Subscriu-te

Ciutat Flamenco, canviar per continuar al capdavant

 

Las Migas

 

Per Jordi Urpí

Després de divuit anys a l’aixopluc de Ciutat Vella, allà on el Taller de Músics va instal·lar-se quan gairebé ningú no apostava per aquells carrers oblidats de Barcelona, el festival de flamenc que cada primavera organitza la popular escola de música moderna arriba amb una renovació important per la seva nova edició, que enguany va del dimecres 23 al dissabte 26 de maig. Els canvis comencen ja amb el nom, perquè ara s’anomena Ciutat Flamenco. L’elecció d’aquesta denominació més genèrica no és casual, perquè, d’una banda, el festival deixa el CCCB i aterra al Mercat de les Flors, i, de l’altra, aposta per una visió encara més oberta i universal del flamenc.

Aquesta visió es concreta en el missatge central de presentació del festival: “Qualsevol persona, sigui quin sigui el seu origen i cultura, pot expressar-se a través del flamenc. Qualsevol ciutat del món pot ser Ciutat Flamenco.” Darrere aquesta definició, en la programació del festival trobem l’històric bailaor japonès Shoji Kojima, que s’incorporarà a l’espectacle ja conegut que revisa La leyenda del tiempo; el jove cantant iranià Mohammad Motamedi, que compartirà escenari amb La Tremendita, i el flautista búlgar Theodosii Spassov, que amb la veu còmplice d’Arcángel buscarà les connexions entre el flamenc i les músiques balcàniques més profundes.

La cantaora Rosario la Tremendita ©Ana Palma

El festival inclou també la participació d’artistes com Las Migas, quatre dies abans de veure publicat el seu segon disc (Nosotras somos, Chesapik, 2012); la cantaora Alba Guerrero, que presentarà l’elegant i singular Polifonía jonda, o el cor Gospel Messengers Taller de Músics, que amb la col·laboració de Paula Domínguez oferirà una combinació molt particular de cante jondo i espirituals afroamericans. De la part del ball, sempre present en primer pla en aquest esdeveniment, trobem les propostes de Pastora Galván i Marco Flores, a banda de la presència de l’esmentat Kojima.

Al voltant d’aquests concerts centrals giren un munt d’activitats, com les experimentacions creatives que presenta el cicle Flamenco Empírico o la desena de projectes audiovisuals (entre pel·lícules i documentals) que es podran veure en la secció P’Alucine, entre altres apostes que podeu consultar al web www.ciutatflamenco.com. I és que potser no és el més mediàtic, el més veterà o el més reconegut. Però el festival Ciutat Flamenco és una de les cites imprescindibles per als qui s’estimen aquesta música, un espai on viure en primera persona molts dels camins de futur que aviat seran el seu present.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

El director del @museumusicabcn, @jordi_alomar, ha detallat el seu projecte artístic per a l'equipament. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/el-museu-de-la-musica-renovara-tant-la-seva-exposicio-permanent-com-les-temporals-i-crea-dos-nous-cicles-de-concerts/

La @fschubertfilh interpreta aquests dies 'Les quatre estacions' de Vivaldi al @palaumusicacat, entre d'altres. "Ferschtman va plantejar una versió dels concerts desconcertant", diu Lluís Trullén a la crítica. Llegeix-la al web! (Foto: Martí E. Berenguer) http://www.revistamusical.cat/critica/labsencia-dalessandrini-marca-el-concert-de-la-franz-schubert-filharmonia/

.@auditoribcn va acollir l'estrena d'una obra de @RaquelGTomas. "'Suite of myself' té molt en compte les limitacions dels cors amateurs", diu @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/critica/slekyte-una-batuta-de-futur/

La @FundacioMompou convoca la 43a edició del Concurs de Joves Compositors, per a conjunt de cambra format per violí, viola, violoncel, contrabaix, flauta, oboè, clarinet, fagot i trompa. Premi: 4.000€ i estrena de l’obra. Data límit de presentació: 14 d’octubre de 2022.

Segueix-nos a Twitter