Subscriu-te

Oriol Vallès i Mar Serra, dos projectes jazzístics que cal tenir molt en compte

33è FESTIVAL L’HORA DEL JAZZ. Oriol Vallès Quartet: Oriol Vallès (trompeta), Xavi Torres (piano), Giuseppe Campisi (contrabaix) i Andreu Pitarch (bateria). Mar Serra Grup: Mar Serra (piano), Gabriel Amargant (saxo i clarinet), Lluna Aragón (violí), Bartolomeo Barenghi (guitarra), Joan Vidal (bateria) i Pau Lligadas (contrabaix). PLAÇA DE LA VILA DE GRÀCIA (BARCELONA).  10 DE SETEMBRE DE 2023.

No ens n’hem adonat i el Festival L’Hora del Jazz-Memorial Tete Montoliu ha arribat a la trenta-tresena edició. Organitzat per l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna (AMJM) de Catalunya, aquesta convocatòria va néixer de forma força modesta, però ha anat consolidant-se com a plataforma per donar a conèixer els músics de jazz del país, alhora que creixia estenent les seves activitats arreu del territori i esdevenint, en definitiva, una les primeres cites musicals obligades de cada temporada.

El cap de setmana passat el Festival va inaugurar dissabte la nova tanda d’actuacions amb un concert del Luismi Segurado Trio a Centelles, i diumenge a una plaça de la Vila de Gràcia plena de gom a gom amb un doble concert amb dues formacions que estilísticament no tenien gaire a veure, però que sí coincidien en una particularitat, ja que van presentar obres concebudes durant els llargs mesos de confinament motivat per la pandèmia. I a més, tots dos grups van venir a confirmar l’estat de salut excel·lent de què gaudeixen les noves generacions del panorama jazzístic català.

Va obrir la sessió el quartet del trompetista Oriol Vallès oferint una audició de be-bop que va començar d’una manera un poc hieràtica, més aviat freda i cerebral, però progressivament, tal com avançava l’actuació, va anar escalfant-se, sobretot gràcies a la funció que exercia el pianista Xavi Torres donant la rèplica al líder de la banda combinant una digitació sovint vertiginosa amb un posat més emocional. En resum, va ser un concert amb aires clàssics renovats que va anar de menys a més.

La segona part va tenir un caire força diferent. El sextet de Mar Serra ha buscat un camí que parteix del jazz per endinsar-se en aigües mediterrànies, o, a l’inrevés, surt de les arrels del Mare Nostrum per contaminar-se de jazz. Sigui com sigui, el plantejament d’aquesta compositora i pianista badalonina, que es reflecteix perfectament al seu tercer i últim disc, Vivit, neix del cançoner popular de les ribes de la Mediterrània per guanyar formes i continguts de caràcter jazzístic. Un bon exemple d’això és la conversió de la tradicional Dama d’Aragó en una sorprenent “Dama de foc”.

En contrast amb l’actuació anterior, els temes que va interpretar el Mar Serra Grup eren majoritàriament breus, i van tenir com a principals solistes Lluna Aragó (violí) i Gabriel Amargant (saxo i clarinet), que no sempre van sonar ben coordinats del tot, a banda d’alguna intervenció del guitarrista Bartolomeo Barenghi. Mentrestant, la líder del sextet es va conformar a formar part de la secció rítmica de la banda, llevat d’un bonic tema que va encapçalar tota sola, “Ve de llevant”.

El Festival L’Hora del Jazz-Memorial Tete Montoliu ofereix fins a l’1 d’octubre un total de dotze convocatòries. N’hi haurà dues més a la plaça de la Vila de Gràcia, els dies 17 i 24 de setembre, i unes quantes escampades per tot el territori –en alguns llocs per primera vegada–, com ara Lleida (dia 16), Tarragona (dia 17), Sant Vicenç dels Horts (dia 22), Vilafranca del Penedès (dia 23), Bigues i Riells (dia 23), Granollers (dia 29), Olot (dia 30), Girona (dia 30) i Sitges (dia 1).

Imatge destacada: (c) Oliver Adell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter