Subscriu-te

Crítica

Compendi vital

© May/Zirkus
© May/Zirkus

TEMPORADA L’AUDITORI MÉS. Quartet Casals. Integral dels Quartets de Franz Schubert. Programes IV (D. 36, D. 74 i D. 804) i V (D. 703, D. 353 i D. 887). L’AUDITORI (SALA ORIOL MARTORELL). 7 i 9 DE NOVEMBRE DE 2013.

Per Miquel Gené

Si una cosa destaco del Quartet Casals, és la capacitat dels seus integrants per fer elàstica la música que toquen. El que vull dir amb això és que tenen la destresa i el bon gust per dotar les seves interpretacions d’aquelles desviacions que les fan úniques. I d’aquesta manera, en majúscules, tancaven la seva integral dels Quartets de Franz Schubert que ens ha mantingut a més d’un en l’expectativa durant un mes. Inaudit. Amb la brillant i agosarada interpretació de l’últim dels quartets de Schubert, el D. 887, un autèntic repte emocional i tècnic. Una lliçó de color del Quartet Casals, mitjançant el control del pes dels seus arcs. Un gust abrupte i controlat pel rubato, l’art de jugar amb el temps. El fraseig  individual que s’enllaça en el comú, en una manera de mirar-se, moure’s i respirar en grup que resulta en un so sense fissures. L’equilibri d’aquest so, tant en la contundència com en la lleugeresa, en la foscor i en la claredat, sobre arcs d’època i amb cerres convencionals, apuntalat pel magnetisme entre la Vera i l’Arnau, la seva energia desbordant, i unit pels espais intermedis de l’Abel i en Jonathan. Una capacitat per dialogar amb tot: amb el cos, la mirada, l’aire i, és clar, també amb el so. En resum, un quartet amb personalitat pròpia. Un final apoteòsic, en un concert en el qual el conjunt semblava conscient d’estar tancant un moment important, en què hi ha deixat molt i ens ha donat molt. Una experiència única, gaudir del seu recorregut pels quinze Quartets de Franz Schubert; d’alguna manera, un compendi vital.