Subscriu-te

Dues grans obres simfonicocorals de Prokófiev i Guinjoan al cicle Palau 100

La contralt Ewa Podleś. © Andrzej Swietlik
La contralt Ewa Podleś. © Andrzej Swietlik

El cicle Palau 100, organitzat per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, presenta el proper 4 d’abril al Palau de la Música Catalana (20.30 h) l’obra simfonicocoral Ivan el Terrible de Serguei Prokófiev, interpretada per l’Orquesta Sinfónica de Galicia, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música, sota la direcció del titular de l’orquestra gallega, Víctor Pablo Pérez. En la producció participaran solistes de luxe: la contralt polonesa Ewa Podleś i l’actor català Sergi López com a narrador, i el baix baríton Valeriano Lanchas; Carles Masdeu (tenor de l’Orfeó Català) intervindrà com a rapsode en l’obra de Joan Guinjoan.

La partitura d’Ivan el Terrible, de gran força dramàtica i expressiva –de 85 minuts de durada–, és fruit de la col·laboració entre el compositor Serguei Prokófiev (1891-1953) i el cineasta soviètic Serguei Eisenstein (1898-1948), i va ser escrita com a banda sonora del film del mateix nom. Es tracta d’una música amb parts corals de màxima brillantor, amb valor i identitat pròpia, que s’interpreta a les sales de concerts per la seva capacitat descriptiva, un gran lirisme i l’enlluernadora màgia orquestral de Prokófiev.

La contralt Ewa Podleś ja és una intèrpret veterana d’aquesta obra de Prokófiev i també d’Aleksander Nevski, una altra col·laboració fílmica i musical entre Prokófiev i Eisenstein. La relació entre Podleś i Víctor Pablo Pérez ve igualment de lluny: ambdós han coincidit en la interpretació d’aquestes obres, en diverses òperes i en d’altres produccions, a Galícia. La contralt recorda la seva primera trobada “amb el meu gran amic, quan em va convidar a fer les Cançons i danses de la mort de Mussorgski, ja fa uns anys. Sóc una cantant difícil i ell em va entendre i dirigir molt bé. Va ser una gran actuació.” Sobre Ivan el Terrible i també Aleksander Nevski, la cantant polonesa les qualifica d’obres mestres i també qualifica de grans genis Prokófiev i Eisenstein. “Són grans obres del poble rus, amb una gran música, poderosa i impressionant… i Víctor Pablo sent aquesta música i la dirigeix com un director rus”, diu amb convenciment. Properament, Ewa Podleś serà al Liceu interpretant Erda en L’or del Rin de Wagner, entre el 20 d’abril i el 2 de maig.

L’actor Sergi López. © Carles Castro
L’actor Sergi López. © Carles Castro

Un dels al·licients, a banda de la presència d’Ewa Podleś, és la col·laboració d’un dels actors catalans més internacionals, Sergi López, que narrarà aquesta història èpica russa. Amb aquesta intervenció, l’actor debuta al Palau de la Música i estrena experiència musical a nivell professional. “Ho estic vivint com un nen que descobreix una cosa nova”, diu. Confessa el seu nerviosisme perquè tot surti bé, “per llegir correctament i no equivocar-me” i se sent “molt honorat i privilegiat” perquè hagin pensant en ell com a narrador. L’obra Ivan el Terrible serà interpretada a la segona part del concert.

A la primera part, l’orquestra i els cors, amb el suport de cantaires del Cor Jove de l’Orfeó Català, oferiran la primera obra religiosa de Joan Guinjoan, compositor resident d’aquesta temporada 2012-13 del Palau de la Música. Es tracta d’In tribulatione mea invocavi Dominum (1987), una ambiciosa partitura simfonicocoral en què el cor té màxim protagonisme i en què es troba un Guinjoan en estat pur, de llenguatge lliure i eclèctic al servei del poder emocional de la música.

Roda de premsa d’aquest concert. A la taula central, i d’esquerra a dreta: Josep Vila, Mariona Carulla, Sergi López, Victor Pablo Pérez i Ewa Podleś
Roda de premsa d’aquest concert. A la taula central, i d’esquerra a dreta: Josep Vila, Mariona Carulla, Sergi López, Victor Pablo Pérez i Ewa Podleś

El director Víctor Pablo Pérez qualifica l’obra de Guinjoan de “compromesa, complexa, per la qual es passa per moltes experiències vocals, amb un llenguatge molt expressiu, amb efectes musicals especials…; és tot un engranatge de procediments de partitura complicada. És, sense dubte, una obra de gran interès i de plena actualitat”. Aquesta obra va ser un encàrrec de la Semana de Música Religiosa de Cuenca, on va ser estrenada el 13 d’abril de 1987. En aquesta ambiciosa partitura simfonicocoral, Joan Guinjoan s’inspira en el text del salm 17 (18) –Gratiarum actio regis David pro salute et victoria.

D’altra banda, aquesta serà la segona vegada que l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, ambdós dirigits per Josep Vila i Casañas, actuen plegats en el cicle Palau 100.