Subscriu-te

Deutes pendents

© Rafael Saludes/www.panoramio.com

Per Marta Trill

El cicle de concerts d’orgue a l’església prioral de Sant Pere de Reus arriba a la seva XXVII edició. Més enllà d’estimular l’activitat cultural reusenca, aquest certamen va sorgir amb la voluntat de donar a conèixer l’interès musical de l’orgue d’aquesta església. La iniciativa, impulsada l’any 1985, va ser promoguda per Josep M. Mas Bonet, catedràtic d’orgue i de baix continu al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona i organista titular de la prioral de Reus. Convençut de les possibilitats de l’instrument reusenc i motivat per l’acústica i la bellesa del temple que l’acull, Mas Bonet en va proposar la reparació. Des d’aleshores, l’aeròfon ha anat funcionant i s’ha reparat, mantingut i afinat amb motiu d’aquests recitals.

Anteriorment, la prioral disposava d’un orgue barroc datat el 1706 i construït per Andreu Vergueró. Estava situat a la paret lateral nord de l’església i es creu que era més gran que l’actual. L’any 1936, però, l’instrument va ser destrossat i no en va quedar cap rastre. “Desconeixem com va desaparèixer aquest orgue: si es va destruir en el mateix lloc o si es va transportar a un altre indret i aleshores una bomba el va malmetre”, reconeix Mas Bonet. L’instrument actual és del 1960, una època de decadència pel que fa a la construcció de teclats d’aquest tipus. Consta de més de 1.500 tubs i aconsegueix 26 registres. L’adquisició d’aquest nou aeròfon va ser possible gràcies al prior de l’època, que va promoure una recaptació, principalment popular, per obtenir fons.

Mas Bonet reivindica la recuperació de l’antic instrument i, per això, va contactar amb Gerhard Grenzing. Aquest mestre orguener hi va realitzar un pla molt detallat, amb proves acústiques a l’església i, fins i tot, un disseny del moble. D’això ja fa més de vint anys i, de moment, el projecte no s’ha materialitzat. Mas Bonet fa especial èmfasi que el nou model de l’orgue barroc hauria d’adaptar-se als requeriments de la tècnica actual: “Des del segle XVIII fins avui dia s’ha creat nova música. Per això caldria pensar en un instrument una mica diferent però que fos la continuació i recuperació d’aquest patrimoni. És un deute pendent: s’ha de recuperar l’instrument més enllà de l’objecte de museu”.

Pel que fa al programa d’aquest cicle musical, el repertori s’escull en funció de les característiques específiques del teclat de tubs reusenc, ja que segons Mas Bonet l’orgue es diversifica en funció del país, l’època i l’espai on s’ubica. “L’instrument és el gran mestre”, sentencia. L’aeròfon de la prioral presenta una base clàssica amb sonoritats romàntiques aptes per a l’execució de música europea dels segles XIX i XX, així com també composicions contemporànies. Els concerts es projecten en una pantalla, davant de l’altar, amb la voluntat que el públic no només pugui escoltar les obres, únicament audibles des de la planta del temple, a conseqüència de la localització de l’orgue, sinó que també en vegi l’intèrpret.

La temporada d’enguany va donar el tret de sortida el passat mes de juny. La primera audició va proposar un recorregut conjunt del violinista Josep M. Manresa i el mateix Mas Bonet a l’orgue, amb obres de Jean-Marie Leclair, Jesús Guridi i Josef Gabriel Rheinberger. El segon recital va ser a càrrec de Bartomeu Veny, organista de la catedral de Mallorca, que va executar peces de Johann Pachelbel i César Franck, a més de composicions pròpies. El cicle finalitzarà el proper 16 de setembre a les 20 h amb l’actuació del reconegut intèrpret Josep Vicent Giner, professor al Conservatori de València. Malgrat que el programa no està definit, l’organització apunta que el recital incorporarà obres de Johann Sebastian Bach i grans obres del repertori simfònic per a orgue.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *