Subscriu-te

Real World Gold, una selecció de les bones

El pakistanès Nusrat Fateh Ali Khan

Per Jordi Urpí

Després de vint-i-tres anys de vida i gairebé dos-cents discos editats, el segell Real World ha decidit revisar el seu interessant catàleg per llançar una nova iniciativa, anomenada “Real World Gold”. Just quan se celebren tres dècades del primer festival Womad (la casa mare d’aquesta discogràfica, ambdós projectes impulsats pel músic anglès Peter Gabriel), la veterana editorial se suma a l’aniversari tot recuperant (ells prefereixen parlar de revitalització) algunes de les produccions més importants realitzades en tot aquest temps de vida.

Fundada l’any 1989 i amb seu a la petita localitat de Box (Wiltshire, Anglaterra), Real World es va situar ben aviat a l’avantguarda de la que aleshores era naixent escena de les músiques del món. En aquells primers moments, a banda d’un parell de produccions encapçalades pel mateix Gabriel o de treballs d’artistes com el tanzà Remmy Ongala o la noruega Mari Boine, va publicar projectes tan arriscats com una revisió del Mahabharata, la gran epopeia de la literatura hindú, realitzada per un conjunt internacional de músics i que van deixar prou clares les intencions artístiques de Real World.

De fet, aquests “matrimonis” entre artistes de diferents cultures han estat molt característics de la feina feta per Real World. Entre les més apreciades trobem les col·laboracions que el pakistanès Nusrat Fateh Ali Khan, un dels seus artistes més emblemàtics, va dur a terme amb gent del pop anglosaxó com Massive Attack o Michael Brook. Les diverses trobades musicals esdevingudes des d’aquell llunyà 1989 han permès també treballs en què el dub jamaicà s’ha trobat amb la tradició etíop o en què la música contemporània occidental s’ha amarat de les lletanies d’un monjo budista.

Sense perdre de vista l’actualitat (una de les referències del segell per a aquest any ha estat el nou disc del reconegut grup de postjazz Portico Quartet), aquesta col·lecció daurada de Real World ens permetrà recuperar treballs que són, segons Amanda Jones, actual màxim responsable del segell, “joies i tresors que van quedar una mica amagats al seu moment”. Les primeres deu referències inclouen discos protagonitzats per les veus de Sheila Chandra, Papa Wemba o Geoffrey Oryema, o per grups com The Blind Boys of Alabama, Afro Celt Sound System o The Drummers of Burundi, entre d’altres. Si preferiu començar la revisió amb una mica més de calma, teniu un recopilatori (titulat, òbviament, Real World Gold) que mira de resumir, en vuitanta minuts de música i disset peces, tota aquesta història.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *