Subscriu-te

Trio de tenors al Festival Castell de Peralada 2014

El tenor Piotr Beczala inaugurarà el Festival acompanyat de la soprano Sonya Yoncheva. © Anja Frers/DG
El tenor Piotr Beczala inaugurarà el Festival acompanyat de la soprano Sonya Yoncheva. © Anja Frers/DG

Un any més el Festival Castell de Peralada es posiciona com el festival líric (operístic) i de dansa per excel·lència pel que fa a l’estiu musical català. Oriol Aguilà, el seu director artístic, ho va destacar en la presentació en públic de la 28a edició, que enguany acull vint espectacles i quatre exposicions, i que té com a imatge del cartell una obra de Joana Vasconcelos, Coraçao Independente Vermelho (2005), que vol representar l’amor, l’emoció i la relació amb la mort que representen alguns dels programes del Festival, com per exemple l’òpera estrella de la temporada, Andrea Chénier d’Umberto Giordano, estrena al Festival.

Les veus

El Festival Castell de Peralada sempre ha destacat per la seva clara vinculació amb la lírica, amb convidats de luxe des de l’inici en la seva trajectòria, com Plácido Domingo, Montserrat Caballé, Josep Carreras, Jaume Aragall, Joan Pons, Leo Nucci, Juan Diego Flórez i un llarg etcètera de veus estel·lars. En aquesta edició, la veu de tenor tornarà a lluir gràcies a la presència de tres de les veus més destacades de l’actual panorama líric internacional. D’una banda, el polonès Piotr Beczala, que l’any passat encisà amb un recital íntim a l’església del Carme, acompanyat enguany d’un talent emergent com és la soprano Sonya Yoncheva, amb qui oferirà una gala lírica com a concert inaugural el proper 11 de juliol de 2014.

El tenor Jonas Kaufmann torna a Peralada després del seu debut fa dos anys. © Gregor Hohenberg
El tenor Jonas Kaufmann torna a Peralada després del seu debut fa dos anys. © Gregor Hohenberg

D’una altra banda, amb el retorn del tenor més desitjat del moment, l’alemany Jonas Kaufmann, que torna a Peralada després del seu debut fa dos anys, amb una altra gala operística (3 d’agost) que farà les delícies d’aquells que prefereixen el lluïment vocal del tenor en l’àmbit operístic més que no pas en el de la cançó romàntica alemanya.

El tenor Marcelo Álvarez serà protagonista titular de l’òpera Andrea Chénier juntament amb la soprano Eva-Maria Westbroek i el baríton Ambrogio Maestri (© Dario Acosta), en una producció original del mateix Festival de Peradala
El tenor Marcelo Álvarez serà protagonista titular de l’òpera Andrea Chénier juntament amb la soprano Eva-Maria Westbroek i el baríton Ambrogio Maestri (© Dario Acosta), en una producció original del mateix Festival de Peradala

I el tercer tenor destacat serà l’argentí Marcelo Álvarez, protagonista titular de l’òpera programada enguany, que és Andrea Chénier de Giordano (26 de juliol), un dels títols més estimats del verisme italià i que mai no s’havia representat a Peralada. Álvarez actuarà acompanyat d’un gran equip vocal, format en primer lloc per la soprano alemanya Eva-Maria Westbroek, que va debutar a Peralada en concert l’any passat i que enguany hi debuta en escena amb el personatge de Maddalena de Coigny. Els acompanya el Gerard d’Ambrogio Maestri –recent Scarpia en la Tosca del Liceu–, que debuta en el personatge. Un equip que completen veus com Mireia Pintó, Nuria Lorenzo, Valeriano Lanchas, Àlex Sanmartí, Francisco Vas i Marc Pujols, entre d’altres, i que actuaran acompanyats per l’Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu –molt lligats al Festival estiuenc des del començament–, sota la direcció de Marco Armiliato, batuta també estimada pel Festival. La producció, original del mateix Festival de Peradala, serà feta tota a l’Empordà, i ha estat encarregada a Ricardo Sánchez i Alfonso Romero en la direcció d’escena.

En l’àmbit operístic, també destaca l’estrena mundial de la nova òpera de Philippe Fénelon, Flaubert & Voltaire (12 d’agost), aposta del Festival per la nova creació, que enguany ha encarregat a aquest compositor francès –autor d’òperes com Salammbô, Faust o JRR, citoyen de Genève– una nova òpera que comptarà amb la interpretació de l’Ensemble Court-Circuit i la direcció d’escena de Marc Paquien, un gran especialista a la Comédie Française. Novament la producció escenogràfica es realitzarà a l’Empordà, a càrrec de Jordi Mitjà.

La soprano Àngeles Blancas protagonitzarà el Concert Richard Strauss amb l’Orquestra de Cadaqués. © Antoni Bofill
La soprano Àngeles Blancas protagonitzarà el Concert Richard Strauss amb l’Orquestra de Cadaqués. © Antoni Bofill

L’espectacular cartell vocal es completa amb un Concert Richard Strauss el 4 d’agost amb la veu de la soprano espanyola Àngeles Blancas i l’Orquestra de Cadaqués –que enguany assumeix tres concerts: Kaufmann, Beczala i Yoncheva, i Blancas– i direcció de Fausto Nardi, director musical de l’exitosa producció de Das Liebesverbot de Wagner durant la darrera edició del Festival. El debut del contratenor català Xavier Sabata amb el seu programa Furioso (dedicat a les òperes barroques d’autors com Händel i Vivaldi, que versen sobre l’Orlando Furioso) a l’església del Carme (25 de juliol) amb el grup Vespres d’Arnadí i Daniel Espasa a la direcció arrodoneix un cartell líric de luxe.

En la programació Paral·lels destaca el programa del baix català Stefano Palatchi i Alfonso de Vilallonga en una mirada a Broadway i a la chanson, i el recital de poesia i música de Josep Maria Flotats i Lluís Claret (violoncel) en el programa Al voltant de Flaubert.

Així mateix, Peralada acollirà el tradicional recital dels guanyadors del Concurs Francesc Viñas, que enguany són la soprano Seyoung Park i el tenor Junghoom Kim, en un programa d’entrada lliure a la plaça de la Vila de Peralada, acompanyats al piano per Josep Buforn. També amb entrada lliure i dins la Festa de la Música que cada any programa el Festival per a la vila de Peralada, destaca la Història de Catalunya amb cançons, una cantata per a conjunt instrumental, narradors, solistes i cor infantil que té música i direcció d’Antoni Ros Marbà i que comptarà amb l’actuació de figures com Lloll Bertran, Dani Anglès i Inés Moraleda, i la participació del Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers.

Dansa

L’English National Ballet, per primer cop al festival empordanès. © Ash
L’English National Ballet, per primer cop al festival empordanès. © Ash

En l’àmbit de la dansa, una altra de les característiques del festival empordanès, enguany es podrà gaudir de la presència per primer cop de l’English National Ballet, que dirigeix l’espanyola Tamara Rojo i que presentarà en dues nits dos programes diferents. D’una banda, l’estrena a Espanya de la seva versió de la Coppélia de Delibes amb coreografia de Ronald Hynd (1 d’agost), amb Rojo com a estrella principal, i de l’altra, una gala (2 d’agost) amb els millors números de la companyia, d’obres com Giselle, El llac dels cignes, El trencanous o El corsari i obres més modernes, com Second Breath o No Man’s Land. El 8 i 9 d’agost serà el torn de Sara Baras i el seu Ballet Flamenco en l’única actuació a Catalunya de la companyia, amb l’obra Medusa. La Guardiana i Sara Baras, com a coreògrafa i primera ballarina. Tot recordant la primera actuació a Peralada de Rudolf Nureiev fa 30 anys (en els primers espectacles que va viure Peralada abans de l’existència del Festival), es podran visitar diverses exposicions a les instal·lacions del castell, però també al Palau Robert de Barcelona. En aquest espai barceloní es podrà visitar del 14 de maig al 28 de juliol la col·lecció de fotografies de Josep Aznar –especialista en aquest gènere–, que resumeix 30 anys de dansa al Festival i la seva estreta relació amb aquest gènere artístic que ha aplegat figures estel·lars des de l’inici mateix, com Nureiev o Alicia Alonso.

“Recordant Nureiev 1984” mostrarà al Centre Cultural Claustre de Sant Domènec de Peralada les fotografies que Jordi Mestre va fer en la primera visita del ballarí rus al poble empordanès. Les altres dues exposicions seran un resum de la trajectòria de Peralada, en ocasió del 75è aniversari de l’Agència EFE i una exposició al voltant de la figura de Damià Mateu i Bisa (avi de Carme Mateu), empresari, promotor i col·leccionista, que permetrà conèixer la vinculació amb el mecenatge de la família que fa possible aquest festival.

Estiu musical

L’orquestra Buenavista Social Club i Omara Portuondo. © Alejandro González
L’orquestra Buenavista Social Club i Omara Portuondo. © Alejandro González

Altres propostes de diverses característiques, amb música més moderna i presència del teatre, completen un cartell de luxe. Cal destacar la presència de l’orquestra cubana Buenavista Social Club i la cantant Omara Portuondo en la seva gira de comiat abans de la dissolució, en l’única actuació a Catalunya (4 d’agost), o la presència de l’actor francès Gérard Depardieu en l’única actuació a Espanya acompanyat d’Anouk Aimée, per interpretar Love Letters d’A. R. Gurney (19 de juliol). També hi actuaran Pink Martini, Andrea Motis & Joan Chamorro Big Band, Gloria Gaynor Live (que recuperarà el programa que l’estiu passat va haver de cancel·lar), Rosario i el grup català Els Amics de les Arts.

El Festival Castell de Peralada 2014 té un pressupost global de 3,6 milions d’euros –el mateix que l’any passat– i compta amb un 42% de mecenatge del Grup Peralada, un 6,5% d’aportació pública, un 32 % d’ingressos de taquilla i un 17% d’altres patrocinadors privats. El preu de les entrades oscil·la entre els 30 i els 190 euros.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *