Subscriu-te

Tancant un cercle a Santa Coloma de Farners

CIRCUIT DE LIED AL MONTSENY. Montserrat Torrent, orgue. Obres de Bach, Dandrieu i Mendelssohn. PARRÒQUIA DE SANTA COLOMA DE FARNERS. 2 DE GENER DE 2022.

La Parròquia de Santa Coloma de Farners va acollir el 2 de gener un homenatge a l’organista Montserrat Torrent que, als seus 95 anys, va oferir un concert a la població on va descobrir l’instrument que ha marcat la seva trajectòria. Organitzat dins l’XI Circuit de Lied al Montseny i amb el suport de diverses entitats, l’acte venia a tancar un cercle amb què la protagonista tornava a la població on va estiuejar de jove i on va establir contactes que l’han acompanyada durant anys.

El recital va estar precedit pels parlaments de la regidora de Cultura de la població, Mireia Mitjavila; del director del festival, Jordi Mas; d’una breu intervenció del director del segell editorial Ficta, Martí Ferrer, i d’una entrevista conduïda per l’autor de les memòries, el periodista Albert Torrens. Torrent i Torrens, situats a la balustrada de l’orgue i visualitzats per un ciclorama a la nau central de l’església, van repassar la gestació del llibre La dama de l’orgue, el vincle afectiu amb Santa Coloma de Farners i els records d’una època cada vegada més llunyana, així com les quatre anteriors ocasions en què Torrent havia actuat a la vila (1945, 1950, 1983 i 1997). Per a l’anècdota queden la voluntariosa però deficient megafonia que feien difícilment intel·ligibles les presentacions; així com l’apagada de llum que va deixar l’església a les fosques durant uns minuts, i la presència d’alguna autoritat política, com l’expresident Quim Torra –un dels pocs exemples de polític de cultura i amb cultura, per cert.

El repertori combinava obres de Bach, com el coral “Sei gegrüsset, Jesu gütig”, BWV 768 i la Sonata per a orgue núm. 4, op. 65 de Mendelssohn, tot demostrant que l’organista es manté en forma i àgil, malgrat la sordesa, i que és capaç de resoldre la fluència melòdica i la mecànica de la digitació dotant de caràcter majestuós, brillant i mesurat moviments com el darrer de la Sonata. Tot i no ser obres especialment exigents amb la polifonia i en què dominava la melodia amb acompanyament, les peces no escatimaven la presència del pedaler ni els jocs i canvis de registre, i demostraven que Montserrat Torrent –repetim-ho: als seus 95 anys!– pot seguir fent amb plenes garanties el que ha fet tota la vida. Enmig, i com a valor de l’experiència i de l’ocasió per a les dates, Torrent va interpretar Vous qui désirez sans fin, del compositor, clavecinista i organista del Barroc francès Jean-François Dandrieu (1682-1738), una d’aquelles obres que amplien el ventall d’un repertori molt restringit i desconegut pels melòmans habituals.

Al final, i com és natural, aplaudiments, fotografies, rams de flors, signatures del llibre i el caliu del públic que va omplir l’església colomenca en un d’aquells concerts que, al marge de l’experiència estètica, ajuden a descentralitzar i enriquir l’activitat de la xarxa musical del territori català. I, sobretot, a fer justícia a una figura cabdal de la història de la música de les darrers dècades en una data que serà recordada per l’emotivitat i de la qual caldrà incloure alguna referència a les memòries en una futura edició ampliada. Com va reconèixer la mateixa Montserrat Torrent, ella i l’orgue de Santa Coloma “ja estem en pau”. Els devia un concert i ella, que és dona i músic compromesa, va complir fent gala de la seva tenacitat i cedint, a més, els honoraris d’aquest concert a la segona fase de la construcció de l’orgue de Sant Felip Neri, inaugurat parcialment el 3 de desembre de 2021. Un instrument ideat per ella, que duu el seu nom i que ha trigat seixanta anys a completar-se.

Imatge destacada: (c) Clara Pedrol Showpics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

En la seva segona visita al @palaumusicacat , @caroshawmusic va estar acompanyada del conjunt @sopercussion. "La seva música porta l’oient a mons sonors innovadors", diu @PorterMarta a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/critica/fascinats-per-caroline-shaw-i-so-percussion/

El compositor Joan Just va ser recordat amb un concert a Igualada en l'any del 125è aniversari del seu naixement. Llegeix l'opinió de Jordi Marcé al web! http://www.revistamusical.cat/critica/igualada-reivindica-el-llegat-musical-oblidat-del-mestre-just/

.@palaumusicacat va programar el 'Quartet per a la fi del temps' de Messiaen a càrrec de 4 destacats solistes. "Els músics eren tots primeres figures i el programa el tenien força rodat", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/critica/i-al-final-un-llarguissim-silenci/

Molt contents 🤩 del 3r Premi del Concurs Internacional de Música Rising Stars de Berlin!!! @UniMozarteumSbg #musicacambra #trio 📸@sergipanizo

Segueix-nos a Twitter