Subscriu-te

Béla Bartók: Concert per a orquestra i Concert per a piano núm. 3.

Javier Perianes, piano. Münchner Philharmoniker. Dir.: Pablo Heras-Casado. Harmonia Mundi, 2018

Enregistrat a Munic l’any 2016, aquest volum conté dues de les obres que Béla Bartók va escriure des del seu exili als Estats Units: el Concert per a orquestra, escrit l’agost del 1942 a Sarnac Lake, a prop de Nova York, ja va ser considerat per Kussevitzki, director de l’estrena al Carnegie Hall el 1944, com “l’obra per a orquestra més important escrita els darrers vint-i-cinc anys”. El folklore magiar, els jocs de parelles instrumentals que es produeix al segon apartat, l’“Elegia” de to fúnebre, el refinat humor i sarcasme de l’“Intermezzo” i el “Finale” a manera de moviment perpetu confegeixen un quadre orquestral exigent, punyent i colorístic. La frescor que emana de la lectura de Pablo Heras-Casado incidint en la claredat rítmica, perfilant detalladament tots els contrastos, obté una resposta de l’orquestra bavaresa d’una qualitat impecable; transmeten l’energia que emana d’una obra que Bartók va escriure quan la malaltia que acabaria amb la seva vida va començar a manifestar-se. A diferència dels dos Concerts per a piano anteriors, el tercer de la sèrie i darrera obra de la producció de Bartók –dedicada a la seva esposa i pianista Ditta Pasztori– no conté les exigències tècniques i conceptuals dels dos anteriors. Malgrat tot, la riquesa musical del Concert l’ha convertit en un dels predilectes del repertori. Perianes transmet la bellesa i lluminositat que emanen del primer moviment, la punyent serenor de l’“Adagio” i els ritmes sincopats molt a la manera hongaresa del darrer amb una qualitat excepcional. Dialogant amb una impecable Filharmònica de Munic dirigida per Pablo Heras-Casado, l’enregistrament ens fa gaudir de tota la plenitud d’aquesta gran obra concertística.

El @TeatreAuditori de Sant Cugat va acollir l'últim espectacle de @LIFEVictoriaBcn. "Una petita joia d’un gènere que podríem anomenar lied representat", diu @PorterMarta a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Elisenda Canals-LIFE Victoria http://www.revistamusical.cat/critica/petita-joia-poetica-amb-felicity-lott/

El baríton Konstantin Krimmel va actuar dos dies consecutius al @palaumusicacat. "Una veu bonica, clara, ben timbrada", diu Xavier Pujol a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Toni Bofill http://www.revistamusical.cat/critica/krimmel-el-nou-bariton/

David Puertas proposa diverses rutes musicals al seu últim llibre. "L’amplíssim bagatge d’erudició que aporta l’autor sap vestir-se amb robes d’accessibilitat dissimulant-ne l’essència", diu @AlbertFFlamari1 a la crítica. Llegeix-la al web! 📸 Foix Coll http://www.revistamusical.cat/critica/de-ruta-amb-la-classica/

Durant mig any, un grup de recerca de @UniBarcelona ha estat analitzant el sector de la música clàssica a Catalunya per encàrrec d' @ACIMC2. El resultat és un informe inèdit. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/lacimc-i-la-ub-presenten-el-primer-informe-sobre-la-situacio-de-la-musica-classica-a-catalunya-2021/

Segueix-nos a Twitter