Subscriu-te

Continua la caiguda de l’assistència de públic a concerts, segons l’‘Anuari de la música’

Albert Bardolet, director de l'àrea de Música de L'ICEC, Lluís Gendrau, director editorial del Grup Enderrock, i Jordi Gratacòs, president de l'ARC

És el tercer any consecutiu que baixa l’assistència de públic a concerts, concretament un 28%, i també es redueix un 12,8% el nombre de concerts, segons ha publicat l’Anuari de la música 2012, impulsat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), presentat aquest dimecres en roda de premsa a la seu de l’SGAE de Barcelona. El 2011 va caure un 9,9% el nombre d’assistents al principals equipaments públics de música i es va reduir un 15% la xifra de concerts en aquests espais. Les sales de concerts també veuen reduït el nombre d’espectadors un 8%, mentre que es van fer un 10% més de concerts i, per tant, el balanç és negatiu. Les Cases de la Música popular van incrementar l’oferta de concerts un 9,6%, però va caure el nombre d’espectadors un 10%. Davant d’això, els grans festivals s’escapen de la davallada i hi va augmentar un 47,5% els espectadors, tot i que només van créixer un 8,8% de pressupost.

Entre les dades més significatives de l’Anuari destaca la caiguda de les ajudes públiques de la Generalitat al sector de la música, que el 2011 es van veure reduïdes un 9,2% (en relació amb la caiguda del 30% en el global del sector cultural). Amb tot, les aportacions directes al sector empresarial a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) van créixer un 13,2%. En canvi, es van reduir les aportacions a creadors i circuits (-27,2%) i les partides per ajuntaments i grans auditoris (-13,7%). No obstant això, les propostes de subvenció privades, com és el cas del Grup Damm, dedica a la música el 21% de la seva inversió en patrocinis, i també destaca una forta aposta dels creadors per les iniciatives de micromecenatge, en la qual destaca la plataforma Verkami. Aquesta incipient aposta per les diverses formes de mecenatge sembla la millor sortida econòmica a l’actual situació de la industria musical i a la qual la «Revista Musical Catalana» dedica el seu dossier del número de juliol-agost.

El contrapunt a aquesta crisi del sector se situa en un augment de la presència social de la música. Segons les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura que recull l’Anuari de la música, un 92% de catalans escolten música de forma habitual i un 31% ha anat a un concert durant el darrer any. El consum de la música en català s’incrementa un 3% –sobretot a través de la ràdio–, però l’assistència a concerts exclusius en aquesta llengua cau un 12%, en favor de propostes multilingües.

Durant la presentació es va fer esment de l’increment de l’IVA del 8% al 21% que es va fer públic la setmana passada, i Carmen Zapata, gerent de l’ASACC, va remarcar que “la pujada de l’IVA serà una catàstrofe. Com que som el sector creatiu, haurem de ser-ho molt perquè l’Anuari de l’any vinent no mostri, precisament, unes dades catastròfiques”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *