ELS TEUS CLÀSSICS. Salutació angelical. Una mirada femenina al món de la cançó. Belén García Burgos, soprano; Esther Vilar Portillo, piano. Selecció de temes de diverses compositores catalanes. ATENEU BARCELONÈS. 4 DE MARÇ DE 2025.
L’Associació Joan Manén continua amb la seva habitual tasca de recuperació del patrimoni musical català amb el catorzè cicle de concerts Els Teus Clàssics. Aquesta vegada la programació va aterrar a la Sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès per regalar-nos una vetllada plena de talent en clau femenina, amb un recital de veu i piano que va fer un recorregut pel món de la cançó a través de compositores del passat i del present.
Belén García (soprano) i Esther Vilar (piano), dues intèrprets joveníssimes, van mostrar una complicitat esplèndida i van fer més que justícia a aquest programa tan especial, que va passar per les compositores del passat Esmeralda Cervantes i Carme Karr i les compositores actuals Elisenda Fábregas, Mariona Vila i Anna Campmany, totes tres presents a la sala.
La vetllada va començar amb Salutació angelical, op. 12, obra de l’esmentada Cervantes –l’única que es conserva de la compositora– i que donava nom al programa. García va entonar la cançó amb una delicadesa digna del títol que porta, molt ben acompanyada per Vilar, i van establir el to que va regnar durant la resta del vespre. La primera meitat del recital va continuar amb un seguit d’obres en què tant la soprano com la pianista van omplir les interpretacions d’eloqüència i expressivitat, tant en les cançons més melòdiques com en les més rítmiques.
A la segona part, amb un públic que ja estava molt satisfet, vam poder veure les dues intèrprets més relaxades i deixades anar. Això va fer que el concert prengués un aire diferent, més divertit i juganer, sobretot per part de Belén García, que va lluir la veu de manera notable en molts moments, i que en alguns semblava que ens estigués narrant un conte. Esther Vilar, al piano, es va mostrar molt dinàmica i, de principi a final, en perfecta consonància amb la cantant.
El recital va concloure amb les cançons Papallona juganera –molt aclamada pel públic i que van oferir com a bis–, Nit de tramuntana de Lluïsa Casagemas i Tres pinzellades sobre textos de Maria Antònia Salvà d’Anna Campmany. En resum, la vetllada va resultar molt dolça i agradable, i Belén Gracía i Esther Vilar van cantar i tocar amb precisió, encís i gest. Per acabar, hem d’agrair la feina d’investigació i programació de compositores catalanes de l’Associació Joan Manén; cal dir, però, que les dones compositores no acabaran d’entrar a la història de la música –o història del cànon– fins que no ens resulti natural trobar-les en les programacions “estàndard” i no estrictament femenines.