‘In Vain’ de Georg Friederich Haas

El nostre entorn bull ple de música. Una imponent xarxa de músics omple la temporada de propostes interessants i necessàries. Cada mes, l’RMC us en presenta una i us convida a descobrir-la.

per Miquel Gené

In Vain de Georg Friederich Haas

Klangforum Wien

Cicle Sampler Sèries, L’Auditori (Barcelona), 8 de febrer, 20.00 h.

“Si vols saber què passa a la música del segle XXI a través d’un dels compositors més reconeguts, una de les obres més representatives i un dels millors conjunts instrumentals de l’actualitat, aquest és el teu concert.” Així de contundent es mostra Santi Barguñó, programador, conjuntament amb Robert Brufau, del cicle Sampler Sèries de L’Auditori. “L’obra és fantàstica, però crec que el més rellevant és Haas com a compositor. És un dels autors vius que hem de tenir presents, crec que Haas perdurarà.”

Per la quantitat de músics a l’escenari –una orquestra de vint-i-quatre integrants–, per les seves particularitats escèniques –els intèrprets toquen algunes seccions completament a les fosques– i pel suport que al seu moment va rebre de Simon Rattle, In Vain és una de les obres més conegudes de Georg Friederich Haas (1953). Amb ella podrem penetrar en el llenguatge postespectralista del compositor.

L’espectralisme és un sistema compositiu sorgit durant els anys setanta que es basa en l’anàlisi acústica del so. A través seu, el compositor tria el material i les relacions amb les quals treballarà, que poden anar des de l’escala major als quarts de to. En aquest aspecte, In Vain combina i contrasta diferents sistemes d’afinació, com són el temperat, que s’ha imposat en l’estètica clàssica-romàntica i en la música popular, i el microtonal, el qual divideix l’escala en unitats més petites que el semitò. Alguns autors, com el director d’orquestra Michael Lewanski, han interpretat l’ús que Haas fa d’aquests dos sistemes com una crítica al sistema temperat i a la seva concepció com a sistema natural. Tot i que, com explica Barguñó, tots dos sistemes parteixen del mateix origen: “Tot prové de la física del so: de l’espectre, més o menys simplificat o reduït”.

Segurament no hi ha formació més adient per interpretar la música de Haas que el Klangforum Wien. A banda de ser un dels millors ensembles de música contemporània del moment, és el conjunt amb el qual Haas ha pogut treballar i construir part del seu repertori i dedicatari d’In Vain, que ha tocat en diverses ocasions. El Klangforum Wien, a més, es considera hereu del so vienès, fet que l’emparenta amb un dels grans conjunts simfònics de la música clàssica, l’Orquestra Filharmònica de Viena.

Què cal saber per gaudir de Haas? “Res en absolut. És una música immersiva, una experiència que, si estàs perceptivament obert, funciona. Els aspectes que es poden trobar a faltar són la melodia i el ritme. És una peça de textura sonora, de transicions, d’acceleracions i desacceleracions, de tensions i distensions… És un concert que recomanaria a qualsevol oient que li agradi la música orquestral.”

En la seva quarta temporada, el cicle Sampler Sèries s’ha consolidat tant pel que fa a la seva qualitat artística com a l’assistència de públic. Dels quatre concerts celebrats fins al moment, tres han esgotat les entrades, tot convocant gairebé nou-centes persones en total, una fita per a la música de nova creació. Dues de les claus de l’èxit són la diversificació de la programació, “fem totes les formes de nova creació musical que podem –música improvisada, electrònica, música escrita, instal·lació sonora…– i convidem artistes de primer nivell de cadascun d’aquests àmbits”, i la cerca d’un públic objectiu “amb inquietuds culturals, que és capaç de valorar una exposició al MACBA, una performance, teatre experimental o música electrònica”. Gràcies a aquesta diversificació, L’Auditori, a través de Sampler Sèries, s’ha situat, tal com pertoca com a institució pública, com a centre dinamitzador de diverses escenes que ja existien a la ciutat de manera underground i desconnectades les unes de les altres: “No direm que som els primers que fem contemporània, música experimental o improvisació lliure a la ciutat. Però fins ara no hi havia una institució que posés a l’abast de tothom els recursos necessaris per consolidar les diverses escenes i fer que es beneficiïn les unes de les altres. I això fa sumar a tot el col·lectiu”.

Programa del concert:

Georg Friederich Haas

In Vain (2000)

Klangforum Wien. Emilio Pomàrico, director.

Més informació:

http://samplerseries.blogspot.com.es – Notes sobre el programa, de Josep Barcons

https://www.auditori.cat/ca/haas–in-vain-klangforum – Compra d’entrades

https://youtu.be/ZAwvWLVfSkMIn Vain a Youtube

Post Your Thoughts