Subscriu-te

L’Auditori marida música contemporània catalana i japonesa amb unes jornades al gener

La trompetista japonesa Katsuko Sugao i l'intèrpret de shakuhachi Horacio Curti oferiran un concert el dia 26 de gener a la Llanterna de L'Auditori
La trompetista japonesa Katsuko Sugao i l’intèrpret de shakuhachi Horacio Curti oferiran un concert el dia 26 de gener a la Llanterna de L’Auditori

L’Auditori de Barcelona s’afegeix a les commemoracions dels 400 anys de relacions entre Espanya i el Japó amb una programació especial el dia 26 de gener que aplega música simfònica, jazz i electrònica. L’Any Dual Espanya-Japó coincideix amb el quatre-cents aniversari de l’enviament de l’Ambaixada Keichō a Europa (Espanya i Roma), data que es considera l’inici de les relacions entre tots dos països.

L’Auditori de Barcelona ha concebut tot un seguit d’activitats que uneixen la música i la cultura japonesa amb la catalana, començant pel concert de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) que dirigirà Kazushi Ono (24 a 26 de gener), amb un programa de música del compositor japonès Toru Takemitsu (November Steps) i la Simfonia Alpina d’Strauss.  El dia 26 de gener, en una jornada de música contemporània coordinada per Santi Bargunyó –fundador de Neu Records–, hi haurà una marató musical. Després del darrer concert de l’OBC, l’activitat continuarà amb l’actuació de la trompetista japonesa Katsuko Sugao, l’intèrpret de shakuhachi Horacio Curti i un septet de jazz, en què interpretaran Colores, suite estacional, en un maridatge amb gastronomia japonesa. A les 16 h, la Sala Tete Montoliu acollirà el concert de Crossinglines, ensemble de música contemporània format a l’ESMUC, que oferirà obres de Masakazu Natsuda, Chikako Morishita i Manuel Rodríguez Valenzuela; d’aquest darrer, es tracta d’una obra encàrrec expressament concebuda per ser interpretada amb un Yamaha Disklavier d’última generació. La jornada finalitzarà amb l’actuació del Barcelona Reed Quintet –quintet format amb membres de la Banda Municipal de Barcelona especialitzat en música contemporània–, que oferirà obres de Dai Fujikura, Fuminori Tanada i Raquel García-Tomás, de qui s’estrenarà l’obra encàrrec Koe, koe, kikoeru per a quintet de canyes.

El nou Disklavier Yamaha, amb un sistema d'última generació que permet reproduir una interpretació prèviament enregistrada amb el màxim de precisió, sonarà el 26 de gener en el concert de Crossinglines a L'Auditori de Barcelona
El nou Disklavier Yamaha, amb un sistema d’última generació que permet reproduir una interpretació prèviament enregistrada amb el màxim de precisió, sonarà el 26 de gener en el concert de Crossinglines a L’Auditori de Barcelona

La presentació de la programació de L’Auditori per a l’Any Dual Espanya-Japó, inclou la participació de la casa de pianos Yamaha, amb la cessió del nou Disklavier Yamaha. Un piano d’última generació que té la capacitat de sonar de manera autònoma reproduint els moviments de les tecles que s’hagin polsat prèviament i que han quedat enregistrats gràcies a un complex sistema digital de precisió mil·limètrica. Es tracta d’un piano convencional que porta incorporat un sistema de fibra òptica de gran precisió. Així doncs, permet reproduir el so d’un intèrpret en diferit però amb so en viu i, sobretot, amb la mateixa qualitat en articulació i pulsació, sense la necessitat que aquest hi sigui present, cosa que permet fer sonar el piano a distància i, fins i tot, combinar la reproducció d’una interpretació prèvia amb una interpretació en viu, tot ampliant encara més les possibilitats sonores de l’instrument. Les aplicacions d’aquest piano són immenses i la seva repercussió obre un món de possibilitats que, fins i tot, posen en dubte el límit de l’essència i l’ètica artística. El concert del Crossinglines Ensemble serà la posada de llarg a Barcelona d’aquest instrument, del qual ja s’han venut milers d’exemplars a tot el món, d’ençà del primer prototipus –amb resultats molt llunyans als actuals– el 1982.

Un moment de la presentació del nou Disklavier Yamaha a L'Auditori, en què es va reproduir en viu una peça de jazz que es visualitzava en pantalla.
Un moment de la presentació del nou Disklavier Yamaha a L’Auditori, en què es va reproduir en viu una peça de jazz que es visualitzava en pantalla.

Altres activitats complementàries són l’exposició “Escultures musicals”, que acull el Museu de la Música de Barcelona –que inclou instruments japonesos antics–, el concert de cordes i vents del Japó que tindrà lloc al museu el 19 de gener i el concert del BCN216 el 5 de febrer, titulat simplement “Japó” i que inclou obres de Hosokawa, Casablancas, Saariaho, Guix, Fujikura i Takemitsu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *