Subscriu-te

La besnéta de Wagner presenta el Festival Bayreuth a Barcelona

Katharina Wagner

Katharina Wagner, besnéta del compositor Richard Wagner, va presentar ahir el Festival de Bayreuth que acollirà el Gran Teatre del Liceu el setembre del 2012 i que donarà el tret de sortida a les celebracions que el festival alemany té previst per commemorar el dos-cents aniversari del naixement del compositor (Leipzig, 1813-Venècia, 1883).

El Festival Bayreuth aterra a Barcelona amb tres òperes que pujaran a l’escenari liceista només en versió de concert. Joan Matabosch, director artístic del Liceu, al·ludia a qüestions tècniques derivades del fet que la companyia alemanya viatja tot just l’endemà de finalitzar el Festival a Bayreuth i no dóna temps de desmuntar i traslladar les escenografies a Barcelona. Motius tècnics a banda, Joan Francesc Marco, director general del Gran Teatre del Liceu, va dir en la presentació del Festival Bayreuth mesos enrere, que portar les produccions de Bayreuth a Barcelona era inabastable econòmicament, a banda de ser difícil tècnicament ateses les dimensions diferents dels dos escenaris, el de Bayreuth i el del Liceu. Malgrat això, les restriccions pressupostàries i la davallada de les subvencions públiques no han afectat aquest festival, ja que el pressupost global de la visita de la companyia alemanya a Barcelona, d’una mica més d’1,5 milions d’euros, es finançarà exclusivament amb la venda d’entrades –un 60% ja està adjudicat– i el mecenatge de les tres empreses col·laboradores: Siemens, Agbar i Banesto.

El Festival Bayreuth, que es presenta a Barcelona de l’1 al 6 de setembre, inclou tres títols amb grans intèrprets i dos directors musicals ben coneguts a tots dos teatres: Sebastian Weigle i Peter Schneider. El festival començarà amb L’holandès errant (Franz-Josef Selig, Ricarda Merbeth i Michael König) i continuarà amb Lohengrin (Wilhelm Schwinghammer, Klaus Florian Vogt, Annette Dasch i Susan Maclean), en dues funcions alternes. Tristan und Isolde (Robert Dean Smith, Robert Holl, Iréne Theorin i Jukka Rasilainen) clourà el festival el dia 6 de setembre. La visita del cor i orquestra del Festival de Bayreuth a Barcelona té l’al·licient que és el primer cop que es presenten a la nostra ciutat, perquè als Festivals Wagner del 1955 el que es va veure van ser les produccions escèniques de Bayreuth, però no el seu cor i orquestra, com a conseqüència de celebrar-se fora de la temporada en què té lloc el festival. Cal tenir en compte que els membres del cor i l’orquestra del Festival de Bayreuth són solistes d’altres grans cors i orquestres i són seleccionats i convidats un per un per participar en el festival esmentat.

La gestora actual del festival d’estiu de Bayreuth i directora d’escena, Katharina Wagner, va defensar que Barcelona era una de les ciutats predilectes del Festival de Bayreuth per la seva afició a la música de Wagner i el seu públic compromès, i va comentar que les representacions del Festival Bayreuth comptarien amb els millors cantants i els millors músics disponibles a Alemanya.

Així mateix, preguntada pels seus propers compromisos com a directora d’escena, va anunciar que l’any 2015 faria Tristany i Isolda al Festival de Bayreuth i que, entre les propostes per a la commemoració del dos-cents aniversari del seu besavi, hi havia prevista una col·laboració amb l’Òpera de Leipzig per presentar a Bayreuth les tres primeres òperes del compositor: La prohibició d’estimar, Les fades i Rienzi. Tanmateix, aquestes no podran ser representades a la sala principal ideada per Wagner, ja que, per desig exprés del compositor i tal com manen els estatuts del Patronat del Festival de Bayreuth, al teatre principal del Festival només es poden representar les òperes de Wagner que van de L’holandès errant fins a Parsifal.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Durant mig any, un grup de recerca de @UniBarcelona ha estat analitzant el sector de la música clàssica a Catalunya per encàrrec d' @ACIMC2. El resultat és un informe inèdit. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/lacimc-i-la-ub-presenten-el-primer-informe-sobre-la-situacio-de-la-musica-classica-a-catalunya-2021/

Parra i Imma Santacreu van actuar al @palaumusicacat dins de @bcnclassics. "Destaca el domini de les credencials estilístiques del llenguatge de Parra i la coordinació amb el compositor", diu @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/critica/el-parra-pianistic-en-estat-pur/

La Fundació Manuel Blancafort va organitzar un concert d'homenatge al @palaumusicacat amb motiu del 125è aniversari del naixement del compositor. "L’obra de Blancafort requereix una mirada atenta", diu @PorterMarta a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/reivindicar-manuel-blancafort/

El tenor @DavidAlegret i el pianista Rubén Fernández Aguirre van homenatjar Tomàs Garcés al @palaumusicacat. "Cal celebrar l’originalitat d’aquesta proposta", diu Jaume Comellas a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/critica/un-concert-noucentista/

Segueix-nos a Twitter