Subscriu-te

El 3r Festival de Música Antiga dels Pirineus recupera l’obra mestra de Francesc Valls

LGCh_hd_ensemble_Christa_Cowrie_2136

La tercera edició del Festival de Música Antiga dels Pirineus ha consolidat la seva presència al panorama musical estival i amplia la seva oferta musical a 40 concerts, que tindran lloc en 20 municipis de Catalunya i 3 parròquies d’Andorra; i suma, així, un total de 10 espais més que en la primera edició. El Festival, que s’inaugura el 12 de juliol a la catedral de la Seu d’Urgell i es clourà el 24 d’agost a la Casa Areny Plandolit d’Ordino, és considerat festival estratègic per la Generalitat de Catalunya per la seva aposta pel patrimoni musical, arquitectònic i natural de Catalunya, a més de l’especial atenció dedicada als grups del país.

Polònia, país convidat

Polònia serà el país convidat de l’edició 2013 del Festival de Música Antiga dels Pirineus, gràcies a un acord entre el Ministeri de Cultura de Polònia i el dit festival. La presència de la música polonesa es vehicularà per mitjà de la Fundació Ogrody Muzyczne, dedicada a la promoció de la música i els intèrprets polonesos, i es materialitzarà en un total de sis concerts a càrrec de les formacions poloneses Sabionetta i Ars Nova als municipis de Guardiola de Berguedà, Sort, la Torre de Cabdella, la Seu d’Urgell, la Pobla de Segur i Ordino.

La formació Ars Nova, juntament amb l’ensemble Subtilior, presentarà un programa al voltant del compositor renaixentista Mikolaj Gomolka (c. 1535-1609), de qui interpretarà Melodiae na Psalterz Polski. Aquesta col·lecció de salms per a quatre veus a cappella és una de les obres més valuoses del patrimoni musical renaixentista polonès. D’altra banda, el grup vocal i instrumental Sabionetta interpretarà un recull d’obres de diversos cançoners polonesos del segle XVI. Obres que parlen de la vida a la cort polonesa, de reis, de batalles i obres de temàtica religiosa.

Polònia pren així el relleu d’Euskadi, que l’any passat va convertir-se en el primer país convidat pel Festival en una iniciativa que pretén, d’una banda, donar a conèixer el FEMAP arreu i, d’altra banda, fomentar l’intercanvi de produccions a la Península i arreu d’Europa.

Patrimoni i turisme de natura en una mateixa proposta musical

Aquest any 2013, el Festival presenta dues novetats importants: d’una banda, una oferta d’estades turístiques al Pirineu que inclouen l’allotjament més l’entrada als concerts i, d’altra banda, un concert únic que tindrà lloc a l’estany Gento, al municipi de la Torre de Cabdella. Per assistir a aquest concert, el dia 20 de juliol, caldrà accedir-hi amb telefèric, ja que és l’única via per poder arribar-hi. D’aquesta manera el FEMAP presentarà l’únic concert del món on s’ha de viatjar per l’aire per poder escoltar la música, que serà interpretada per la formació Accademia del Piacere.

Enguany el Festival suma un total de 16 propostes musicals que, a més dels grups polonesos ja esmentats, inclou un bon nombre d’agrupacions catalanes, com són La Grande Chapelle d’Albert Recasens –que inaugura el Festival–, Cum Cantico, Flor de Lis, Xuriach, Acadèmia 1750 (Pablo Valetti, director concertino), Vespres d’Arnadí, la soprano Marta Mathéu, Nuevo Sarao i el contratenor Xavier Sabata. La Ritirata (que dirigeix Josetxu Obregón), l’Accademia del Piaccere, la soprano Mercedes Hernández i el guitarrista barroc Fernando Reyes i l’European Union Baroque Orchestra (EUBO) completen l’intens cartell, que preveu una mitjana de dos a tres concerts per formació.

La ‘Missa Scala Aretina’ de Francesc Valls tornarà a sonar

Entre l’àmplia oferta musical convé destacar la nova producció pròpia del FEMAP que obrirà el Festival a la catedral de Santa Maria d’Urgell (l’endemà es repetirà el concert a Berga) a càrrec de La Grande Chapelle que dirigeix Albert Recasens. Es tracta de la Missa Scala Aretina de Francesc Valls, que torna a veure la llum en temps moderns gràcies a la recuperació musicològica duta a terme per Marius Bernadó sobre el manuscrit conservat al fons de la Biblioteca de Catalunya. Aquesta missa, que deu el nom a Guido d’Arezzo, de qui Francesc Valls pren l’escala de sis tons (hexacord) per fer el cantus firmus, va ser escrita el 1702  (segons que es desprèn dels manuscrits conservats a la Biblioteca de Catalunya), però entrà en polèmica a partir del 1715, un cop finalitzada la Guerra de Successió. La polèmica va sorgir amb la gosadia de Francesc Valls d’introduir un interval dissonant de 9a sense preparar sobre les paraules “miserere nobis”, en una entrada de la veu del tiple II. Una llicència estètica que no va ser compresa per molts dels seus contemporanis i que, sumada als posicionaments polítics de Valls –partidari del candidat austriacista a la corona espanyola derrotat per l’exèrcit borbó–, va esclatar en una polèmica que durà fins al 1737 i que implicà opinions de compositors de la Península i fins i tot d’altres països europeus. Coincidint amb la propera commemoració del 300 aniversari de l’11 de setembre de 1714, el FEMAP recupera aquesta missa en una producció musical ambiciosa.

Xavier Sabata. Foto: Parnassus
Xavier Sabata. Foto: Parnassus

Aposta per la interpretació i formació musical catalana

El FEMAP aposta amb força per les formacions musicals catalanes. En aquest sentit, el grup barroc Vespres d’Arnadí dedica un concert al 300 aniversari del naixement de Domènec Terradellas, que comptarà amb la veu de la soprano tarragonina Marta Mathéu, mentre que el contratenor Xavier Sabata presentarà un projecte d’àries barroques de compositors amateurs de la segona meitat del segle XVII i primera del XVIII (nobles, advocats, militars, monjos…), l’obra dels quals va acabar tenint una gran influència en l’escena musical i la societat del seu temps; es titula “I dilettanti”. El concert del contratenor tindrà, a més, lloc a Avià, la seva població natal, on oferirà un concert per primera vegada.

Una altra de les novetats del Festival és el I Curs del Festival de Música Antiga dels Pirineus, que tindrà lloc del 29 de juliol a l’1 d’agost a l’Escola Municipal de Música de Berga sota la direcció de Lluís Vilamajó i que es clourà amb dos concerts, els dies 2 i 3 d’agost, a Sort i Berga. Enguany el curs girarà al voltant de la polifonia en el Renaixement i tindrà com a professors els cantants Lluís Vilamajó, Carlos Mena i Lambert Climent.