Subscriu-te

200 veus van interpretar un Telemann desconegut a Barcelona

Un total de dos-cents cantaires de l’Associació Messies Participatiu, al costat de la Coral Mixta d’Igualada, la Coral Canigó de Vic i l’Orquestra de Cambra Terrassa 48, dirigits per Alfred Cañamero, van interpretar el divendres 12 d’abril la Passió segons sant Lluc (1744) de Georg Philipp Telemann a la basílica de la Mercè de Barcelona. Amb l’església plena, cantaires i músics van descobrir al públic una obra molt poc coneguda del compositor alemany, que gairebé no s’interpreta i de la qual hi ha poquíssims enregistraments. “Telemann és el gran compositor de Passions. En va fer quaranta-sis, de les quals ens han arribat només vint-i-tres”, va explicar el director Alfred Cañamero. El compositor té un catàleg impressionant i se li atribueixen més de tres mil obres.

© Rosmi Duaso

Alfred Cañamero va plantejar la interpretació amb un doble cor, el d’escenari i el tutti, que aportava un gran volum sonor i una gran espectacularitat. Particularment això es va veure en alguns corals, com ara el cor “Ach klage”. A l’obra destaquen també moments de gran dramatisme, com la crida de la multitud per alliberar Barrabàs o l’instant en què Jesucrist, moribund, parla a la creu. Els números corals aporten un gran dramatisme a l’obra. El cor, de fet, és un personatge més de la composició. “He treballat amb un tempo molt més ràpid que el que vaig sentir a l’únic enregistrament que n’he trobat”, va comentar el director.

Entre els solistes hi havia la soprano Ulrike Haller, que va executar amb un gran mestratge les cinc àries de l’obra, de característiques ben diferents. La interpretació de l’Evangelista va ser a càrrec del tenor Jordi Casanova, i va assumir el paper de Jesucrist el baríton Joan Garcia Gomà, que el va interpretar amb una gran seguretat.

© Rosmi Duaso

Aquesta Passió de Telemann és la primera obra participativa que ha dut a terme l’Associació Messies Participatiu després del concert amb El Messies de Händel del mes de desembre passat a l’Auditori de Barcelona. Cal recordar que, tradicionalment, El Messies Participatiu era organitzat per l’Obra Social “la Caixa”, però que l’any passat va decidir deixar de fer-lo a Barcelona, tot i mantenir-lo en altres ciutats espanyoles. Aquesta decisió va donar lloc, precisament, al naixement de l’Associació Messies Participatiu, amb la voluntat de continuar organitzant El Messies Participatiu, així com altres projectes com el que s’acaba de presentar amb aquesta Passió de Telemann.

Imatge destacada: © Rosmi Duaso

1 comentari

  • Un concert extraordinari, la direcció del director, magnífica! Precisa, enèrgica, tots els instruments i veus minuciosament coordinats, amb excelents creixendos energètics , i l’embolcall dels moments sensiblement delicats. Tot a una, equlibrat meravellosament!
    Felicitats!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *