Subscriu-te
,

L’àmbit operístic europeu i espanyol demana reconsiderar l’augment de l’IVA cultural

Una imatge de “Turandot”, al Gran Teatre del Liceu. © Antoni Bofill

L’associació de caràcter internacional Opera Europa, en la qual estan representades les 127 entitats d’òpera més importants d’Europa, va acordar en la darrera assemblea general –que es va celebrar recentment a Moscou– demanar al Govern espanyol reconsiderar l’augment de l’IVA cultural i la retallada dels ajuts a l’òpera a l’Estat espanyol, i la necessitat de dur a terme una llei de mecenatge que estimuli les aportacions del sector privat a la cultura.

La petició s’ha fet mitjançant una carta dirigida al president del Govern espanyol, Mariano Rajoy –i també al ministre de Cultura, Ignacio Wert, i al secretari d’Estat de Cultura, José María Lasalle–, signada pel director d’Opera Europa, Nicholas Payne. Malgrat entendre les dificultats econòmiques i pressupostàries a què ha de fer front el Govern espanyol, Payne manifesta en la carta que es reconegui el valor econòmic que ha generat l’activitat operística a l’Estat durant els darrers anys, fet avalat per diversos estudis independents que demostren la contribució de l’activitat en termes d’ocupament, de recaptació d’ingressos i també d’estímul per al creixement de ciutats i comunitats on es du a terme l’activitat operística. Payne demana que l’IVA cultural s’hauria d’establir en un màxim del 10%, tal com reclama l’Associació de la Indústria Cultural d’Espanya.

Carta enviada per l’associació Opera Europa al president del Govern espanyol

Opera Europa és una associació amb representació dels principals teatres i festivals d’òpera d’Europa –127 entitats de 35 països. La seu central és a Brussel·les i normalment se’n convoquen dues trobades a l’any, a diferents ciutats, en les quals es tracta de temes d’interès comú, com per exemple l’optimització de pressupostos, el desenvolupament de públics o la captació de fons.

Aquesta petició també té el suport d’Ópera XXI, entitat d’àmbit espanyol creada el febrer de 2005 per constituir l’Associació de Teatres, Festivals i Temporades Estables d’Òpera a Espanya, amb l’objectiu principal de millorar la gestió i l’aprofitament de recursos en dues línies d’actuació fonamentals: potenciar l’activitat operística a l’Estat i accentuar la cooperació entre els associats. Amb 32 membres, Ópera XXI és dirigida per una directiva que es renova cada dos anys. Actualment la presideix Remedios Navarro, del Teatro de la Maestranza de Sevilla, i formen la junta directiva representants del Teatro Real de Madrid, el Liceu de Barcelona, el Festival de Peralada, Amigos de la Ópera de Bilbao, Amigos de la Opera de A Coruña, Festival Internacional de Santander, Opera Calvià i la Fundación Baluarte.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *