Subscriu-te

Michelle Breedt i la Camerata 432 clouen la XXI Schubertíada a Vilabertran

La mezzosoprano sud-africana Michelle Breedt
La mezzosoprano sud-africana Michelle Breedt

La Schubertíada a Vilabertran arriba al seu final aquest cap de setmana amb dos concerts protagonitzats per la recent triomfadora del Festival de Bayreuth, la mezzosoprano Michelle Breedt. A més, el Quartet Gerhard, primer premi d’El Primer Palau 2012, Premi 25 Anys de l’emissora Catalunya Música i finalistes al prestigiós concurs internacional ICMC Hamburg 2013, seran els protagonistes del darrer concert debut el divendres 6 a les 18.30 h, amb obres de Schubert i Beethoven.

La Canònica de Santa Maria de Vilabertran acollirà en dos dies consecutius la mezzosoprano sud-africana Michelle Breedt, que aquest mes d’agost ha protagonitzat el Tannhäuser del Festival de Bayreuth (Venus) amb gran èxit de crítica, en els concerts que constitueixen el punt final de la XXI Schubertíada a Vilabertran, que tanca portes fins a l’any vinent amb una mitjana del 90% d’ocupació i amb quatre concerts amb sold out: els dos que va protagonitzar Matthias Goerne el cap de setmana passat, l’actuació del Quartet Casals i el concert de la Camerata 432, antiga orquestra de la Schubertíada, que és orquestra resident del festival.

Nina Schumann serà la pianista acompanyant de la ‘mezzo’ Michelle Breedt
Nina Schumann serà la pianista acompanyant de la ‘mezzo’ Michelle Breedt

El divendres, 6 de setembre, Michelle Breedt oferirà un recital en solitari, acompanyada al piano per Nina Schumann, amb cançons de Franz Schubert inspirades en les quatre estacions de l’any; un programa que han enregistrat recentment en disc. La mezzo sud-africana arriba a la Schubertíada avalada pel recent èxit a Bayreuth –on actua regularment des del 2000– i després de les seves també actuacions recents a Barcelona, dins el Rienzi de Wagner programat pel Gran Teatre del Liceu i el Tristany i Isolda (Brangäne) que les forces estables del Festival de Bayreuth van oferir el setembre de 2012 al coliseu de La Rambla. Sobre el públic català, la cantant afirma estimar-lo molt per la calidesa, la riquesa i l’estima que aquest manifesta: “Són educats, però a més es nota que estimen la música.” Una virtut que la mezzo no troba en totes les audiències: “La gent ha oblidat com ser feliç a través del que t’agrada.”

En paraules de la mateixa soprano, el programa escollit per al seu recital a Vilabertran permet explorar per mitjà de la natura el cicle de la vida, que es pot assimilar també al cicle de la vida dels humans. Breedt afirma que si bé Schubert va escriure moltes cançons inspirades en la natura, “de caràcter alegre i positiu”, en les cançons de Schubert inspirades en les quatre estacions “es pot veure de manera molt evident el caràcter melancòlic que caracteritza l’obra de Schubert, particularment en les cançons inspirades en la tardor”. Del programa, Michelle Breedt en destaca Viola, una cançó que explica el floriment d’aquest tipus de flor, que s’obre amb els primers rajos del sol, però que es marceix massa aviat a causa del vent fred matinal. Nina Schumann, la pianista que acompanya Breedt en aquest recital, afirma que els lieder de Schubert “són molt complexos perquè tenen una intensitat dramàtica molt forta, ja que la música, malgrat una aparent simplicitat, està completament al servei dels sentiments que vol transmetre el text, i això obliga a treballar cada estrofa d’una manera particular, d’acord amb el text”. Michelle Breedt, en paraules exclusives a la «Revista Musical Catalana», recorda que la gran mezzosoprano Brigitte Fassbaender li va comentar un cop que Franz Schubert és un romàntic, no un clàssic, i que, per tant, la seva música cal cantar-la amb tota la veu, perquè les cançons estan concebudes per explicar una història. Breedt afirma que vol “posar de moda els recitals de lieder entre el públic jove” perquè creu que actualment “la gent jove no vol anar a aquest tipus de concert perquè els considera avorrits, i això, molt sovint, és causat perquè els intèrprets canten de manera avorrida i sense transmetre la història que s’amaga darrere de cada cançó”. Així mateix, Michelle Breedt considera que els recitals són la forma més autèntica d’interpretació, en contraposició amb l’òpera, ja que dóna “total llibertat, ja que no has d’estar pendent de les indicacions d’un director musical, d’un director d’escena, ni et condicionen els col·legues amb qui cantes o la posada en escena”, malgrat que, precisament per això, és “el gènere més dur, perquè estàs completament despullat i vulnerable davant l’oient”.

Michelle Breedt arriba a Vilabertran lesionada al peu esquerre, després d’un accident mentre jugava a golf a Bayreuth i que la va obligar a cantar la darrera funció de Tannhäuser asseguda, però amb la veu intacta per oferir també dissabte, 7 de setembre, la seva versió dels famosos Wesendonck Lieder de Richard Wagner, en el seu particular homenatge al bicentenari del naixement del compositor saxó en el si de la Schubertíada. La cantant actuarà acompanyada per la Camerata 432, antiga orquestra de la Schubertíada i resident del festival, formada per joves intèrprets d’orquestres internacionals, com la del Festival de Lucerna que dirigeix Claudio Abbado, o les orquestres catalanes del Liceu i l’OBC, i que es reuneix periòdicament per dur a terme projectes concrets amb directors de prestigi. La temporada passada va col·laborar amb el BCN216 en l’homenatge a Sofia Gubaidulina.

En el concert de dissabte, 7 de setembre, i sota la direcció d’Antoni Ros Marbà, s’escoltaran el cicle wagnerià de lieder simfònics, a més dels Valsos nobles de Franz Schubert i les Variacions sobre un tema de Frank Bridge de Benjamin Britten, obra que servirà per recordar un altre centenari rellevant, el del naixement del músic britànic.

La Schubertíada a Vilabertran tanca la XXI edició amb un bon índex d’audiència i ja ha presentat un avanç de programació de cara a l’estiu del 2014. En la propera edició la Schubertíada programa els cicles més importants de lieder de Schubert (La bella molinera, El cant del cigne i Viatge d’hivern, que interpretarà íntegrament l’estimat baríton Matthias Goerne), Schumann (Vida i amor d’una dona i Amor de poeta) i Beethoven (A l’estimada llunyana), a més de les tres darreres sonates de Schubert i l’inici de la programació de la integral dels concerts per a violí de W. A. Mozart, que començarà el proper any amb la col·laboració de la violinista Vera Martínez Mehner (Quartet Casals) com a solista i concertino directora de la Camerata 432. Altres noms destacats seran els de les sopranos Ofèlia Sala, Núria Rial, Javier Perianes, Katia Michel i el Quartet Casals, entre d’altres.