Subscriu-te

Arcadi Volodos dóna el tret de sortida de la temporada de l’OBC amb el ‘Segon concert per a piano’ de Brahms

El pianista rus Arcadi Volodos

El pianista rus Arcadi Volodos (portada del número núm. 329 setembre-octubre 2012 de la «Revista Musical Catalana») torna a la temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya aquest proper cap de setmana, en les tres sessions habituals –divendres 5 (21 h), dissabte 6 (19 h) i diumenge 7 (11 h) d’octubre– a la Sala Pau Casals de L’Auditori.

L’OBC, que acompanyarà el pianista en el Concert núm. 2 de Johannes Brahms –un dels concerts amb més protagonisme simfònic de la història d’aquest gènere–, interpretarà a més l’obra del català Blai Soler Plain-Chant i la Simfonia núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx; tot el concert sota la direcció del titular de la formació, Pablo González.

Paral·lelament a l’inici de temporada, el Museu de la Música se suma a aquesta celebració amb una jornada de portes obertes i una exposició temporal al Foyer de la Sala Pau Casals de L’Auditori que permetrà veure el disc del primer enregistrament de l’himne Els Segadors datat el 1900 i un bust del compositor Enric Morera, director de la coral Catalunya Nova, que el va enregistrar. També s’exposarà el saxòfon que a mitjan segle XIX va dissenyar el constructor i músic belga Adolphe Sax, amb motiu del concert inaugural de la Banda Municipal de Barcelona que tindrà lloc el proper 28 d’octubre.

El programa escollit per a aquest concert permet una trobada, en paraules del director titular de l’OBC, entre “maduresa i joventut”. D’una banda, la maduresa del Concert núm. 2 per a piano de Johannes Brahms, escrit 26 anys després del seu primer concert –que no va gaudir de l’èxit esperat– i que és una obra atípica en el gènere, dividit en 4 moviments i amb una forta presència orquestral que l’acosta més aviat a una “simfonia amb piano”, en paraules d’Arcadi Volodos, i sense cadenza final per a piano. D’altra banda, la joventut la marquen Blai Soler i Dmitri Xostakóvitx en les dues obres que completen la segona part.

Plain-Chant (2011) és obra del compositor català Blai Soler a qui enguany L’Auditori dedica un paper especial mitjançant l’encàrrec per part de l’OBC d’una nova obra –encàrrec en col·laboració amb Radio France– que s’estrenarà el proper gener. Pel que fa a Plain-Chant, és una obra encarregada per la London Philharmonic Orchestra.

La primera simfonia de Xostakóvitx és una “obra mestra”, en paraules de González, i ja hi ha tot allò que serà característic en l’estil musical de Xostakóvitx, malgrat que aquesta obra encara és una mica academicista.

Pablo González va aprofitar la presentació del concert inaugural de temporada per anunciar que ja s’ha cobert la plaça vacant durant anys de concertino titular, que compartiran Mauro Rossi i el jove espanyol Roberto González. Christian Chivu manté el seu lloc com a concertino associat.

El director general de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, va comentar en ser preguntat per la trobada dels representants dels grans equipaments culturals amb el conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, les declaracions que aquest ha fet arran de les darreres mesures aplicades a la cultura, com la pujada de l’IVA i les retallades als pressupostos generals de l’Estat.

Ferran Mascarell ha estat concís i sever, i obre les portes a la possibilitat que el Ministeri de Cultura desaparegui dels consorcis dels grans equipaments culturals: “No tenen sentit cadires buides a canvi de res”, ha declarat, i ha recordat que els darrers quatre anys les aportacions del ministeri a les institucions catalanes han caigut gairebé un 70%, essent la més greu la partida que es destinava a la capitalitat cultural de Barcelona, que abans era de 20 milions d’euros i que ha desaparegut.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *