La temporada 2018-19 de Palau 100 presentarà grans noms de l’escena internacional com Dudamel, Bartoli, Perahia, Fleming o Gergiev

Cecilia Bartoli i Les Musiciens du Prince. © Alain Hanel

El director veneçolà Gustavo Dudamel obrirà la temporada al setembre amb dos concerts al capdavant de la Mahler Chamber Orchestra, i la tancarà al juny de 2019 amb la Müncher Philharmoniker, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau.

El dilluns 12 de febrer es va presentar la temporada 2018-19 de Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana. Palau 100 és el punt de trobada amb l’excel·lència, amb la presència dels més reconeguts directors, formacions i solistes, en què cada concert resulta un esdeveniment únic i excepcional. Un espai per als melòmans amb la presència de les grans figures de la clàssica del panorama internacional, però també un espai obert al descobriment d’obres, compositors i intèrprets. Enguany el cicle presenta quinze concerts, tretze en abonament i dos d’extraordinaris, amb una novetat: els concerts s’avancen i es programaran tots a les 20 hores, fet que facilita els desplaçaments i s’alinea amb els horaris de les grans sales de concerts d’Europa.

Gustavo Dudamel obre i tanca el cicle Palau 100

Gustavo Dudamel, al Palau de la Música Catalana. © Antoni Bofill

El reconegut director veneçolà Gustavo Dudamel, director predilecte del Palau, obrirà la temporada amb dos concerts consecutius (18 i 19 de setembre de 2018) al capdavant de la Mahler Chamber Orchestra. El primer programa inclourà la Cinquena i Quarta Simfonies de Schubert i Brahms, respectivament, mentre que en el segon s’interpretaran la Tercera i Quarta Simfonies de Schubert i Mahler, respectivament, en el que serà pròpiament el concert inaugural de la temporada. Uns concerts que formaran part de la gira europea del director veneçolà i aquesta formació i que és previst que siguin retransmesos en directe per MediciTV. I també serà Dudamel qui posarà una brillant cloenda al cicle, aleshores al capdavant de la Filharmònica de Munic (27/06/2019), considerada una de les millors del món, interpretant la Segona Simfonia de Mahler, coneguda com a “Resurrecció”, en una nova col·laboració amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau. Es tracta d’una oportunitat única tenir aquest reclamat director novament a la ciutat de Barcelona amb tres intervencions a la sala modernista, fet que mostra la seva estreta vinculació amb el Palau de la Música Catalana.

L’excel·lència dels millors intèrprets amb els seus millors repertoris

Palau 100 proposa novament l’excel·lència amb la presència dels millors intèrprets, els quals ofereixen els seus millors repertoris. En aquest sentit, es comptarà amb la mezzosoprano Cecilia Bartoli (25/10/2018), que interpretarà Angelina, la protagonista de l’òpera La Cenerentola, el seu rol més ben valorat. Bartoli, Les Musiciens du Prince i els solistes vocals Edgardo Rocha (Don Ramiro), Alessandro Corbelli (Dandini) i Carlos Chausson (Don Magnifico), sota la direcció de Gianluca Capunao, oferiran la versió de concert íntegra d’aquesta òpera de Rossini.

Sir John Eliot Gardiner. © Chris Christodoulou

Ja al mes d’abril Sir John Eliot Gardiner i les seves formacions, Monteverdi Choir i English Baroque Soloists (24/04/2019), oferiran al Palau i per primera vegada la versió de concert íntegra de Semele de Händel, obra entre l’oratori i l’òpera que Gardiner va presentar de manera reduïda al Festival d’Ais de Provença als anys vuitanta. El concert inclourà vestuari i escenografia lumínica.

Valery Gergiev

Palau 100 oferirà també el gran repertori rus brindat pels seus especialistes: Valery Gergiev i Yuri Temirkanov. Primer l’Orquestra del Teatre Mariïnski, dirigida per Gergiev (12/03/2019), visitarà el Palau amb un programa que inclou la cantata Aleksandr Nevski de Prokófiev, amb el Cor de Cambra del Palau i l’Orfeó Català, i el Concert per a piano núm. 3 de Rachmàninov amb Daniil Trifonov, un geni del piano amb un debut formidable en solitari al Palau l’any 2014 i que està protagonitzant una carrera fulgurant com a solista i al costat de les formacions més destacades. La presència russa continuarà després amb el retorn de l’Orquestra Simfònica de Sant Petersburg, dirigida per Temirkanov (09/05/2019), que el 2017 va actuar al Palau amb la violinista Leticia Moreno amb gran èxit. Amb el pianista Behzod Abduraimov com a solista convidat, i considerat també un dels pianistes més destacats de la seva generació, s’oferirà un programa dedicat a Txaikovski, de qui s’interpretarà el Concert per a piano núm. 1 i la Simfonia núm. 5.

Jonathan Nott. © Antoni Bofill

Al març arribarà al Palau Jonathan Nott (14/03/2019); preciosista en el detall, el director presentarà un Mahler “guanyador”, tal com confirma la gran rebuda de les simfonies del compositor que recentment ha enregistrat. En aquesta ocasió Nott dirigirà la Tercera Simfonia de Mahler amb la Gustav Mahler Jugendorchester, el Cor de Noies i el Cor Infantil de l’Orfeó Català, en la primera col·laboració del director amb els cors de l’Orfeó.

També en aquest apartat destaca l’actuació de l’Akademie für Alte Musik Berlin (23/05/2019), una de les més prestigioses orquestres de cambra de música antiga, guanyadora de nombrosos guardons pels seus enregistraments; la formació vindrà amb un programa al voltant de la música inspirada a partir de l’aigua, en què la Water Music de Händel serà la peça central. Completarà el concert l’obertura Wassermusick de Telemann, la suite Les fontaines de Versailles de Delalande i Tempête de l’òpera Alcione de Marais.

Altres intèrprets destacats

Renée Fleming. © Decca-Andrew Eccles

En l’àmbit de la veu, és un retorn destacat al Palau, després de quinze anys, la soprano Renée Fleming (05/02/2019). Retirada dels escenaris operístics (la seva darrera intervenció al Gran Teatre del Liceu va ser el 2007), Fleming oferirà un recital amb àries de Brahms i Schubert acompanyada pel pianista Harmut Höll. Una altra gran figura que actuarà a la sala modernista serà el pianista Murray Perahia (08/11/2018), que ho fa ver per darrera vegada al Palau l’any 2015 amb un gran èxit, tant de públic com de crítica, i que abasta un repertori de Bach fins als romàntics centreeuropeus.

Thomas Hengelbrock. © Gunter Glucklich-NDR

Al costat d’aquestes grans figures indiscutibles, Palau 100 posa el focus en altres intèrprets que ja estan escrivint la història de la música clàssica. És el cas de Thomas Hengelbrock, que amb les seves formacions Balthasar Neumann Chor und Ensemble oferirà un clàssic del repertori, el Requiem de Mozart (28/01/2019). Helgelbrock visitarà novament el Palau després de la memorable Missa en Si menor de Bach que hi va dirigir de memòria el desembre del 2014. Completarà el programa del concert la Missa Non sine quare de Johann Caspar von Kerll, tot donant llum a un compositor del segle XVIII poc conegut.

Descobriment de nous repertoris

A més del gran repertori clàssic, Palau 100 suposa també una oportunitat per ampliar el rang musical i presentar peces més infreqüents. El cicle aposta enguany per la versió de concert de l’òpera minimalista Einstein on the beach de Philip Glass (04/06/2019), obra icònica de l’últim quart del segle XX que es va poder veure a Barcelona fa gairebé trenta anys (temporada 1991-92) al Gran Teatre del Liceu. Una oportunitat per al públic melòman d’apropar-se a aquest nou repertori amb una producció de tres hores i mitja de durada sense pauses i durant la qual el públic podrà sortir i entrar de la sala lliurement, aspecte previst en aquesta creació. L’obra s’oferirà amb il·luminació i moviment escènic adients i serà interpretada pel Collegium Vocale Gent, l’Ictus Ensemble, formació de referència de la música contemporània, i la cantant Suzanne Vega, dirigits per George-Elie Octors.

Ictus Ensemble

Per la seva banda, l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu (19/03/2019) amb el seu titular, Josep Pons, oferirà un programa centrat en l’aroma del París del 1913 interpretant La consagració de la primavera d’Stravinsky i El amor brujo de Manuel de Falla. El concert inclourà també Imatges d’un món efímer de Josep Maria Guix, una nova aproximació a la música contemporània en el cicle.

La presència dels cors

Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. © Ricardo Ríos Visual Art

A més de les col·laboracions dels cors de la casa ja comentades amb Gustavo Dudamel, Valery Gergiev i Jonathan Nott, el cicle proposa una actuació del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana per primera vegada sota la batuta de Daniel Hope amb l’oratori El Messies de Händel (13/12/2018), al costat de l’Orquestra de Cambra de Zuric i quatre solistes vocals de gran categoria, com són la soprano Martina Janková, el contratenor Tim Mead, el tenor Mauro Peter i el baix Konstantin Wolff. Quatre concerts, doncs, amb formacions de la casa que amb les tres propostes amb cors de primeríssim nivell com són el Monteverdi Choir, el Collegium Vocale Gent o el Balthasar Neumann Chor sumen un total de set concerts amb presència de formacions corals en el cicle.

Entrades i abonaments

A partir de demà dimarts, 13 de febrer, els abonats a Palau 100 podran renovar els abonaments, així com adquirir entrades addicionals. Per la seva banda, els nous abonats ja podran fer les seves pre-reserves d’abonaments també a partir de demà. El cicle ofereix l’abonament Palau 100 estàndard de 13 concerts i l’abonament Palau 100+ amb 15 concerts (inclou els concerts extraordinaris de Gustavo Dudamel, del 19 de setembre, i el d’Einstein on the beach). Els menors de 35 anys poden adquirir l’Abonament Jove i gaudir d’un 40% de descompte. Les entrades individuals per a aquests concerts es posaran a la venda a partir del 23 d’abril.

Post Your Thoughts