Subscriu-te

La Beca Salvat de Música Barroca es consolida com a plataforma d’impuls del talent jove en l’àmbit de la música antiga

La Fundació Salvat i el Palau de la Música han presentat avui els noms dels quatre guanyadors de la Beca Salvat de Música Barroca 2026: el baríton Lluís Arratia (Sant Hipòlit de Voltregà, 1998), la mezzosoprano Jana Corominas (Barcelona, 2002), el tenor Itamar Hildesheim (Haifa, 2000) i la soprano Mariana Rodrigues (Lisboa, 2000).

La beca –anteriorment coneguda com a Salvat Beca Bach– arriba a l’onzena edició i es consolida com una plataforma de referència per a la formació i promoció de joves solistes a l’entorn de la música antiga. 

El Palau de la Música fa anys que dona suport a aquesta iniciativa, amb la voluntat de contribuir a l’impuls dels joves talents, un compromís que s’ha reforçat en aquesta edició amb la signatura d’un nou conveni de col·laboració entre les dues institucions. S’intensifica així la promoció dels joves becats, que es durà a terme tant des del Palau com des de la Fundació per contribuir a impulsar-ne la carrera. 

Una de les accions previstes és el debut dels quatre guanyadors en el Concert de Nadal de la Fundació Salvat el pròxim 2 de desembre (Sala de Concerts, 20 h). Dirigit pel reconegut contratenor Alex Potter, els becats tindran el privilegi de treballar prèviament i compartir escenari durant el concert, que també comptarà amb el Bach Collegium Barcelona en un programa que connectarà amb l’esperit nadalenc a través de la música de Bach. El programa, concebut pel contratenor anglès, té com a obres centrals les Cantates BWV 131 i 132 de J. S. Bach, obres primerenques del catàleg de Cantates conservat del Kantor de Leipzig. Al voltat d’aquestes obres –la Cantata BWV 132 està escrita per al temps d’Advent– s’apleguen obres de Rosenmüller, Haussmann i Handl, compositors anteriors a Bach i Johann Michael Bach, fill de Johann Sebastian.

Sobre la Beca Salvat de Música Barroca

La Beca Salvat de Música Barroca (BSMB), impulsada per la Fundació Salvat amb el suport de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, és un programa de referència creat per fomentar la formació i projecció de joves talents solistes en l’àmbit de la música antiga. Cada any selecciona quatre cantants, un per categoria vocal, que reben una dotació de 5.000 euros i participen en un itinerari artístic i formatiu que inclou sessions de treball amb especialistes de prestigi i la participació en diversos concerts a Barcelona i en destacats festivals de música antiga d’arreu de l’Estat espanyol i d’Europa. 

Després d’una primera selecció dels candidats, es fan les primeres audicions presencials a Madrid, Barcelona i Basilea. Els seleccionats participen a l’audició final, que enguany va tenir lloc al Palau de la Música Catalana el 13 de novembre. El jurat, constituït per Javier Peris (president de la Fundació Salvat), Pau Jorquera (Bach Collegium Barcelona), Daniel Tarrida (Fundació Bachcelona), Mercedes Conde (Palau de la Música Catalana), Antoni Pallès (Gran Teatre del Liceu), María Hinojosa (soprano) i Jordi Maddaleno (crític musical), va triar entre els dotze finalistes els quatre guanyadors. 

Aquest any, coincidint amb l’onzena edició, la iniciativa adopta el nom de Beca Salvat de Música Barroca, una evolució natural que amplia l’abast més enllà de la figura de Bach –fins ara es deia Salvat Beca Bach–, tot reflectint la diversitat del repertori barroc europeu, reforçant-ne la projecció internacional i consolidant un model d’èxit que ha impulsat la carrera de joves cantants d’arreu del món des del 2014.

El Palau de la Música, amb la voluntat de contribuir al foment del talent emergent de l’escena clàssica, fa cinc anys que col·labora amb la Fundació Salvat donant suport a la iniciativa. Aquesta temporada el Palau en reforça la vinculació assumint un paper més present en la selecció dels becats i oferint-los una participació més destacada dins la programació artística de la sala modernista. Juntament amb el suport a la Beca Salvat de Música Barroca, des del Palau es desenvolupen altres iniciatives encaminades a l’impuls i promoció del talent jove, com El Primer Palau o el cicle ECHO Rising Stars.

Sobre els guanyadors 

Lluís Arratia (baríton) començà la formació vocal a Alemanya, al Cor Jove de l’Estat de Baviera. Obtingué el títol superior d’interpretació en especialitat de cant clàssic i contemporani a l’ESMUC, amb Margarida Natividade. En el context d’aquests estudis, va participar en masterclasses a càrrec de Josep Bros i Wolfram Rieger. També va treballar amb Francisco Poyato, Josep Surinyac, Viviana Salisi, Marta Almajano o Assumpta Mateu, entre d’altres. El quart any de grau va ser guardonat amb la Beca Anna Riera. Entre les obres que ha interpretat com a solista, destaquen el Magnificat, en Re major, BWV 243 de J. S. Bach, així com diverses Cantates del mateix compositor, i els Requiems de Mozart i de Fauré. El seu interès per la música antiga l’ha portat a formar part de projectes formatius com ara la Bachcelona Akademie en les seves tres primeres edicions. També ha ampliat coneixements amb cursos impartits per Carlos Mena i Eduardo López Banzo. Pel que fa a l’experiència en ensemble i cor, forma part de La Capella Reial de Catalunya, sota la direcció de Jordi Savall. També col·labora amb la Jove Capella Reial de Catalunya, dirigida per Lluís Vilamajó, i amb l’ensemble Cantoría, dirigit per Jorge Losana. Ha cantat amb el grup de polifonia Intonationes i amb el Cor Pedrell. Actualment està cursant el Màster de Cant de Concert i d’Òpera a la Hochschule für Musik de Friburg de Brisgòvia, sota el mestratge del baríton Markus Eiche.

Jana Corominas (mezzosoprano) començà els estudis musicals als cinc anys seguint el mètode Suzuki. El 2024 es graduà al Conservatori Superior del Liceu, sota el mestratge del baríton Joan Martín Royo, amb qui, juntament amb Marta Pujol, ha realitzat i finalitzat el Màster d’Interpretació de Cant al mateix centre. Actualment cursa el Màster de Lied Victoria de los Ángeles a l’ESMUC. Ha estat becada per participar en l’edició 2025 del programa de foment del talent Lied the Future, una iniciativa de l’Associació Franz Schubert, que rep el suport de la Fundació Banc Sabadell i Fundació Ferrer-Salat. Ha complementat la seva formació de cant amb masterclasses, acadèmies i cursos amb grans professionals, com Emma Kirkby, Eduardo López Banzo, Marta Infante, Lluís Vilamajó, Sophie Koch, Christiane Karg, Didier Laclau-Barrère, Benjamin Appl, Francisco Poyato, Wolfram Rieger i Luciana Serra, entre d’altres. Col·labora habitualment amb els cors més importants de Catalunya, com el Cor de Cambra del Palau de la Música, Cor Francesc Valls, Bach Collegium i el cor de la Bachcelona Akademie. Ha treballat amb directors importants en l’àmbit nacional i internacional, com Gustavo Dudamel, Christoph Siebert, Christoph Prégardien, Lluís Vilamajó, Pere Lluís Biosca, Manel Valdivieso i Mireia Barrera.

Itamar Hildesheim (tenor) va completar el màster a la Universitat Mozarteum de Salzburg, on va estudiar amb els professors Christoph Strehl, Pauliina Tukiainen i Andreas Schmidt. Anteriorment havia estudiat a la Universitat de Música i Teatre de Rostock amb Karola Theill i Klaus Häger, i va cursar els estudis de grau a la Jerusalem Academy of Music and Dance, on va estudiar amb Jeffrey Francis i el Dr. Ido Ariel. Ha actuat en festivals europeus destacats, incloent-hi el Bach Festival Leipzig, Thüringen Bach Festival, Bach25 Festival de Coblença i LIEDBasel25, on va ser beneficiari d’una beca. Tot i la seva joventut, ja ha actuat al Concertgebouw d’Amsterdam, Thomaskirche i Nikolaikirche de Leipzig, catedral de Salzburg i amb la Filharmònica d’Israel. Ha col·laborat amb artistes de renom, com Lionel Meunier, Philippe Pierlot, Peter Whelan, György Vashegyi i Anne Le Bozec. És un convidat habitual de l’Orquestra Barroca de Jerusalem i del Vokalensemble del Mozarteum. Durant la temporada 2025-26, la seva agenda inclou actuacions amb Le Nuove Musiche a la Filharmònica Eslovaca, en una gira europea. Interpretarà la part d’Evangelista de l’Oratori de Nadal de Bach a la catedral d’Ulm i a la Rosery Cathedral de Berlín, i enregistrarà un CD amb repertori barroc recentment redescobert amb l’Orquestra Barroca de Jerusalem. També debutarà a Londres actuant al SongEasel Song Festival juntament amb la pianista Jocelyn Freeman.

Mariana Rodrigues (soprano) acaba d’obtenir el Màster amb Distinció a la Royal Academy of Music de Londres amb una beca completa, sota el mestratge de Marie Vassiliou, Raymond Connell, James Baillieu i Joseph Middleton, i on li va ser atorgat un DipRAM pel seu recital final. Ha estat solista a l’Academy Song Circle, Academy Voices, Resounding Shores i a la sèrie Bach in Leipzig, on ha treballat amb Masaaki Suzuki, Philippe Herreweghe, Rachel Podger, John Butt, Peter Whelan i Dame Jane Glover, entre d’altres. Ha guanyat els premis Isabel Jay Memorial Prize, Edna Bralesford Vocal Prize, Regency Award i Flora Nielsen Prize. Ha participat en classes magistrals amb Iestyn Davies, Dame Felicity Lott, Joanne Lunn, Christian Gerhaher, Lucy Crowe, Malcolm Martineau i Hermut Hoell. Els seus compromisos recents inclouen un doble recital de debut al Royal Albert Hall i l’estrena en directe del cicle de cançons de Billy Cowie amb el seu duo Chantefable, un concert a la cripta de la Sagrada Família al Bachcelona i la cantata per a soprano solista de Sir John Clerk amb el Dunedin Consort. Entre els seus propers rols operístics destaca Ms. Slender de Falstaff de Salieri per al Baroquestock Festival. Ha actuat recentment a festivals com ara Bachcelona, Bloomsbury, Baroquestock, Islington, Surrey Bach i Vilalte (França). La temporada 2025-26 formarà part de diversos programes per a joves artistes, entre els quals: Vache Baroque James Bowman Young Artist, Bachcelona Akademie, Concertist Fellow amb els Oxford Bach Soloists, BREMF Emerging Artist amb Chantefable i Next Generation Artist amb Sestina Music.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter