Subscriu-te

La metamorfosi de l’aigua

Nimbus
Laura Farré Rozada, piano
Obres de Jodlowski, Chin, Takemitsu, Guix, Ravel, Dorvaldsdóttir, Fukijura i Zhao
Seed, 2020

Després del seu treball discogràfic The french reverie, la pianista i matemàtica Laura Farré Rozada ens ofereix un viatge per una música tan suggestiva com misteriosa en aquest enregistrament ple de sorpreses i que ens submergeix dins una intensitat musical molt interioritzada. En paraules de la pròpia artista, Nimbus és un viatge musical per les possibilitats creatives de l’aigua. Un disc en què es completa l’homenatge a Olivier Messiaen iniciat al seu enregistrament anterior mitjançant la música del Gaspard de la nuit –de la qual ens ofereix una versió admirable–, que va ser escita en l’any del naixement del compositor, i d’una obra d’un autor tan interessant com suggeridor com és Toru Takemitsu, que va ser deixeble de Messiaen.

Disc amb música complexa de llargs silencis, de timbres preciosistes i sonoritats escrupolosament obtingudes mitjançant una amalgama de tècniques pianístiques en el registre preferentment agut, es combinen amb complements de música electrònica, de percussió i d’imaginatives sonoritats obtingudes pel seu efectisme clarament avantguardista. Música de compositors i compositores eclèctiques però que prenen com a leitmotiv l’aigua en diferents estats i situacions –la pluja, l’aiguaneu, els estanys, els llacs…– i en el qual també hi ha un lloc per al record dels estralls que encara patim de la COVID-19 en una peça de la compositora xinesa Yixuan Zhao, la colpidora Still life, obra encàrrec de la qual Laura Farré Rozada ens ofereix el primer enregistrament.

Un disc que requereix plena atenció en l’audició, curosament interpretat, en què els detalls i els colors matisats emergeixen amb un pianisme delicadíssim i hi destaquen les obres de compositores, com dos dels Estudis de la coreana Unsuk Chin –deixebla de Ligeti– o de Scape de la islandesa Anna Dorvaldsdóttir, obra escrita l’any 2011 i que presenta unes textures sonores molt elaborades que Laura Farré Rozada transmet a la perfecció. Cal esmentar el breu esbós a la manera dels poemes minimalistes japonesos, els haikus, titulat Drizzle draft, una partitura breu d’un autor sempre curós en l’escriptura com és Josep Maria Guix i en què les ressonàncies juguen d’una manera molt atractiva en el marc d’una curosa harmonia.

Grandíssim treball, el que ens ha aportat Laura Farré Rozada, una pianista de la qual celebrem les aportacions que s’escapen d’una línia tradicional i que ha escrutat en el piano dels segles XX i XXI, en aquesta ocasió amb un enregistrament en què l’aigua esdevé fil conductor narratiu. Cal destacar l’exquisida presentació de l’enregistrament de Nimbus, fet que complementa aquesta música colpidora pel minimalisme, l’encís i la serenitat.

Imatge destacada: Laura Farré Rozada (obtinguda a https://www.laurafarrerozada.com/)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

La Associació @LiricAND va presentar la sarsuela 'Cecilia Valdés' de Gustavo Roig. "La capacitat de sumar esforços i l’empatia en l’equip base hi són. És obvi que la companyia avança amb pas ferm", diu @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/de-cuba-als-pirineus/

El tenor @piotrbeczala va actuar dijous al @palaumusicacat. "Sabedor d’allò que el públic espera d’ell i reservant-ho per al final, Beczala va dedicar bona part del recital a repertori de petit format", diu @alberttorrens2 a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/beczala-torna-a-guanyar-se-el-palau/

A partir del 24 de maig, l’aforament dels actes culturals serà del 70%

Fins al 26 de juny, el @museumusicabcn mostra instruments de Nova Guinea en col.laboració amb la Fundació La Fontana. S'exposen 15 instruments, entre els quals hi ha trompes, flautes, brunzidors i tambors de membrana, escletxa i aigua. La comissària és Elena Martínez-Jacquet.

Segueix-nos a Twitter