Subscriu-te

‘Adriana Lecouvreur’ arriba al Liceu el proper dilluns

© Catherine Ashmore

El Gran Teatre del Liceu acull a partir del dilluns 14 de maig l’òpera de Francesco Cilèa Adriana Lecouvreur, en una important coproducció amb el Covent Garden de Londres, Staatsoper de Viena, Opéra de París i San Francisco Opera. Sota la direcció musical de Maurizio Benini i la direcció d’escena de David McVicar, aquesta producció presenta en la interpretació dels protagonistes Adriana i Maurizio, les extraordinàries parelles Barbara Frittoli i Roberto Alagna, Daniella Dessì i Fabio Armiliato, i Micaela Carosi i Carlo Ventre, distribuïdes en les dotze representacions que se’n faran entre el 14 i el 27 de maig. 

La soprano italiana Barbara Frittoli debuta en el rol d’Adriana, un repertori divers al qual està avesada i que exigeix una vocalitat més dramàtica. Per la seva part, Roberto Alagna, que ha interpretat diverses vegades el rol masculí, torna al Liceu després del seu exitós Don José en la Carmen de Bizet en producció de Bieito. El repartiment inaugural el completen Dolora Zajick, Joan Pons i Giorgio Giuseppini, entre d’altres.

Per la seva part, la soprano Daniela Dessì i el tenor Fabio Armiliato tornen al Gran Teatre del Liceu de Barcelona després d’unes funcions de Turandot que van protagonitzar el 2009, en què van recollir un gran èxit. Tots dos intèrprets, parella a la vida real, protagonitzaran les sessions dels dies 17, 21 i 25 de maig. Armiliato, a més, acaba de participar amb un paper important al darrer film de Woody Allen, ambientat a Roma.

Completen les parelles protagonistes, la soprano italiana Micaela Carosi, que debutà al Liceu la temporada 2007-08 com a Aida, un rol que ha interpretat nombroses vegades arreu del món, i el tenor italià Carlo Ventre, protagonista d’Andrea Chénier la temporada 2007-08.

© Catherine Ashmore

La dramatúrgia de David McVicar, que el director artístic del Liceu Joan Matabosch ha definit com un espai conceptual i senzill però amb un vestuari magnífic i clàssic, similar a la seva producció de la Manon de Massenet, segueix les acotacions del llibret de l’òpera, en forta relació amb la idea del verisme que defineix aquesta òpera, tot i que, segons assegura Benini, el compositor Francesco Cilèa va anar per camins més intel·lectuals que el dels seus contemporanis Puccini o Mascagni, i en clara alineació amb el gust francès de l’època, més subtil. Amb aquesta orientació, hi ha en aquesta producció una voluntat de recrear l’època: en l’escenografia, amb el teatre que es reprodueix a l’escenari, tot suggerint, estilitzadament, els petits teatres del XVIII que encara es conserven a Europa; en el vestuari de Brigitte Reiffenstuel, i en un fort treball de direcció d’actors basada en l’artifici de la gestualitat.

L’òpera, situada al 1730, vol reproduir l’espai social artificiós i galant característic dels aristòcrates francesos del segle XVIII i, més exactament, el món dels nobles que pul·lulaven al voltant de les grans actrius de la Comédie Française, un món en el qual Adrienne Lecouvreur, la més cèlebre d’aquestes artistes, trobà un final tan tràgic com el dels personatges que interpretava. L’actriu, personatge real que va introduir una manera nova i més sòbria d’interpretar les tragèdies, va morir emmetzinada, segons el que es creia a l’època, per la seva rival en amors, la princesa de Bouillon. Això la convertí en personatge literari i Francesco Cilèa en féu la prota­gonista de la seva òpera Adriana Lecouvreur, estrenada a Milà el 1902 i a Barcelona el 1903. De fet, aquesta òpera es va representar per última vegada al Liceu durant els mesos de novembre-desembre de 1989.

Prèviament a l’estrena d’Adriana Lecouvreur, el Liceu organitza una jornada de portes obertes el diumenge 13 de maig, des de les 10 h del matí fins a les 18 h ininterrompudament, coincidint amb el Dia Europeu de l’Òpera. Es podran visitar, doncs, els espais més emblemàtics del Teatre: la Sala Principal, el Saló dels Miralls, el Foyer i el Cercle del Liceu. Durant el matí, de 10 a 14.30 h, al Saló dels Miralls, s’oferiran actuacions musicals dels estudiants de cant de grau superior del Conservatori Superior de Música del Liceu, i, al Foyer, a les 10.30 h es projectarà la producció del Liceu de l’òpera Aida, i fragments del concert “L’ànima del Liceu”, de13.30 a 18 h.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *