Subscriu-te

Crítica

Música contemporània en el permanent gueto

El Grup Fundació Música Contemporània. © Miquel Taverna

27è CICLE DE MÚSICA CONTEMPORÀNIA DEL SEGLE XX-XXI (Fundació Música Contemporània). Grup Fundació Música Contemporània. Dir.: Xavier Pagès. Obres de Sansa, Grèbol, Zafer, Guinjoan i Pagès. ATENEU BARCELONÈS. 21 DE MAIG DE 2012.

Per Jaume Comellas

A Albert Sardà ningú no li podrà negar unes característiques personals molt ben instal·lades en el seu si; convicció i estima infinita per la música contemporània, tossuderia i fe, capacitat d’emprenedor i finalment esperit indomable de lluita contra tots els elements. Sense aquest conjunt de virtuts no hauria estat possible haver arribat a la ja vint-i-setena edició del molt seu Cicle de Música, inicialment del segle XX i ara ja també del XXI.

Una visió objectiva del que ha representat aquesta trajectòria oferiria uns resultats marejadors. Observem a tall d’exemple que només en l’edició actual en els seus vuit concerts programats s’hauran produït una desena d’estrenes i haurà permès escoltar música de noms nostres i de fora tan importants com Homs, Soler, Casablancas, Mestres Quadreny, Piazzolla, Valls, Guinjoan, Pagès, Grèbol, Padrós, Stockhausen, Sardà, Halffter, Montsalvatge, Gerhard, Amargós, Boliart, Lewin-Richter, Brncic, etcètera.

El taló d’Aquil·les en tot cas és que massa sovint les condicions en què s’ha i haurà ofert la producció que ha promogut la història del cicle, no han estat les millors possibles. Aquí la crisi ve de lluny i no es pot circumscriure a la parcel·la econòmica, sinó que té arrels, culturals, més profundes.

El concert que ens ocupa va tenir el mèrit d’oferir el naixement –i esperem que tingui una bona creixença i llarga vida– del Grup Fundació Música Contemporània, format per cinc joves intèrprets, sota la direcció solvent i rigorosa de Xavier Pagès, que se les van heure amb un aplec d’obres de característiques i de substància qualitativa dissemblant. El vèrtex més elevat es trobava en el molt elaborat Puzzle de Guinjoan i el feliç colofó d’H2O de Xavier Pagès, precedits per obres d’Armand Grèbol, i de Jordi Sansa i l’aquí desconegut Tolga Zafer, aquests dos compositors amb partitures més en vies que en realitats tangibles i consolidades.

I planant damunt de tot, l’eterna –almenys té 50 anys– i irresoluble dialèctica de la marginalitat social d’aquesta música; de la música, justament, dels nostres dies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Els dies 7, 8, 9 i 16 d'octubre tindrà lloc una nova edició de @MusiquemLleida, la primera amb Albert Cabero com a director de la @CoralShalomCat. Més informació, al nostre web! 📸 Oscar Cabrerizo (Defoto) http://www.revistamusical.cat/onze-concerts-en-vuit-espais-constituiran-la-dissetena-edicio-del-festival-musiquem-lleida/

El primer concert del cicle Tardes al @palaumusicacat tindrà lloc el proper 27 de setembre. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/el-concert-dhavaneres-dones-de-sal-de-la-companyia-neus-mar-inaugura-tardes-al-palau-2022-23/

El @Liceu_cat va obrir temporada amb @operadeparis i @GustavoDudamel. "El director veneçolà sabé revelar amb encert els dos pols de l’obra de Mahler: el sublim i el grotesc", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Paco Amate http://www.revistamusical.cat/critica/vull-morir-en-pelag-damor/

Lluïsa Espigolé i Miquel Vich Vila dirigeixen per primer cop el cicle OUT·SIDE en la seva setena edició, que tindrà lloc els mesos d'octubre i novembre. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/la-setena-edicio-dout%c2%b7side-tractara-de-la-participacio-i-creacio-comunitaria/

Segueix-nos a Twitter