Subscriu-te

‘El complex de Stradivarius’, un documental sobre l’ofici de lutier als nostres dies

cartell complex stradivarius

El complex de Stradivarius és el nom del nou documental amb temàtica musical fet a Catalunya, que s’estrenarà el proper dijous 23 de maig (22.40 h) al Canal 33, després de la preestrena que tindrà lloc al Petit Palau (Palau de la Música Catalana) el dimarts 21 de maig a les 20 h (acte per invitació). El documental gira al voltant de la feina dels constructors d’instruments de corda a partir de la figura del lutier català David Bagué, que entre altres guardons va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat l’any 2003, per la tasca pionera que desenvolupa des de fa trenta anys a Catalunya i a la resta de l’Estat espanyol.

El documental, produït per Karavan Films i Televisió de Catalunya, està dirigit per Josep Padró, que ha acompanyat David Bagué des dels boscos de Panneveggio fins a Nova York per seguir el procés de construcció d’un violí, des que s’escull la fusta fins que es lliura l’encàrrec.

L’acte de preestrena al Petit Palau, a més de la projecció d’El complex de Stradivarius, acollirà l’estrena de l’obra de Jordi Cervelló Prova di violino, dedicada a Bagué després d’una visita al seu taller i el contacte amb els seus instruments. L’estrena serà a càrrec d’Abel Tomàs –membre del Quartet Casals i el Trio Ludwig– al violí i Àlex Ramírez al piano. Durant l’acte David Bagué, Jordi Cervelló i Ferran Sáez, moderats pel periodista Pere Andreu Jariod, parlaran de la necessitat de la construcció de violins d’elit contemporanis i de l’ofici de lutier a Catalunya; i Josep Padró, director de l’audiovisual, explicarà la gestació del documental.

El complex de Stradivarius fa un seguiment de David Bagué durant el procés de creació d’un violí, des de l’encàrrec inicial fins al moment clau en què el músic prova l’instrument per primera vegada. Mentre es veu com avança en la seva obra, l’espectador podrà conèixer un ofici que ha variat molt poc des de fa tres segles. Una feina artesana que requereix mesos de treball per donar vida a les peces, en un acte de recolliment i concentració que culmina amb la col·locació de “l’ànima” de l’instrument, i amb l’envernissat, en què es barreja alquímia i ciència.

David Bagué (Barcelona, 1964) va descobrir que volia fer violins als dotze anys. Format a Cremona, va muntar el seu taller a Barcelona, on va començar a exercir l’ofici. El contacte amb el violinista nord-americà de fama mundial Ruggiero Ricci li va obrir les portes del panorama internacional. Des d’aleshores, altres violinistes il·lustres –com Leonidas Kavakos, Abel Tomàs o Katia Novell– utilitzen un “Bagué” habitualment, tot demostrant que els instruments moderns –si es fan amb la cura i l’amor artesanal amb què es feien els Stradivarius– poden estar a l’altura de qualsevol instrument d’origen cremonès.