Subscriu-te

El Palau de la Música Catalana homenatja Joan Guinjoan amb un concert monogràfic de BCN216

“Soc un compositor del Mare Nostrum amb mentalitat cartesiana que aspira a fer que les seves composicions siguin viu testimoni del moment en el qual foren escrites.”

Demà dijous 9 de gener (Petit Palau, 20 h), el Palau de la Música Catalana retrà homenatge al compositor Joan Guinjoan, un any després del seu traspàs l’1 de gener de 2019, als 87 anys, amb un concert del conjunt instrumental BCN216, dirigit per Ernest Martínez Izquierdo. Del compositor de Riudoms, un dels màxims referents de la música contemporània a Catalunya i molt estimat pel Palau de la Música Catalana, en aquest concert del cicle Intèrprets Catalans es podran escoltar quatre obres cabdals del seu extens llegat.

BCN216 interpretarà GIC 79 (1979, dedicada al Grup Instrumental Català), que serà seguida per la peça Barcelona 216 (1995), dedicada al conjunt del mateix nom que aleshores ja dirigia un jove Martínez Izquierdo i que el mateix Guinjoan considerava una de les seves obres cambrístiques més importants. També s’hi escoltarà Recordant Chopin, per a piano (2012, dedicada a Leopoldo Pomés), peça inspirada en el final de l’opus 35 del compositor polonès. Finalment s’hi interpretarà Homenatge a Carmen Amaya (1986), una de les seves obres de referència, amb la qual Guinjoan recrea l’ambient del Somorrostro.

Compositor insubstituïble i necessari, el vincle de Joan Guinjoan amb el Palau de la Música ha estat estret i emocional els darrers anys. Cal recordar que Guinjoan va ser el primer compositor convidat de l’auditori modernista la temporada 2012-13, moment en què es creà aquesta figura amb la finalitat d’iniciar un nou camí de compromís per fomentar la creació de patrimoni musical català contemporani. Aquella temporada es va recuperar una part important del seu catàleg amb la interpretació de deu obres, dues de les quals van ser estrena: Recordant Chopin, per a piano, a càrrec de José Menor, i Concert per a percussió, a càrrec de l’Orquestra de Cadaqués. També va escriure una obra coral per al Cor de Cambra del Palau, Encara és temps de somiar? Encara, a partir del poema de Màrius Torres, que es va estrenar el 18 de maig de 2014; aquesta composició va suposar la seva segona partitura per a cor a cappella.

Joan Guinjoan en l’estrena de Fiat Lux al Palau de la Música Catalana. © Antoni Bofill

El Palau de la Música també ha estat testimoni de les seves dues darreres estrenes. Fiat Lux (2015), el 21 d’octubre de 2016, amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, dirigida per Josep Pons, un poema simfònic d’un sol moviment dedicat precisament al director. I l’estrena pòstuma de l’obra per a piano La llum naixent, el 26 de març de 2019, que va estrenar Javier Perianes, a qui va ser dedicada.  

Creat a Barcelona el 1985, a iniciativa conjunta del compositor i director d’orquestra Ernest Martínez Izquierdo i del flautista David Albet, actual director artístic del conjunt, el grup BCN216 s’ha convertit en una referència obligada del panorama musical a Espanya. Obert a tot tipus de propostes, estímuls i novetats, en què els criteris i les premisses han estat tant la qualitat dels intèrprets com dels compositors, BCN216 ha realitzat una tasca important de normalització i difusió del repertori contemporani, tant nacional com internacional, bo i combinant les propostes més clàssiques de noms ja reconeguts i l’aposta per l’escriptura dels joves compositors, experiència que ha resultat sempre molt enriquidora per al públic i per als músics.

Imatge destacada: Joan Guinjoan en una imatge de l’any 2010. ©Ferran Sendra

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter