Subscriu-te

Inici del projecte Escoles Tàndem amb la música

Signatura de diversos convenis per a la posada en funcionament del projecte educatiu de les Escoles Tàndem entre el Departament d’Ensenyament, Catalunya Caixa, l’Escola Superior de Música de Catalunya i el Conservatori Municipal de Música de Barcelona, el 16 de novembre de 2011

Aquest nou programa promou la col·laboració (partenariat) durant 3 anys entre centres educatius i institucions de referència per fomentar l’èxit educatiu, però amb la voluntat que el projecte sigui sostenible i l’escola pugui mantenir-lo per si mateixa. La primera experiència neix aquest curs 2011-12 a dues escoles públiques de Barcelona i amb la música com a assignatura vehicular.

A les Escoles Tàndem es concreta un projecte educatiu que gira entorn d’una especialització en una matèria que vertebra el currículum de les escoles. L’especialització s’aconsegueix a través del partenariat de centres educatius amb institucions de referència –en aquest cas amb l’ESMUC i el Conservatori Municipal de Música de Barcelona–, i amb l’assessorament, seguiment i finançament de l’Obra Social de Catalunya Caixa, a més de la col·laboració del Departament d’Ensenyament.

Aquesta especialització pot variar segons la institució de referència que formi part del Tàndem (música, ciències, matemàtiques, anglès, audiovisuals, etc.) i no comporta obviar les competències bàsiques que tot alumne ha d’adquirir. Al contrari, l’especialització vol ser un element clau per potenciar aquestes competències bàsiques.

Històricament, les matemàtiques i les llengües s’han considerat àrees instrumentals, és a dir, que ens habiliten per a l’assoliment d’altres tipus de coneixement. La música, no només serveix per a aprehendre capacitats musicals i interpretatives, sinó que igualment és una àrea instrumental. Així, la praxi musical és una eina d’accés a altres coneixements i experiències: facilita l’aprenentatge de les competències bàsiques del currículum obligatori i potencia capacitats cognitives de primer ordre: concentració, abstracció, relació, anàlisi… Per mitjà de la música es pot millorar el rendiment acadèmic general del centre i afavorir processos de cohesió social i autoestima de l’alumnat i de la comunitat educativa.

Les Escoles Tàndem que participen en el projecte aquest curs 2011-12 són l’Escola Poblenou de Barcelona –escola pública d’educació infantil i primària d’una línia que té un total de 198 alumnes i 17 professors– com a Escola Tàndem amb l’ESMUC; i l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer de Barcelona –escola pública d’educació infantil i primària de dues línies que té un total de 450 alumnes i 34 professors– com a Escola Tàndem amb el Conservatori Municipal de Barcelona.

Els objectius principals de les Escoles Tàndem són fomentar l’èxit educatiu i contribuir a la prevenció del fracàs escolar, mitjançant una major motivació, implicació i formació del professorat i de l’alumnat. Així, es vol generar als alumnes un interès que els incentivi a continuar estudiant; i potenciar la interacció i la implicació de la comunitat educativa de les escoles –alumnes, exalumnes, docents, directius, pares i entorn–, per afavorir la qualitat i la cohesió als centres. Durant el curs 2012-13 està previst posar en marxa dues noves Escoles Tàndem: una en ciències entre el Parc Científic de Barcelona i un institut d’educació secundària de l’Hospitalet de Llobregat, i una altra en música entre l’Escola de Músics i la Fundació Tot Raval i una escola de primària del barri del Raval de Barcelona.

El projecte parteix de l’anàlisi de les Magnet Schools dels Estats Units, escoles públiques que s’especialitzen en una matèria de tal manera que els estudiants acaben tenint un coneixement profund en aquesta àrea alhora que es milloren els resultats generals del centre educatiu.

Més informació a: www.obrasocial.catalunyacaixa.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *