Subscriu-te

Pablo Larraz, nou director de l’Orfeó Català, Cor Jove i Escola Coral, presenta el projecte coral del Palau

Pablo Larraz ha assumit aquest mes de setembre la direcció de l’Orfeó Català (fins ara n’era el director principal) i del Cor Jove, així com la direcció artística de l’Escola Coral. Larraz té l’objectiu de desenvolupar un projecte comú per als cors de l’Orfeó, tot potenciant els vincles entre les formacions. D’acord amb el lema “Tots som Orfeó i tots som Escola”, vol aplicar una mateixa filosofia i línia de treball i, d’aquesta manera, fomentar la cohesió i la implicació col·lectiva en el projecte. 

La voluntat és que els cors creixin musicalment, és a dir, que consolidin el bon nivell musical actual i treballin per evolucionar permanentment en l’excel·lència, i també es posarà el focus en el creixement humà. Per això s’ha renovat i ampliat l’equip artístic, a partir de la idea d’un lideratge plural, amb professionals reconeguts dins el sector del cant coral i el seu treball amb les persones, tant a nivell nacional com internacional. El nou projecte vol aconseguir un segell musical i humà propi, que pugui ser referència per al cant coral català i d’arreu.

Quant als objectius musicals, es continuarà amb els projectes internacionals en col·laboració amb grans directors i orquestres. També es treballarà per ampliar repertoris simfònics i composicions contemporànies que posin els cors a l’avantguarda. Igualment es vetllarà per la interpretació i divulgació del repertori català i l’aposta per la nova creació incidint en l’edició d’aquestes obres i encàrrecs. Un dels aspectes en què es vol fer un èmfasi especial és en els nous enregistraments dels cors de la casa, amb la voluntat de deixar testimoni sonor d’aquests repertoris i divulgar-los. Finalment, es vol aprofundir també en els vincles entre els diferents cors, les entitats i poblacions del país, essent com és l’Orfeó un dels principals motors de l’activitat coral del país.

L’èxit del creixement, el reconeixement i la maduresa actuals de l’Orfeó i els cors respon a l’aposta des de fa uns anys per la formació dels cantaires, amb classes de cant i de llenguatge musical. Un model d’èxit que ara es vol revisar perquè pugui tenir un major impacte en l’activitat coral, tot dotant els cantaires de més eines i recursos.

L’aposta pel nou equip

El nou equip continuarà comptant amb Simon Halsey, ara com a principal director convidat i ambaixador dels cors del Palau. També en seran directors convidats dues figures nacionals destacades internacionalment, com són Basilio Astúlez, director de la Kantika Korala i professor de direcció coral a Musikene, que s’incorpora per aportar una visió contemporània i molt personal, tant al repertori com a la posada en escena. Igualment s’hi incorpora Lluís Vilamajó, membre de La Capella Reial de Catalunya i director de la Jove Capella Reial; Vilamajó va fundar el Cor de Noies l’any 200.

Quant a l’equip artístic, l’Orfeó Català inclourà una subdirecció, que assumeix Montse Meneses, directora de la Coral Cantiga. La implicació de Larraz es traduirà també en l’assumpció de la direcció del Cor Jove juntament amb Oriol Castanyer, que en serà el codirector. Per la seva banda, Buia Reixach continuarà amb la direcció del Cor de Noies; Glòria Coma, del Cor Infantil; Glòria Fernàndez, del Cor Mitjans, i Mercè Pi, del Cor Petits. En definitiva, es consolida i reforça l’equip artístic per enriquir l’experiència coral.

La temporada 2022-23, projectes destacats

Aquesta serà la temporada de l’excepcional debut de l’Orfeó Català a la capital alemanya, Berlín, precisament amb la Berliner Philharmoniker, sota la direcció de Kirill Petrenko (27 i 28.04.23). Serà l’inici d’una sèrie de concerts, amb la Missa de la coronació i l’Ave Verum de Mozart, al costat d’una de les millors orquestres del món i que durà l’Orfeó a la Berliner Philharmonie, a la Sagrada Família (01.05.23) i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid (03.05.23). Aquesta col·laboració és fruit de l’esforç d’internacionalització engegat per la Fundació OC-PMC des de fa uns anys gràcies a Simon Halsey, tasca que ha comportat grans èxits i experiències.

A més, l’Orfeó interpretarà la Berliner messe d’Arvo Pärt, aquest cop al Palau de la Música Catalana, amb l’Orquestra Simfònica de Bamberg i una de les batutes amb més projecció de l’actualitat, Jakub Hrůša (19.01.23). També estrenarà una obra encarregada pel Palau a Jörg Widmann, sota la direcció del mateix compositor (18.02.23). Finalment, comportarà una il·lusió especial per al cor col·laborar] per primera vegada amb Ludovic Morlot, el nou titular de l’OBC, i interpretar amb la formació catalana a L’Auditori els Schicksalslied de Brahms i el Psalm 130 de Boulanger (17, 18 i 19.03.23).

La incorporació d’Astúlez i Vilamajó cristal·litzarà en tres projectes destacats. El director basc reunirà tots els cors de l’Escola Coral en el projecte “Chiaroscuro”, un concert sobre els contrastos, amb música contemporània escrita per a joves i, en aquesta ocasió, per joves compositors (04.06.23). Per la seva banda, Vilamajó liderarà un taller de cant coral per a cantaires dels cors de la casa majors de divuit anys amb l’objectiu d’apropar-los una nova manera de treballar, més cambrística, i crear noves sinergies entre les formacions. El taller es coronarà amb un concert al Petit Palau (13.11.22). Ja el mes de març Vilamajó dirigirà el Cor Jove en un concert denominat “Música i poesia” (12.03.23). El Cor Jove al costat de la Coral Cantiga i la Banda Municipal, sota la direcció de José R. Pascual-Vilaplana, protagonitzarà un concert destacat a L’Auditori amb el Requiem de Rutter (02.04.23).

De Caroline Shaw, compositora convidada de la temporada del Palau, l’Orfeó interpretarà Music in common time amb l’OSV a la temporada Simfònics al Palau, sota la direcció de la polonesa Marzena Diakun (27.05.23), mentre que el Cor de Noies cantarà It motion keeps al costat del Pianto della Madonna de Domènech, en un concert en què el cor femení convidarà els Cors Exaudio, Aglepta i Nàiades a actuar a la sala modernista (15.04.23).

El Cor Infantil serà dirigit per primera vegada per la batuta de Lionel Meunier, en la interpretació de la Passió segons sant Mateu de Bach (30.03.23), i la formació participarà també en l’òpera de Puccini Suor Angelica, i solistes del Cor Mitjans en Gianni Schicchi de Puccini, que es presentaran al Liceu entre el 27 de novembre i el 15 de desembre. Finalment, com és tradició, tots els cors actuaran en el Concert de Sant Esteve (26.12.23).

Imatge destacada: fotografia de família de l’equip artístic dels cors de l’Orfeó Català, abans de la roda de premsa de presentació del nou projecte (19 de setembre de 2022)

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fins al 9 d'octubre, el @Liceu_cat ofereix 'Don Pasquale' de Donizetti. "Musicalment, aquest 'Don Pasquale' va funcionar força bé", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 David Ruano http://www.revistamusical.cat/critica/un-bon-don-pasquale-actualitzat-per-comencar/

La @JOSBorquestra enceta temporada al @palaumusicacat diumenge, 2 d'octubre (17,30 h) amb un concert solidari per a @afab_bcn. En el programa, la Segona Simfonia de Rakhmàninov dirigida per Carlos Checa. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/la-jove-orquestra-simfonica-de-barcelona-presenta-la-8a-temporada-amb-seu-al-palau/

Aquest dissabte, 1 d'octubre (12 h), la @CamerataP debuta al @palaumusicacat al costat del Bambú Ensemble. Interpretaran un programa amb obres de Mendelssohn, Martínez Campos i Bruch.

El llautista @HopkinsonSmith va ser el protagonista dels concerts centrals de l'any Joan Carles i Amat. "El teixit musical es descabdellava orgànicament", diu Abel Miró a la crítica. Llegeix-la al web! @museumusicabcn http://www.revistamusical.cat/critica/un-mestre-de-retorica/

Segueix-nos a Twitter