lleida, Manresa, Sant Cugat i Tarragona mantindran la seva programació amb tres òperes cadascuna, mentre que Cornellà i Viladecans continuen programant dos títols per temporada, consolidant així una xarxa estable de públics arreu de Catalunya.
La temporada 2025-26 està formada, doncs, per 49 funcions (a més de les dues de l’Escola d’Òpera), les mateixes que la temporada anterior, fet que posa de manifest la consolidació d’un cicle estable, visible, de qualitat i madur que dona resposta a un públic creixent i demandant. Ho fa palès l’evolució del nombre d’espectadors d’Òpera a Catalunya en les darreres temporades: la 2021-22 va ser de 20.118, la temporada 2022-23 de 29.790, la temporada 2023-24 de 30.260 i la temporada 2024-25 de 45.790.
La primera òpera de la temporada serà Les noces de Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart i realitzarà un total de 15 funcions en 12 ciutats, passant per pràcticament tots els teatres del circuit durant els mesos d’octubre i novembre de 2025.
Aquesta primera òpera de la programació és una proposta nova, partint de la producció presentada el 2015, amb la mirada renovada del director i actor terrassenc Miquel Gorriz i una escenografia i un vestuari nous, dins els paràmetres clàssics. La direcció escènica es completarà amb Jaume Sangrà com a director assistent, Pau Monterde com a responsable del disseny d’escenografia, i Eva Selma, encarregada del disseny de vestuari, que anirà d’acord amb l’època en què està situada l’òpera (finals del s. XVIII) i que s’utilitzarà per marcar la diferència de classes present a l’òpera (rococó francès per a la noblesa; estil goyesco de Sevilla per al poble). La direcció musical anirà a càrrec de Daniel Gil de Tejada, director musical de la Fundació i del cor Amics de l’Òpera de Sabadell, al qual assistirà Isabel Rubio, nova directora associada de l’OSV.
Pel que fa a l’equip artístic, estarà encapçalat per un doble repartiment en els rols principals: els barítons Ferran Albrich i Milan Perišić es repartiran el paper d’Il Conte d’Almaviva, Maria Hinojosa i Laura del Río interpretaran el personatge de la Contessa d’Almaviva, Pau Armengol i Guillem Batllori posaran veu a Figaro i Rosa Maria Abella i Violeta Alarcón seran Susanna. La producció compta també amb les veus solistes de Laura Orueta (Cherubino), Assumpta Cumí (Marcellina), Arturo Espinosa (Don Bartolo), Jorge Juan Morata (Don Basilio), Roberto Redondo-Sainz (Don Curzio), Jordi Serrano-Jové (Antonio) i Laura Gibert (Barbarina).