Off Liceu – Diàlegs Musicals vol trencar el tabú de la contemporània

Aquesta foto i la següent, presentació en roda de premsa del nou cicle de música contemporània Off Liceu – Diàlegs Musicals

Aquesta foto i la següent, presentació en roda de premsa del nou cicle de música contemporània Off Liceu – Diàlegs Musicals, amb Christina Scheppelman i alguns dels participants

Ni contemporània, ni moderna, ni de nova creació…, sembla difícil trobar actualment un apel·latiu mancat de prejudicis per anomenar la música d’avui dia al marge d’aquella fàcilment aixoplugable sota l’ampli i difús paraigües del pop.

El Gran Teatre del Liceu s’ha proposat trencar barreres amb un nou cicle de música contemporània (és a dir, actual) que, amb el nom Off Liceu – Diàlegs Musicals, aplegarà nou compositors, nou veus i nou estils diferents en una proposta que pretén, també, reactivar el Foyer com a escenari polivalent del teatre d’òpera de La Rambla. Aquests diàlegs musicals tindran lloc en tres nits de febrer, març i abril i serviran per donar cabuda a una programació alternativa a la cartellera principal.

Off Liceu – Diàlegs Musicals acostarà les últimes creacions de Ramon Humet, Joan Bagés, Clara Peya, Lucas Peire, Albert Guinovart, Irina Prieto Botella, Marc Parrot, Jordi Domènech i Joan Magrané en un format de cafè concert, desenfadat, amb una clara intenció de sacsejar el panorama musical de la música culta i contemporània i donar una visió de la realitat musical actual sense clixés ni barreres.

Les propostes musicals aplegaran els compositors Ramon Humet, Joan Bagés i Clara Peya (16 de febrer); Lucas Peire, Albert Guinovart i Irina Prieto Botella (17 de març), i Marc Parrot, Jordi Domènech i Joan Magrané (21 d’abril), en tres vetllades conduïdes per un presentador que farà d’interlocutor entre els compositors i el públic, que serà convidat a interpel·lar i fer preguntes als compositors.

La selecció dels compositors, feta per l’equip artístic del Gran Teatre del Liceu, ha volgut reflectir tres estils diferents cada vespre, que s’acompanyaran de conjunts vocals i instrumentals, sempre en format de cambra, per tal de mostrar una visió polièdrica de la realitat musical actual.

La primera cita serà el 16 de febrer a les 20 h i tindrà com a protagonistes Ramon Humet (Barcelona), compositor i enginyer que retrà el seu particular Homenatge a Martha Graham, basat en el poema homònim de Mario Lucarda i adaptat a nou cançons per a mezzosoprano (Marisa Martins) i piano (Rodrigo de Vera); Joan Bagés (Flix), acompanyat pel duet de música contemporània suís Ums’n Jip, presentarà Meta-morphe, peça referencial de la seva vessant electroacústica; i per acabar la vetllada, una de les compositores més prolífiques del moment, Clara Peya (Palafrugell), que presenta al piano la seva nova obra, Oceanes, un homenatge a les dones per mitjà de l’aigua, que comptarà amb la veu de Sandra Sangiao i l’slide guitar i live electronics de Panxii Badii. La presentació serà a càrrec de Jaume Radigales, professor de la Universitat Ramon Llull i crític musical.

El 17 de març obrirà la vetllada el jove compositor Lucas Peire (Sant Cugat del Vallès), artista polifacètic català, que s’acompanyarà de les veus d’Eulàlia Fantova (mezzosoprano) i Néstor Pindado (baríton) i de José María Martínez (clarinet) i Àlex Rodríguez (violoncel) per acostar-nos la seva Oda a un llibertí; el relleu l’agafarà un dels noms imprescindibles de la música contemporània catalana, Albert Guinovart (Barcelona), que torna al Liceu per presentar la seva peça Tànit. Cinc cançons de desig, juntament amb la soprano Marta Mathéu; i per acabar el programa, Irina Prieto Botella (Barcelona) presentarà, també de bracet de Fantova, Martínez i Rodríguez, Migration, una peça sobre el procés de digitalització de la informació, i tot seguit Terre des hommes, projecte creat amb l’artista plàstica Mathilde Cameirao. La presentació serà a càrrec d’Albert Galceran, periodista especialista en clàssica.

OffLiceu_Roda02

La darrera nit de l’Off Liceu començarà amb un habitual dels escenaris catalans com és Marc Parrot (Barcelona), que ens acostarà les seves dues vessants, compositiva i interpretativa, amb quatre peces (El jardí, El millor amic de l’home, Ressona el gong i Arkandú), acompanyat de la guitarra clàssica i l’stom box; el programa continuarà amb el multidisciplinari artista Jordi Domènech (Barcelona), amb Si vera somnia, una selecció de poemes eròtics del Cançoner de Ripoll que interpretaran el baríton Toni Marsol i el Quartet Teixidor, format per Irantzu Zuasti (violí), Joan Marsol (violí), Jordi Armengol (viola) i Xavier Roig (violoncel); el jove compositor català Joan Magrané (Reus) tancarà aquesta primera edició de l’Off Liceu amb dues peces titulades Després d’un malson i Double (Swans reflectint elefants), obres compostes per a una sola veu i que interpretarà la soprano Elena Copons acompanyada pel pianista Rodrigo de Vera. La presentació serà a càrrec de Mercedes Conde, directora de la «Revista Musical Catalana».

El Liceu reactiva el Foyer com a espai escènic després de diverses experiències anteriors, com Sessions al Foyer, un programa farcit de joves intèrprets i destinat a públic seguidor del món de la lírica i la música de cambra; Sessions Golfes, un cicle en horari nocturn i programació complementària a la cartellera principal que incloïa des de cançó francesa fins a jazz o cabaret, així com altres programacions centrades en òpera de cambra o en propostes dirigides al públic infantil.

El Liceu coprodueix una nova òpera de George Benjamin

El Gran Teatre del Liceu participa en la coproducció de la nova òpera de George Benjamin i Martin Crimp, Lessons in love and violence, que s’estrenarà el 10 de maig de 2018 al Royal Opera House Covent Garden de Londres.

La nova òpera de George Benjamin, que el març del 2016 passat va presentar la seva òpera Written on skin al Gran Teatre del Liceu, arribarà a Barcelona el març del 2021. El Liceu participa en la coproducció juntament amb la Dutch National Opera d’Amsterdam (juliol del 2018), Staatsoper d’Hamburg (abril del 2019), Opéra de Lió (maig del 2019), Lyric Opera de Chicago (temporada 2020-21) i el Teatro Real de Madrid (abril/maig del 2021).

Lessons in love and violence segueix el mateix model de la darrera òpera del compositor, Written on skin, que va ser un èxit internacional i que també va comptar amb la col·laboració de sis teatres d’òpera de cinc països diferents. Des que es va estrenar l’any 2012, Written on skin ha conquerit l’escena internacional i se n’han fet més de vuitanta representacions, entre els quals les del Liceu (16 de març de 2016), i ja suma cinc produccions diferents (i una sisena que s’estrenarà l’any vinent als Estats Units), nombroses retransmissions per canals televisius i d’internet, a més d’editar-se’n un CD i un DVD.

La directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, destaca la il·lusió de participar activament en aquesta nova òpera de Benjamin i assegura que “el futur de l’òpera depèn de l’èxit de les noves òperes que es puguin afegir al repertori. Esperem que aquesta en sigui una altra”.

George Benjamin torna a treballar amb el dramaturg britànic Martin Crimp, que ja va escriure el text de la seva òpera Into the little hill (representada per primer cop a Londres l’any 2009 al Linbury Studio, la sala de teatre contemporani de la Royal Opera House) i que més endavant també va escriure el llibret de la seva primera òpera de llarga durada, Written on skin, estrenada al Festival d’Ais de Provença el mes de juliol del 2012 i a la Royal Opera House el març del 2013. Ambdues òperes ja s’han escoltat també al Gran Teatre del Liceu.

Inspirat per les escenes de ràpid moviment i els personatges vulnerables i complexos del teatre isabelí, aquesta nova òpera de George Benjamin i Martin Crimp analitza quin és l’espai, si és que n’hi ha cap, que dóna cabuda a l’amor i als afectes humans en la perillosa maquinària del poder.

Un rei, forçat a escollir entre l’amor i el pragmatisme polític, pren una decisió terrible i permet que esclati una guerra civil al seu país. La seva pròpia muller i el seu fill es posaran en contra seu de manera implacable, però més endavant, quan el fill rebi les primeres lliçons bèl·liques sobre realpolitik i l’ús quirúrgic de la força, acabarà duent a terme –malgrat la seva intenció de restaurar la pau– un acte terrible de violència davant de la mare.

Igual que amb Written on skin, George Benjamin dirigirà totes les representacions a la Royal Opera House. El repartiment inclourà la soprano canadenca Barbara Hannigan, per a la qual va crear el rol central d’Agnès de Written on skin. S’hi sumarà el baríton francès Stéphane Degout, el tenor britànic Peter Hoare, el baríton hongarès-romanès Gyula Orendt i el tenor britànic Samuel Boden. El repartiment també inclourà la soprano britànica Jennifer France, el baix baríton islandès Andri Björn Róbertsson i la mezzosoprano canadenca Krisztina Szabo.

Post Your Thoughts