Subscriu-te

A punt el 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués

El 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués se celebra entre el 12 i el 18 de desembre a Cadaqués i Barcelona i la final tindrà lloc el 18 de desembre, a les 18 h, a la Sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona. El Concurs, que premiarà el director jove més talentós entre un centenar de candidats d’arreu, és un dels més prestigiosos del món.

El jurat serà presidit per primera vegada per Gianandrea Noseda, actual director principal de l’Orquestra de Cadaqués i guanyador del primer premi del certamen l’any 1994. Formaran part també del jurat d’aquesta dotzena edició: Annette Mangold, directora de planificació artística de la Filharmònica de Berlín; Nicholas Kenyon, conseller delegat del Barbican Centre; Lutz Köhler, director d’orquestra; Jaime Martín, director titular de l’Orquestra de Cadaqués i de la Gävle Symfoniorkester, i Jun-ichi Nihei, president de la Japan Arts Corporation. Així mateix, l’Orquestra de Cadaqués està integrada al jurat amb dos vots.

El període de sol·licituds es va tancar el mes de setembre passat, amb 301 postulants, procedents de 50 països de tot el món. Un total de 47 aspirants han estat seleccionats directament per a la fase final i 52 més concorreran a la ronda preliminar, en la qual 10 seran elegits per concursar. Entre els 99 candidats hi ha 11 dones i hi estan representades 42 nacionalitats. El primer premi únic consisteix a dirigir almenys un concert amb les 38 orquestres col·laboradores, al llarg de les temporades 2017-18, 2018-19 i 2019-20. Així mateix, el guanyador estarà assessorat durant un any per Alfonso Aijón, promotor musical de llarga trajectòria i fundador del cicle Ibermúsica.

El Concurs de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués s’articula en cinc fases, a més de la preliminar (12 i 13 de desembre). A la primera ronda (14 i 15 de desembre) es seleccionaran 20 candidats; a la segona (dissabte 16), hi passaran set concursants; a la tercera (diumenge 17, en horari matinal) el jurat haurà de decidir-se per tres aspirants, que es veuran a la semifinal (diumenge 17, a la tarda). El duel final tindrà lloc el dilluns 18 a l’Auditori de Barcelona. Els candidats dirigiran l’Ensemble i l’Orquestra de Cadaqués.

En aquesta edició el Concurs vol arribar al major nombre d’espectadors possible. Així, a més d’obrir al públic i mitjans de comunicació totes les seves proves a Cadaqués i Barcelona, ​​comptarà amb un servei d’streaming que retransmetrà en directe totes les jornades del certamen.

25 anys d’història

El Concurs de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués és un certamen de caràcter biennal, la primera edició del qual va tenir lloc el 1992. El 2015 les dificultats econòmiques van obligar a suspendre la dotzena edició, que es reprèn aquest 2017. Entre les seves principals característiques destaca el lloc primordial que es reserva a la música contemporània. En cada edició s’ha encarregat i estrenat una obra. Enguany el compositor a qui s’ha fet l’encàrrec és Gabriel Erkoreka, que ha escrit l’obra Tramuntana.

Erkoreka (Bilbao, 1969) és membre associat honorífic de la Royal Academy of Music de Londres (ARAM) i ha obtingut prestigiosos premis de composició, com el XXV Premio Reina Sofía de Composició, Premi de Roma, Premi INAEM a París, Joshia Parker Prize i Premi SGAE, entre d’altres. La seva música s’ha sentit ja a sales de concerts de Chicago a Tòquio, de Sydney a Hèlsinki, de Venècia –biennals celebrades el 2004 i 2014– a Nova York, passant pels ISCM World Music Days de Manchester (1998) i Hong Kong (2007). Actualment és president de l’associació de compositors bascos-navarresos Musikagileak i director artístic del Cicle de Concerts de Música Contemporània de la Fundació BBVA a Bilbao.

Tramuntana aprofundeix en els registres extrems dels instruments musicals utilitzats en l’obra i incorpora elements del folklore musical català, amb sonoritats d’instruments de vent fusta com el flabiol. La peça fa referència al vent del nord, típic de l’Empordà, que després de bufar diversos dies seguits deixa un cel blau intens i neteja l’ambient. Aquesta és la sensació que es vol plasmar musicalment a Tramuntana.

Entre els guanyadors d’edicions anteriors figuren: Gianandrea Noseda, Opera Awards Director de l’any 2016, director principal convidat de la London Symphony Orchestra i director titular de l’Orquestra de Cadaqués; Vasily Petrenko (2004), actual director titular de la Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, de l’Oslo Philharmonic Orchestra i de l’European Union Youth Orchestra; Michal Nesterowicz (2008), director titular de l’Orquesta Sinfónica de Tenerife fins al 2017 i principal convidat de la Sinfonieorchester de Basilea; Lorenzo Viotti (2013), que prepara projectes al costat de l’Orquestra Filharmònica Reial de Londres o la Gustav Mahler Jugendorchester, entre altres formacions; Pablo González (2006), director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya del 2010 al 2015, i Andrew Gourlay (2010), actual director titular de l’Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó.

L’Orquestra de Cadaqués, fundada el 1988, és un cas únic entre les orquestres europees i l’agrupació espanyola de més impacte internacional. Disposa d’un segell discogràfic i editorial, Tritó Edicions. És l’única orquestra resident del cicle Ibermúsica i compta amb un cicle propi al Palau de la Música Catalana, BCN Clàssics. Entre els compromisos més destacats de l’Orquestra de Cadaqués aquesta temporada hi ha tres concerts al Großés Festspielhaus de Salzburg el mes d’octubre passat, una gira amb Gianandrea Noseda el desembre per Espanya i Portugal i amb Vladimir Ashkenazy el maig del 2018, a més del seu retorn a Àustria i Eslovàquia el 2019, entre d’altres.

Podeu conèixer la història del Concurs de Direcció a través de la veu dels seus guanyadors mitjançant l’article publicat a la «Revista Musical Catalana» aquest mes de desembre. http://www.iquiosc.cat/revista-musical-catalana/numero/360

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter