Subscriu-te
,

El Palau de la Música Catalana se suma a l’Any Joan Tomàs amb una exposició virtual del CEDOC

Amb motiu de 125è aniversari del naixement del compositor, folklorista i director Joan Tomàs, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana se suma a la celebració de l’Any Joan Tomàs amb l’exposició virtual “Joan Tomàs. Una vida a l’Orfeó Català”, organitzada pel Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC).

Joan Tomàs i Parés (Barcelona, 1896-1967) va ser el segon director de l’Orfeó Català durant vint-i-un anys i també mestre de la secció infantil i professor de l’Escola Coral de l’Orfeó Català durant quaranta-set anys. L’exposició virtual del CEDOC està comissariada per Liliana Tomàs, així mateix comissària de l’Any Joan Tomàs que promou el Departament de Cultura de la Generalitat i neta de l’homenatjat, i es pot veure en líniaa partir d’avui en aquest enllaç.

Retrat de joventut de Joan Tomàs i Parés. © Centre de Documentació de l’Orfeó Català-CEDOC

La mostra inclou documentació diversa conservada al CEDOC: fotografies, textos, partitures i correspondència que il·lustren diferents etapes vitals del mestre Tomàs, estretament vinculat a l’Orfeó Català. Ja des de ben jove, com a cantaire de l’Orfeó Català, Joan Tomàs va viure experiències destacades, com l’estrena a l’Estat espanyol (1911) de la Missa en Si menor de J. S. Bach, els concerts inaugurals de l’edifici del Palau de la Música Catalana i la seva extensa etapa com a professor de l’Escola Coral entre els anys 1919 i 1966. També va ser molt rellevant el seu paper com a missioner de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, un projecte impulsat per l’Orfeó Català, així com la tasca com a sotsdirector de l’Orfeó Català, juntament amb Josep Jordi Llongueres, entre els anys 1946 i 1967, període en què Lluís Maria Millet n’era el director principal; durant aquest època s’aconseguí fer renéixer la institució després de la Guerra Civil i impulsar l’Escola Coral i les diferents seccions de cors de l’Orfeó Català.

Amb una vida plenament dedicada a l’Orfeó Català, la figura de Joan Tomàs esdevé una personalitat exemplar per haver-lo viscut profundament des dels inicis del Palau de la Música Catalana i haver tingut l’oportunitat de rebre el mestratge de Lluís Millet i Pagès i de Francesc Pujol, personatges claus per a la consolidació de l’entitat coral.

Joan Tomàs i Parés (centre) durant l’assaig de la Missa de Rèquiem de Giuseppe Verdi, sota la direcció de Lluís M. Millet i Millet (dreta), l’any 1964. © J. Capdevila. CEDOC

Amb aquesta exposició, el CEDOC ja suma des del 2013 vint-i-cinc exposicions virtuals permanents, la majoria de les quals prèviament han estat exposades físicament a diferents espais del Palau de la Música Catalana. Aquestes exposicions constitueixen un referent indispensable a l’hora de descobrir la història musical catalana més propera, a més de donar a conèixer els fons i les col·leccions documentals del CEDOC, i d’altres arxius i fons documentals.

Imatge destacada: Joan Tomàs i Parés. © Centre de Documentació de l’Orfeó Català-CEDOC

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

L'@OrquestraOBC ofereix un concert extraordinari, gratuït i exclusiu pels seus abonats el proper 25 de juny a @auditoribcn. Hi participarà com a solista el violinista Sergei Dogadin i estarà dirigit per Juanjo Mena. El programa serà monogràfic amb obres de Txaikovski.

Fins a 17 concerts, deu d'ells d'artistes que debuten al festival, tindran lloc aquest estiu al @Fest_Torroella. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/el-festival-de-torroella-de-montgri-culmina-la-celebracio-del-seu-40e-aniversari-aquest-2021/

La soprano Carolyn Sampson i @JDELARUBIA van compartir escenari al @palaumusicacat. "Escoltar aquest Àlbum, pensat per ser ofert dins un àmbit domèstic, en una sala de concerts, ha estat un encert", diu Lluís Trullén a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/de-lambit-domestic-a-la-sala-de-concerts/

La música de Schubert i una instal.lació de Chiharu Shiota han conviscut aquests dies al @Liceu_cat. "Després de la sorpresa inicial, hom s’adonava que la lírica no és patrimoni exclusiu d’un timbre vocal", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/el-viatge-hivernal-de-wotan/

Segueix-nos a Twitter