Subscriu-te

Grans pianistes presenten projectes singulars a la temporada Ibercamera 2017-18

Valeri Gergiev. © Alexander Shapunov
Valeri Gergiev. © Alexander Shapunov

Una de les característiques principals del cicle de concerts Ibercamera, actualment degà a Barcelona amb 34 temporades a l’esquena seguint el fil iniciat per la lloada temporada Promúsica, és la fidelització del públic al llarg dels anys mitjançant propostes musicals que responen a un criteri basat en la qualitat musical i la proposta equilibrada entre el gran repertori simfònic i de cambra. Segons un estudi de màrqueting de l’empresa Tecnodata encarregat per Ibercamera, la taxa de retenció de clients és del 47,93%, xifra que se situa a la part més alta del rànquing a tot l’Estat espanyol. Aquesta dada indica un elevat nivell de fidelitat entre l’audiència del cicle Ibercamera, i si es combina amb la d’abonats a un únic cicle, que supera els 1.200 en les diverses modalitats (abonaments parcials), demostra que el model d’abonament encara és vigent entre un sector ampli del públic habitual de música clàssica.

Varvara
Varvara

Enguany Ibercamera enceta la 34a edició –amb imatge de la pintora Lita Cabellut, l’obra de la qual es mostrarà en una important retrospectiva a la Fundació Vila Casas el proper mes d’octubre– amb una formació de la casa com és el grup Da Camera Ensemble. Format enguany per Jonathan Brown (viola), Erica Wise (violoncel), David Sinclair (contrabaix) i Eric Silberger (violí) i la pianista Varvara (aposta personal del Grup Camera), actuaran en l’esmentat concert inaugural el 30 d’octubre al Palau de la Música. La formació oferirà el Quintet La Truita de Schubert, després d’una primera part en què s’escoltarà la famosa Partita núm. 2 de J. S. Bach i la Sonata núm. 2, op. 11 de Beethoven.

Daniil Trifonov. © Dario Acosta-DG
Daniil Trifonov. © Dario Acosta-DG

Enguany els pianistes ocupen un lloc excepcional en la programació i, junt amb Varvara –de qui el segell Discamera, impulsat pel Grup Camera, acaba de publicar un cedé amb peces de Mozart–, hi actuaran diversos pianistes de prestigi internacional, estrets col·laboradors de la temporada. En primer lloc, i com a concert extraordinari el 4 d’octubre a L’Auditori, Daniil Trifonov presentarà el programa que porta en gira arreu del món, amb les Variacions sobre un tema de Chopin de Frederic Mompou, junt amb les Variacions sobre un tema de Chopin, op. 22 de Rachmàninov i la Sonata núm. 2, op. 35 i dues masurques de Frédéric Chopin. Un programa que, amb la inclusió de l’obra de Mompou, demostra el caràcter internacional d’un dels músics catalans més estimats i ben valorats del segle XX.

Martha Argerich. © A. Heitman
Martha Argerich. © A. Heitman

El retorn de Martha Argerich en un concert de cambra és una altra fita que cal tenir en compte, ja que novament tocarà en solitari, aquest cop les Escenes d’infants de Schumann, al Palau de la Música, el 15 de gener de 2018. La pianista argentina tocarà en duo amb el pianista Gabriele Baldocci; en programa: la Sonata per a dos pianos de Mozart, la Suite per a dos pianos núm. 1, op. 5 de Rachmàninov i La valse, versió per a dos pianos, de Ravel.

András Schiff
András Schiff

També hi tornarà András Schiff, després del projecte de llarg recorregut desenvolupat les darreres temporades en la programació del Palau de la Música Catalana. Serà al març, al piano i dirigint la seva Cappella Andrea Barca, tot interpretant els Concerts per a piano i orquestra de J. S. Bach.

Destacat serà també el concert de Maria João Pires, junt amb l’Orquestra de París, sota la direcció de Daniel Harding. La pianista portuguesa presentarà per primer cop en públic la seva interpretació del Concert núm. 5, “Emperador” de Ludwig van Beethoven, que no ha tocat encara mai en concert, en un programa molt atractiu que inclou també la Tercera Simfonia de Brahms.

Serguei Redkin
Serguei Redkin

El darrer pianista solista de la temporada és el jove rus Serguei Redkin, guardonat en diversos concursos pianístics: primer premi al Concurs Prokófiev l’any 2013 i medalla de bronze al Concurs Txaikovski de Moscou el 2015. Amb el suport de Valeri Gergiev als inicis de la seva carrera professional, Redkin actuarà a Barcelona amb la Philharmonia Orchestra tocant el Concert per a piano núm. 1 de Chopin. L’orquestra anglesa torna a la temporada Ibercamera interpretant la Simfonia núm. 3, “Heroica” de Beethoven, sota la direcció de Karl-Heinz Steffens, que va ser clarinetista solista de la Filharmònica de Berlín i que debuta a la temporada Ibercamera amb aquest concert.

El cicle presenta altres atractius, com són el retorn de l’Staatskapelle de Weimar, amb Viviane Hagner (violí) i Antonio Méndez, director, amb la Simfonia núm. 2 de Rachmàninov i el Concert per a violí de Beethoven, o l’actuació, el maig de 2018, de Sergey Khachatryan al violí i la seva germana Lusine Khachatryan al piano, en duo amb un programa amb Sonates de Mozart, Prokófiev i Franck.

Forma Antiqva
Forma Antiqva

Després de l’èxit del concert de presentació a Barcelona aquesta temporada, el grup d’interpretació històrica Forma Antiqva, que dirigeix l’asturià Aarón Zapico, tornarà al Palau amb Les quatre estacions de Vivaldi i dues peces de Britten i Händel. Un dels punts forts de la temporada serà, sens dubte, la Segona Simfonia de Mahler que dirigirà Valeri Gergiev al capdavant de l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariïnski, en col·laboració amb el Cor Ibercamera, que prepara Mireia Barrera.

János Kovács
János Kovács

També serà interessant el concert que oferirà l’Orquestra Nacional d’Hongria, amb János Kovács, director desconegut que va suposar un descobriment en substituir l’enyorat Zoltán Kocsis per recomanació expressa seva en el concert que havia de dirigir encara en aquesta temporada actual i que finalment va servir d’homenatge pòstum. Ibercamera convida Kovácks a dirigir el Requiem de Mozart, amb el Cor Madrigal, i la Simfonia núm. 39 de Mozart l’abril del 2018.

Edward Higginbottom
Edward Higginbottom

A més dels concerts de temporada, Ibercamera proposa dos concerts fora d’abonament. El primer és l’esmentat recital pianístic de Daniil Trifonov, mentre que el segon, en dates prenadalenques, és el retorn d’El Messies de Händel en la versió d’Edward Higginbottom i el seu conjunt, Instruments of Time and Truth, i les Oxford Voices, que ja hi van triomfar en la seva primera actuació l’any 2015.

El període de venda d’abonaments i entrades ja és obert i es pot consultar tant la informació artística, com els preus i les diverses opcions a través del seu web: www.ibercamera.es.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter