Subscriu-te

El Museu de la Música restaura l’únic claviorgue original en funcionament a tot el món

El claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona. © Rafael Vargas
El claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona. © Rafael Vargas

El claviorgue Hauslaib es presentarà diumenge, 28 d’abril (12 h), en un concert a càrrec de l’organista Andrés Cea Galán

El Museu de la Música de Barcelona tindrà a partir d’aquest diumenge, 28 d’abril, una veritable joia a la seva col·lecció. Es tracta del claviorgue Hauslaib, un instrument únic que uneix en un mateix teclat el so d’un orgue i el d’un clavicèmbal. Va ser construït el 1590 a Nuremberg pel constructor Lorenz Hauslaib i feia 400 anys que no sonava. Ara, després de 20 anys de restauració al Museu de la Música, s’ha aconseguit reconstruir la part del clavicèmbal malmesa amb peces originals i es podrà tornar a escoltar tal com sonava a l’època en què va ser construït.

Es tracta d’una peça única de valor incalculable, amb una sonoritat especial gràcies a l’articulació al mateix temps del teclat del clavicèmbal i el teclat de l’orgue. Va ser construït a Nuremberg a petició del noble espanyol al servei dels reis Felip III i Felip IV, Baltasar de Zúñiga. Té forma de moble i està fet de closca de tortuga de carei amb ornamentacions de plata i or als tiradors dels calaixos, que demostren l’ostentació tecnològica i social a la cort i aristocràcia espanyoles dels segles XVI i XVII.

Només existeixen dos exemplars més similars a aquest a tot el món, que es troben al Metropolitan Museum of Art de Nova York i al Museu Glinka de Moscou. Aquests dos exemplars no estan en funcionament, però han servit per ajudar a la reconstrucció del claviorgue Hauslaib, restaurat per l’especialista en teclats Joan Martí i el taller d’orgueneria Gerhard Grenzing del Papiol.

El claviorgue Hauslaib es presentarà diumenge, 28 d’abril (12 h), amb un concert a càrrec de l’organista Andrés Cea Galán, especialista en instruments històrics de teclat, i estarà exposat de forma permanent al Museu. També s’ha editat un llibre electrònic que recull la documentació històrica sobre el claviorgue amb 5 audiovisuals.

El Museu de la Música de Barcelona és capdavanter al món en la recuperació del so dels instruments històrics a partir dels materials originals. Amb la restauració del claviorgue Hauslaib el Museu culmina un procés iniciat el 1963 amb l’adquisició de l’instrument. Per a més informació: www.museumusica.bcn.cat.

Descarregar PDF

Mor el director de cors, pianista i compositor Jordi-Lluís Rigol. Víctima de la Covid, s’havia format a Barcelona, Mallorca, Anglaterra i els Països Baixos i és autor de cantates i cançons per a cors infantils i d’obres corals, així com de música escènica.

"Cal entendre el @museumusicabcn com un museu del segle XXI", diu Jordi Alomar, el nou director de la institució, en una de les seves primeres entrevistes. Llegeix-la al web! http://www.revistamusical.cat/entrevistes/nou-director-del-museu-de-la-musica/

Musica Reservata de Barcelona va estrenar al @palaumusicacat la 'Missa' de @JoanMagrane, una obra que "evoluciona en un constant joc de confluències i dispersions dins d'una unitat d’estil", en paraules d' @AlbertFFlamari1. Llegeix la crítica al web! http://www.revistamusical.cat/critica/magrane-missa-escrita-est/

El Mandelring Quartet oferirà aquest diumenge l'estrena mundial del quartet de corda 'Post lucem' de @ferrancruixent a @FIMMarvao (Portugal). L'obra consta de dos moviments contrastats amb al·lusions al 'Quartet op. 133' de Beethoven (Foto: May Zircus)

Segueix-nos a Twitter