Subscriu-te
,

El 50è Concurs Viñas arrenca amb la veu de Mariella Devia, nou llibre i exposició

llibre Viñas

Per Mercedes Conde Pons

El dissabte passat, 12 de gener, hi va haver el tret de sortida oficial de la 50a edició del Concurs de Cant Francesc Viñas amb el pregó inaugural ofert pel director artístic del Gran Teatre del Liceu i president del jurat del Concurs Viñas, Joan Matabosch, i amb el recital de la soprano italiana Mariella Devia, en presència de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, que va tenir lloc al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona.

L’edició d’enguany, que es va presentar a la premsa ahir al matí, té com a principals novetats la reestructuració de l’apartat de premis. Aquest any els premis oficials seran tres, ajuntant les dues categories –masculina i femenina–, mentre que –també com a novetat– s’instaura una categoria júnior, amb tres premis oficials, per donar cabuda als joves talents entre 18 i 25 anys que no tenen espai en els premis oficials, atesa la seva joventut, però que mereixen un reconeixement per la projecció futura que s’observa en la seva carrera. D’altra banda, es mantenen els 8 premis especials vinculats a un tipus de veu, compositor o estil interpretatiu –en què s’eliminen les restriccions de repertori per tal que tothom hi pugui accedir i no quedin habitualment deserts– i 9 premis extraordinaris, en forma de borses d’estudis, concerts i contractes en teatres d’òpera a Espanya i a l’estranger. En total, el proper diumenge 20 de gener, al concert de guanyadors del Concurs, es repartiran un global de 80.000 euros.

Per commemorar el 50 aniversari del prestigiós concurs de cant, s’ha inaugurat una exposició commemorativa al Foyer del Gran Teatre del Liceu, en què es pot veure un generós ventall de fotografies que exemplifiquen la història del Concurs, així com una fastuosa vitrina amb alguns elements originals de vestuari i attrezzo operístic, propietat del tenor Francesc Viñas. Una exposició comissariada per Agustí Fancelli i Ignasi Borrell que restarà oberta al públic en l’horari de representacions del teatre del Liceu, fins a finals del mes de març.

Al mateix temps, Pagès Editors ha publicat un llibre que, coordinat per Mònica Pagès, repassa històricament –amb nombroses fotografies, articles i estadístiques– la història del Concurs, tot convertint-se en un document de consulta i memòria d’un emblema cívic i cultural de la ciutat de Barcelona: el conegut popularment com Concurs Viñas.

A l’acte inaugural al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, que serví de pròleg a la setmana lírica que s’instaura a Barcelona gràcies al dit concurs, s’anuncià la cancel·lació de la presència italiana de Mirella Freni com a membre del jurat a causa d’una grip sobtada. El tenor nord-americà Rockwell Blake aterrava ahir al matí –provinent de Montreal (Canadà)– expressament per substituir en totes les activitats la soprano italiana. Així doncs, la “tarda amb” que acostuma a ocupar la tarda abans del concert de guanyadors, serà protagonitzada pel tenor especialista en Rossini –molt estimat pel públic liceista– Rockwell Blake, a qui per tant se li retrà homenatge per la seva brillant carrera.

La sessió inaugural del Concurs quedà coronada per l’èxit aclaparador del recital de la soprano italiana Mariella Devia, que va assumir en solitari la tasca, després de la cancel·lació de la mezzosoprano Sonia Ganassi. La soprano italiana, acompanyada amb eficàcia per Rosetta Cucchi al piano, va oferir un generós recital tant pel que fa al repertori com al seu lliurament interpretatiu, tot convertint la vetllada en una lliçó de bel canto en tota regla, amb grans ovacions del públic en acabar el recital, al qual la soprano encara va afegir dos bisos. Després dels dos Bellinis introductoris –cançons per posar la veu a lloc–, la soprano es desfermà amb un “Casta diva” de Norma que la catapultà al terreny de glòria, on es mogué al llarg de les pàgines de Donizetti (Maria Stuarda i Anna Bolena) i Verdi (dues pàgines poc conegudes d’Il corsaro i I lombardi), fins a arribar a Puccini, de qui brodà un “Ch’il bel sogno di Doretta” de La Rondine, si bé aquest no és el seu repertori ideal. Per als qui havien sentit la cantant en Il pirata liceista, en què la soprano havia demostrat que l’edat no té per què jugar en contra de la veu si un sap cuidar-la bé i, sobretot, ser fidel a la tècnica i els límits que el propi cos imposa, aquest recital serví per ratificar que és una pena que ens haguem perdut durant tant de temps la Devia a Barcelona.

La «Revista Musical Catalana» núm. 331 (gener-febrer 2013) publica un article sobre el 50è aniversari del Concurs i una entrevista al president del jurat, Joan Matabosch.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *