Subscriu-te

Temporada de concerts a CaixaForum Barcelona entorn de l’època del gravador i arquitecte G. B. Piranesi

La formació de cambra Les Vents Atlantiques actuaran el 18 de novembre

A CaixaForum Barcelona (av. Ferrer i Guàrdia, 6-8, Montjuïc), de l’Obra Social “la Caixa”, comença una nova temporada musical el proper diumenge, 11 de novembre, fins al 2 de desembre, amb un programa dedicat íntegrament a reviure l’època esplendorosa que va veure néixer Giovanni Battista Piranesi, a qui es dedica l’exposició “Les arts de Piranesi”, que es pot veure del 5 d’octubre al 20 de gener de 2013. Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) fou un arquitecte, escriptor, arqueòleg i gravador italià que va crear més de 2.000 gravats d’edificis reals i imaginaris, estàtues i ornaments.  

Un dels gravats de l’exposició “Les arts de Piranesi”, que es pot veure a CaixaForum Barcelona des del 5 d’octubre fins al 20 de gener de 2013

Així, paral·lelament a l’exposició que acull CaixaForum Barcelona entorn de la figura de Piranesi, s’ha convidat alguns dels artistes internacionals i nacionals més rellevants de les seves disciplines a retre un homenatge a la transició musical europea amb la qual va conviure l’artista venecià. Una transició que va ser testimoni d’importantíssimes peces, com les Variacions Goldberg de Bach, el moviment conegut com Sturm und Drang, o l’aportació de compositors cabdals, com Francesco Antonio Bonporti o Brian Ferneyhough, fervent seguidor de l’obra de l’artista. En el moment del seu naixement, el 1720, al país natal de Piranesi, Itàlia, es produïa música instrumental i vocal admirada a tot el continent. Quan va morir, el 1778, el centre de gravetat s’havia desplaçat a l’Europa Central, que va esdevenir el gresol on es forjaren tots els canvis estilístics que donaren lloc al Classicisme i posaren fi al Barroc. Entre tots dos, va causar furor el moviment conegut com a Sturm und Drang (tempesta i ímpetu), els postulats estètics del qual presenten fortes concomitàncies amb l’art del mateix Piranesi, tan procliu als clarobscurs, les sorpreses i els desbordaments de la fantasia.

La clavicembalista coreana Sungyun Cho inaugura el cicle aquest diumenge 11 de novembre

Aquests concerts (en diumenge, a les 19.30 h) comencen aquest 11 de novembre amb la clavicembalista coreana Sungyun Cho, que interpretarà les Variacions Goldberg de Johann Sebastian Bach. Continuaran el 18 de novembre amb la formació Les Vents Atlantiques, dirigida per Rebecca Huber, que interpretarà obres de Joseph Haydn; el 25 de novembre serà el trio Gli Incogniti –format per Amandine Beyer (violí barroc), Baldomero Barciela (viola de gamba) i Anna Fontana (clavicèmbal)–, amb obres de F. A. Bonporti i C. Ph. E. Bach, entre d’altres; i el darrer serà el 2 de desembre amb el flautista Mario Caroli, que interpretarà obres de Bach i Ferneyhough.

Finalment, el 16 de desembre clourà el cicle la projecció de la pel·lícula The sound of carceri (El so de les presons) de François Girard (França, 1997, 55 minuts, VOSE), amb presentació a càrrec de Luis Gago, coordinador del cicle. En aquest film, amb l’afany d’ampliar les fronteres del concert convencional, el violoncel·lista nord-americà Yo-Yo Ma va concebre una manera nova de presentar, sonorament i visual, les sis Suites compostes per Johann Sebastian Bach per al seu instrument. Cadascuna apareix acompanyada de filmacions d’un element diferent. A la Suite núm. 2, el director François Girard va situar Yo-Yo Ma enmig d’una fantasia visual en què cobren vida en tres dimensions els gravats carceraris de Piranesi.

Més informació: www.laCaixa.es/ObraSocial

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter