EL Gran Teatre del Liceu presenta en públic el seu Projecte Social

A la presentació hi van assistir (d’esquerra a dreta): Jaume Collboni, tinent d’Alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació; Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona; José Luis Ayllón, secretari d’Estat de Relacions amb les Corts; Santi Vila, conseller de Cultura; Dolors Bassa, consellera de Treball, Afers Socials i Famílies; i Roger Guasch, director general del Gran Teatre del Liceu. © Stephan Zähring

A la presentació hi van assistir (d’esquerra a dreta): Jaume Collboni, tinent d’Alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació; Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona; José Luis Ayllón, secretari d’Estat de Relacions amb les Corts; Santi Vila, conseller de Cultura; Dolors Bassa, consellera de Treball, Afers Socials i Famílies; i Roger Guasch, director general del Gran Teatre del Liceu. © Stephan Zähring

El Gran Teatre del Liceu ha presentat en públic el seu Projecte Social, un dels tres vectors directors del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017, juntament amb la qualitat artística i la sostenibilitat econòmica.

El Projecte Social s’estructura en deu àrees d’actuació per donar resposta a la missió dels estatuts de la Fundació: accessibilitat, territori, difusió musical, projecte pedagògic, inclusió social i laboral, implicació amb el barri, Apropa Cultura, nous públics, política de preus socials i compromís mediambiental. Algunes d’aquestes àrees formen part de l’activitat de la Fundació Gran Teatre del Liceu des de fa més de deu anys, però des de la posada en marxa del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017 s’ha posat especial èmfasi a ampliar el Projecte Social.

El projecte vol donar resposta a la missió del Teatre de “promoure i executar totes aquelles iniciatives que reverteixin en el foment i la potenciació de la cultura i, més específicament, de l’operística”, i per aconseguir-ho s’han revisat i s’han reorganitzat moltes de les activitats que el Teatre ja duia a terme i s’han inclòs les que s’han desenvolupat els darrers anys o són a punt de ser implementades els propers mesos.

Amb les directrius de la inclusió, accessibilitat, diversitat i excel·lència, el Projecte Social s’ha estructurat transversalment, involucra tots els departaments, i s’ha resumit en deu grans àrees amb l’objectiu de “retornar a la societat, allò que la societat li dóna”.

 

INFONFOGRAFIA LICEU

D’una banda, l’accessibilitat, que treballa perquè el Liceu sigui accessible a tothom, amb iniciatives com el servei d’audiodescripció (354 usuaris la temporada 2015-16), la instal·lació del bucle magnètic, resums argumentals de les òperes seguint criteris de lectura fàcil, formació als treballadors en accessibilitat, servei de subtitulació (valorat en un 8,3 pels usuaris), serveis adaptats per a persones amb discapacitat, etc. Per segon any consecutiu el Liceu col·labora amb el programa Apropa Cultura, que facilita l’accés a la cultura a col·lectius vulnerables. Enguany el Teatre ha incrementat considerablement l’oferta cultural, amb un total de 3.900 entrades per veure 14 òperes, 3 espectacles de dansa, 9 concerts, tots els espectacles familiars i escolars del Petit Liceu, les activitats Entra dins el Liceu i L’òpera, una emoció.

Una de les àrees de creació més recent i que presenta un més gran creixement és Liceu al Territori, que des del 2015 potencia l’assistència de nous públics al Teatre mitjançant iniciatives al territori, com conferències divulgatives a més de 30 poblacions, que han facilitat l’assistència de 1.820 persones al Liceu o el Liceu a la Fresca, que l’any 2016 va permetre que 42.000 persones gaudissin des de més de 120 localitats de Catalunya de La bohème de franc.

D’altra banda, la difusió musical i artística és un dels objectius principals del Teatre a l’hora de democratitzar i popularitzar l’òpera. En aquesta direcció, el Cor i l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu ofereixen propostes artisticomusicals a preus populars o gratuïts, com els concerts de La Mercè, els concerts al territori o els concerts de barri. Així mateix, un dels punts importants del Projecte Social del Liceu és la recerca de nous públics, a partir del principi de fer atractiu el Liceu i la seva proposta artística a les noves generacions. En aquest sentit s’inclouen cicles com Músiques Sensibles, Suite Festival i el nou projecte artístic del Liceu, Foyer XXI, que veurà la llum a partir del mes de febrer d’enguany. Actualment el Liceu treballa per fer créixer l’àrea pedagògica i educativa, en evolució permanent i que des de la temporada 1999-2000 ha facilitat que més d’1.227.844 espectadors hagin assistit als espectacles del Petit Liceu (811.368 escolars i 416.476 de públic familiar), amb un total de 1.572 funcions.

© Stephan Zähring

© Stephan Zähring

El Liceu també ha volgut fomentar els darrers anys una política de preus adaptada a la realitat social actual, amb un amplíssim ventall de preus més accessibles, adreçats a joves, estudiants, escoles, aturats, famílies, gent gran, persones amb discapacitat, així com abonaments populars d’iniciació a l’òpera. D’altra banda, també promou, i hi contribueix, les activitats i els interessos socials, culturals, educatius, de formació, i inserció de La Rambla, del barri del Raval i de Ciutat Vella. Una tasca que impulsa amb la col·laboració de nombroses associacions i col·lectius molt arrelats al Districte.

El Liceu emprèn diverses iniciatives de conscienciació envers col·lectius en risc d’exclusió o en posició de desigualtat social o laboral. Un 7% del personal d’acomodació està destinat a persones amb discapacitat intel·lectual, o jornades i funcions especials com l’Open Day per a nens i nenes amb trastorn de l’espectre autista.

A més a més, el Liceu és un teatre pioner en sostenibilitat ambiental gràcies a la recerca del màxim respecte pel medi ambient i l’eficiència energètica. Diverses distincions avalen el sistema de gestió ambiental i energètic implantat: l’any 2004 esdevenia el primer teatre d’òpera europeu a obtenir la Certificació del Sistema de Gestió Ambiental conforme a la norma ISO-14001; poc després era el primer teatre d’òpera del món i per ara l’únic a rebre la certificació EMAS (Ecomanagement and Audit Scheme), i el 2013 es convertí en el primer teatre d’òpera d’Europa a assolir la certificació ISO 50001 del Sistema de Gestió Energètica.

La valoració econòmica del Projecte Social la temporada 2015-16 va ser d’1,8 milions d’euros comptant la inversió d’1,3 milions d’euros en la subvenció del preu d’entrades per polítiques socials, que van ser 90.000 euros la temporada precedent, i la inversió de 500.000 euros en aspectes d’accessibilitat i infraestructures per acostar l’òpera al país, xifra que es preveu incrementar un 20% aquesta temporada. El Liceu es planteja nous reptes de futur i ja s’està treballant des del Departament Artístic per reformular el projecte de les presons per tenir-hi presència de manera continuada, tot ampliant la proposta als 14 centres penitenciaris d’arreu de Catalunya. La iniciativa, en fase d’estudi, tindria una inversió prevista d’uns 75.000 euros.

Post Your Thoughts