Subscriu-te

Neix l’Associació Catalana d’Orquestres Professionals

Representants de les orquestres membres de la nova Associació Catalana d’Orquestres Professionals

Ahir es va presentar en públic l’Associació Catalana d’Orquestres Professionals (ACOP), que té com a objectius promoure i defensar els objectius comuns d’orquestres i grups estables professionals de música clàssica de Catalunya.

Amb un nombre inicial de 10 membres, l’associació acull dues formacions institucionals –Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu– i vuit de caràcter privat: Orquestra de Cambra Terrassa 48, Orquestra Barroca Catalana, Acadèmia 1750, Grup Instrumental Barcelona 216, Orquestra Simfònica Camerata XXI, Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, Orquestra de Cadaqués i Orquestra Simfònica del Vallès.

L’Associació neix amb una Junta Directiva –amb un mandat de dos anys– presidida per Alberto Sampablo –gerent de l’Orquestra Simfònica del Vallès– i formada per Santi Aubert (Orquestra Barroca Catalana) com a vicepresident, Antoni Pallés (Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu) com a tresorer, Noemí Suñol (Grup Instrumental BCN 216) com a secretària i Montse Grau (OBC) com a vocal.

Els objectius inicials d’aquesta associació són representar les formacions associades davant de les administracions i de la comunitat i oferir un espai de trobada i intercanvi de coneixements; vetllar per la salut econòmica, artística i social dels associats; desenvolupar conjuntament projectes entre els associats per intensificar les relacions amb la comunitat; crear canals de comunicació bidireccional amb promotors, programadors, entitats públiques, privades i particulars; intercanviar informació entre els socis per millorar la gestió interna individual i global del sector, i vetllar pels joves músics i contribuir a facilitar la seva inserció al món del treball.

L’Associació, que va signar els estatuts el passat mes de maig, preveu la incorporació de noves formacions orquestrals en el futur, que han de complir alguns requisits, com els de ser una formació professional, constituïda legalment i amb quatre anys de trajectòria mínima. Es preveu la incorporació en el futur de noves formacions, de diversitat de característiques encara per determinar, a causa de l’elevat nombre de sol·licituds.

Algunes de les dades inicials que s’han extret a partir de les deu formacions associades mostren la important diferència de pressupost i ingressos entre les formacions institucionals i les privades. El pressupost total dels membres de l’ACOP per a l’any 2011 va ser de 20.277.297 euros, mentre que el pressupost total sense comptar les dues orquestres institucionals (OBC i Liceu) va ser de 5.853.003 euros. En canvi, el total d’ingressos dels associats per activitat va ser de 8.241.342 euros, i de 3.856.287 euros sense comptar les dues orquestres institucionals. Altres dades mostren que quant a subvencions públiques, en números globals van arribar als 10.602.790 euros, mentre que comptant només les vuit orquestres privades, el total de subvencions públiques va assolir els 2.251.024 euros.

Pel que fa als indicadors artístics, al llarg de l’any 2011 aquestes orquestres van interpretar un total de 524 obres (20% de compositors catalans), en un total de 505 concerts (471 a Catalunya, 24 al’Estat espanyol i 10 al’estranger) i amb una estimació de 468.154 espectadors i generant 1.912 contractacions. Altres dades mostren l’actual desequilibri existent en la distribució dels concerts d’aquestes formacions en la geografia catalana. Barcelona va acollir 278 actuacions, en contrast amb les 26 de Lleida, 23 de Sabadell, 18 de Terrassa, 9 de Tarragona, 7 de Girona o 8 de Vic.

Entre els seus projectes a curt termini es preveu organitzar unes jornades per parlar sobre noves fórmules de patrocini i mecenatge, la via principal per mitjà de la qual s’hauran de finançar les orquestres en el futur, atès que les subvencions públiques van de baixa, com va afirmar Albert Bardolet, director de l’àrea de música de l’ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals).

En finalitzar la presentació va tenir lloc un taula rodona per parlar del paper de les orquestres professionals en el projecte cultural de país de diferents grups parlamentaris. Hi van participar Albert Bardolet (CiU), Joan Manau (PSC), Pep Altayó (ICV-EUiA) i Josep M. Diéguez (ERC), i es van sentir afirmacions de suport a les orquestres com a centre de la representativitat cultural d’un país i com a eina de benestar social (ICV-EUiA), la importància de les orquestres per dotar d’un valor afegit el projecte de cohesió de país (ERC), la creació de llocs de treball que suposen les orquestres (PSC) i la necessitat de buscar noves vies de finançament per fer sostenible el sistema atesa la davallada existent i encara prevista de les subvencions públiques en l’àmbit cultural (CiU).

La «Revista Musical Catalana» de novembre-desembre de 2012 (núm. 330) ha publicat un dossier sobre el futur de les orquestres simfòniques, que complementa la problemàtica que vol abordar i estudiar la recent creada associació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *