BCN CLÀSSICS. Orquestra de Cadaqués. Augustin Hadelich, violí. Dir.: Jaime Martín. Obres de Sor, Mendelssohn i Beethoven. PALAU DE LA MÚSICA CATALANA. 19 D’OCTUBRE DE 2016.
Per Lluís Trullén
Amb un concert a la memòria de Sir Neville Marriner s’iniciava la primera temporada BCN Clàssics, que té en l’Orquestra de Cadaqués el seu eix vertebrador. Amb un Palau que presentava una gran entrada, es donava el tret de sortida a un concert que al seu moment havia de dirigir el llegendari director anglès, traspassat el dia 2 d’octubre als noranta-dos anys. Com va explicar el director Jaime Martin abans d’oferir el darrer bis del programa, l’Orquestra de Cadaqués va iniciar la seva trajectòria amb Marriner l’any 1991. El seu treball amb l’orquestra Saint Martin in the Fields, el record d’aquell concert al Palau l’any de la fundació en el marc de l’Olimpíada Cultural o l’èxit assolit amb la banda sonora de la pel·lícula Amadeus de Milos Forman van ser alguns dels aspectes que el director Jaime Martín va glossar de la figura de Marriner. El director britànic adorava l’Orquestra, i els seus onze enregistraments i els noranta-sis concerts (molts escoltats al Festival de Peralada) avalen la simbiosi que sempre va mantenir-se entre ells.
Tal com recordava Jaime Martín –impulsat pel mateix Marriner a accedir al món de la direcció i essent-ne actualment el titular de la formació–, sempre va voler que l’Orquestra de Cadaqués tingués un cicle de concerts a Barcelona. I ara, finalment, s’ha pogut realitzar el primer concert en una nova temporada que tindrà aquesta orquestra com a referent.
Per a aquest concert inaugural es va mantenir el programa previst i hi vàrem podem escoltar Augustin Hadelich, una de les figures emergents del panorama violinístic i cridat a ser un dels noms més rellevants del panorama concertístic internacional. El seu debut a Barcelona va tenir com a obra escollida el celebradíssim Concert per a violí de Mendelssohn. Guanyador enguany del Premi Grammy al millor instrumentista, i amb una llarga llista de premis i concerts realitzats amb rellevants orquestres Internacionals, aquest jove violinista posseeix una tècnica i una musicalitat exquisides. Fortalesa en la sonoritat, claredat, tècnica impecable i una nitidesa absoluta que permetia escoltar cadascuna de les notes que sortien de l’Stradivarius cedit per la Societat Stradivarius de Chicago i que feia sonar admirablement al Palau. Hadelich (que l’any 1999 va tenir un accident a la granja familiar que li suposà importants cremades que el van apartar un any de la pràctica violinística), va expressar tota la sensibilitat de la inoblidable música de Mendelssohn amb una versió plena de frescor, naturalitat expressiva i d’un altíssim aprofundiment romàntic. Èxit rotund davant d’un públic entusiasmat que novament va poder escoltar Hadelich en una sensacional interpretació del Caprici núm. 21 de Paganini. El triomf de l’italià va ser compartit amb una orquestra que tants i tants èxits ha assolit i que a partir d’ara podrem escoltar habitualment al Palau. Jaime Martín, vinculat des dels seus inicis a l’Orquestra, coneix amb profunditat tots els secrets de la formació, avalats per enregistraments d’obres de Schubert, Halffter, Montsalvatge i Beethoven. Sonoritats brillants, tècnica orquestral impecable, crescendi al més pur estil “rossinià” assolits amb la bellíssima obertura del ballet Alphonse et Léonore ou L’ammant peintre de Ferran Sor o una lluminosa (d’acord amb la tonalitat de Re major) i vibrant interpretació de la Segona Simfonia de Beethoven, amb infinitat de matisos assolits entre fustes, metalls i cordes, van marcar unes versions d’altíssima categoria interpretativa i que portaven aquell segell de l’optimisme que sempre irradiava la recordada figura de Marriner.
El concert es va cloure amb l’obertura de Les noces de Fígaro, una de les “propines” favorites del director britànic i amb la deliciosa i emotiva obertura de Rosamunda de Schubert que Jaime Martin i l’Orquestra van tocar amb un sentiment clarament dirigit a la memòria del llegendari Sir Neville Marriner.