Subscriu-te

Un equip d’exalumnes del Màster de Música de la UB, guardonat en el Premi Europeu de Direcció d’Escena Operística

Els guanyadors de la darrera edició de l’Europäischer Opernregie-Preis amb alguns membres del jurat. D’esquerra a dreta: Serge Dorny, Armin Kretschmar (president de Camerata Nuova), David Pountney, Rafael R. Villalobos i Marta Delatte. © Claudia Bathe
Els guanyadors de la darrera edició de l’Europäischer Opernregie-Preis amb alguns membres del jurat. D’esquerra a dreta: Serge Dorny, Armin Kretschmar (president de Camerata Nuova), David Pountney, Rafael R. Villalobos i Marta Delatte. © Claudia Bathe

L’equip format pel jove director sevillà Rafael R. Villalobos (1987), l’escenògraf Rafael Merino (1986), la dissenyadora de vestuari Sara Roma (1985) i la productora creativa Marta Delatte (1982, cofundadora de la productora cultural catalana Ellen James) va ser guardonat el passat 5 d’abril amb el segon premi –i una recompensa econòmica de 10.000 euros– de la 7a edició del Premi Europeu de Direcció d’Escena Operística (Europäischer Opernregie-Preis); el primer premi va ser declarat desert.

Aquest concurs, de caràcter biennal, és convocat per Camerata Nuova i Opera Europa –xarxa de teatres d’òpera a la qual pertanyen, entre altres teatres espanyols, el Teatro Real i el Gran Teatre del Liceu– i és un referent mundial per a joves promeses de l’escena operística en el qual poden participar els directors de qualsevol nacionalitat fins a 35 anys d’edat. El primer premi del concurs, al qual opten tots els candidats, consistia en el projecte de muntatge de l’obra escollida per a un teatre en concret, enguany es tractava del programa doble Cavalleria rusticana/ I pagliacci per a l’Stadttheater de Klagenfurt, a Àustria. El segon premi comportava el muntatge de Noye’s Fludde (El diluvi de Noè) de Benjamin Britten, mentre que el tercer premi donava l’accés a la tasca d’ajudant de direcció al Teatre d’Òpera de Frankfurt.

En aquesta edició, s’hi van presentar més d’un centenar de projectes, quatre dels quals van passar a la fase final, que se celebrà a principis d’abril a la Wiener Volksoper, amb motiu de la celebració de The European Operatic Days. David Pountney, president del jurat –format per directors i intendents de prestigi internacional com Florian Scholz, Barbara Minghetti, Serge Dorny, Tatjana Gürbaca i Grace Lang–, va manifestar: “La motivació del certamen no és cobrir una producció concreta –en aquest cas Cavalleria rusticana/ I pagliacci–, sinó promoure la carrera de joves directors que aportin noves idees a l’òpera del futur.”

Per això, el jurat va considerar més oportú per al desenvolupament de la carrera de Villalobos, i per la seva joventut i experiència, atorgar-li el segon premi amb el muntatge de l’obra de Britten –tot i que el projecte de l’obra obligada presentat per l’equip del jove director sevillà va ser de gran qualitat–, i deixar desert el primer premi. David Pountney va argumentar que “aquest premi busca conceptes i idees que representin un «benefici» i, per tant, un benefici per a l’òpera del futur. L’objectiu no és trobar el director més ben qualificat, sinó animar joves escenògrafs que estiguin preparats per deixar petjada, mirar des de noves perspectives i traslladar-les a l’escenari. El director espanyol Rafael R. Villalobos ha demostrat les seves capacitats”. Així, l’equip de Rafael R. Villalobos presentarà l’òpera en un acte de Benjamin Britten El diluvi de Noè a la Lutherkirche de Wiesbaden el pròxim mes d’octubre.

Rafael R. Villalobos i Marta Delatte van començar a treballar junts en el terreny de la creació operística com a alumnes del Màster de Música com a Art Interdisciplinària del passat curs 2011-12 organitzat per la Universitat de Barcelona, l’ESMUC i la Universitat Rovira i Virgili. Així, el juny de l’any passat Rafael R. Villalobos va presentar a Barcelona –com a projecte del màster– l’espectacle A Welcome Guest: micro-ópera para un solo performer –una versió lliure de Dido & Aeneas de Henry Purcell–, protagonitzat per Pere Jou –productor musical i líder del grup de pop 4t 1a– i produïda per la productora Ellen James. Aquest espectacle va tenir una gran acollida entre la crítica especialitzada.

Rafael R. Villalobos va estudiar cant barroc al Conservatorio Cristóbal de Morales de Sevilla i es va graduar a la Real Escuela Superior de Arte Dramático de Madrid, tot completant la seva formació a l’ESMUC i a la Universitat de Barcelona; actualment resideix a Londres. Va començar la seva carrera professional com a dissenyador i col·laborant amb algunes de les companyies de teatre d’autor més rellevants –com Ana Pasadena o Abiosis Teatro.