Subscriu-te
Entrevista

Magnus Lindberg

“Fa quaranta anys era més difícil convèncer la gent que ‘Kraft’ era música de veritat”

El compositor i director finlandès Magnus Lindberg és a Barcelona per participar, aquest diumenge, al costat de l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC i sota la direcció d’Ernest Martínez Izquierdo, en un concert que inclourà la interpretació de la seva obra Kraft i que tindrà lloc a les dependències del MUHBA Oliva Artés, al Parc Central del Poblenou.

ALBERT TORRENS: Quina relació ha tingut amb Kraft d’ençà que la va compondre a començament de la dècada dels anys vuitanta?

MAGNUS LINDBERG: És una obra molt especial per a mi, és clar, perquè després de l’estrena, que va ser el 1985, s’ha tocat gairebé una quarantena de vegades. I això, tenint en compte les dificultats que comporta disposar d’una orquestra immensa, amb electrònica, sis solistes i l’ús de l’espai… Ha estat bonic veure que gairebé cada any –excepte el de la pandèmia– sempre se n’ha fet una o més interpretacions en algun lloc. Jo mateix m’he implicat en moltes interpretacions, n’he tocat les parts solistes almenys vint-i-cinc vegades.

 

AT: Entre d’altres, l’han tocat orquestres molt importants i en sales destacades d’arreu del món…

ML: Sí, pel que fa a ciutats europees, s’ha pogut sentir a gairebé tot arreu: des d’Hèlsinki fins a Estocolm, Copenhaguen, molts indrets d’Alemanya –per exemple, amb l’Orquestra Filharmònica de Berlín a la seva seu–, moltes vegades a Londres, Brussel·les, París… També s’ha fet als Estats Units, amb la Filharmònica de Nova York o a Los Angeles, i a Sud-amèrica, al Teatro Colón de Buenos Aires. El meu somni seria –i estic treballant amb el meu amic i director americà Alan Gilbert per fer-ho possible– portar-la al Japó.

 

AT: Una obra que s’interpreta ininterrompudament al llarg de quaranta anys, ¿podem dir que és un clàssic?

ML: Per a mi, sí! És fantàstic veure que té vida pròpia i que hi ha gent que hi té interès. Per a mi, el més important és que avui l’està tocant una generació diferent de la de fa quaranta anys. Els músics joves que ara la descobreixen són fins i tot més joves que els meus fills! I no tenen por del soroll: fa quaranta anys era més difícil convèncer la gent que això era música de veritat.

 

AT: Com va sorgir l’oportunitat de fer-la amb l’Orquestra de l’ESMUC?

ML: Va ser una iniciativa del director Ernest Martínez Izquierdo, amb qui he treballat molts anys. Jo he tocat amb ell moltes vegades; per exemple, el meu Concert per a piano, i ell mateix també ha tocat moltes obres meves. Ell volia portar Kraft a Barcelona, i com que ara és professor de direcció a l’ESMUC, ho va proposar a l’orquestra d’estudiants. A mi la idea em va encantar: és la meva tercera experiència amb orquestres joves, després de la del Festival de Schleswig-Holstein, al nord d’Alemanya, fa molts anys amb Esa-Pekka Salonen, i de la de l’Acadèmia Sibelius, més recentment, amb Sakari Oramo.

 

AT: M’imagino que les orquestres d’estudiants també li permeten treballar a un altre ritme…

ML: És clar, és un luxe! És fantàstic tenir tants dies per treballar, perquè quan tens temps pots fer les coses bé, i tractant-se d’un projecte pensat per a estudiants, que són gent molt motivada per tocar, és bo que ells tinguin temps d’aprendre. Estic molt content de tenir aquestes condicions.

 

AT: Quins són els seus propers projectes?

ML: Aquest hivern he estat molt ocupat amb el meu tercer Concert per a piano, que he escrit per a la pianista xinesa Yuja Wang, amb qui hem tingut produccions a San Francisco, Toronto, Nova York, Londres, Hamburg i París. Ara estic treballant en dues obres per a la propera temporada: la primera és de música de cambra, un quintet per a piano i vents que gairebé he acabat i que s’estrenarà per l’agost a Santa Fe de Nou Mèxic. I l’altra, que s’estrenarà el febrer del 2024 a Hèlsinki, amb l’Orquestra de la Ràdio Finlandesa, és un Concert per a viola i orquestra que escric per a un intèrpret britànic brillant que es diu Lawrence Power. Hi ha altres idees per més endavant, però que encara no puc confirmar.

 

AT: Finalment, ajudi’ns a valorar, sisplau, la figura de la compositora Kaija Saariaho, amb qui vostè ha treballat molt de prop i durant molt temps.

ML: La seva pèrdua és terrible. La vaig conèixer el 1975, de manera que he tingut el gran plaer de treballar-hi durant gairebé cinquanta anys, i tinc els records molt vívids. La seva música la sobreviurà i romandrà amb nosaltres, això és segur: les contribucions que va fer per trobar el seu propi llenguatge i univers, amb colors bellíssims i la seva fascinant aproximació al so, així com el seu treball amb electrònica barrejada amb la música instrumental i parts vocals, han estat molt importants. Crec que moltes de les seves obres –les orquestrals, els concerts i, per damunt de tot, les òperes– tindran vida pròpia.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter