Subscriu-te

Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, música i territori

Orqu Simf Julià Carbonell de les Terres de Lleida_OJC__0127

L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida (OJC) continua essent fidel als objectius fundacionals, basats a bastir, promoure i potenciar la música clàssica, tant a la capital com a les comarques de Lleida, i a la resta del país, i arribant a tot tipus de públic, des dels infants fins als més grans. “L’orquestra és un grup de músics i també és un públic que l’escolta, i la societat cal que en conegui l’existència”, diu el director titular i artístic, Alfons Reverté. El director afirma que en una època de grans dificultats econòmiques, com l’actual, cal començar a marcar punts d’inflexió perquè “o ens deixem vèncer o tirem endavant; per això, després de més de dotze anys d’existència, cal que se’ns conegui més enllà de Lleida”. L’OJC és una formació totalment consolidada i és l’orquestra titular de l’Auditori Enric Granados i del Teatre de la Llotja, de Lleida, i té una programació estable a l’Auditori Axa de Barcelona.

Nascuda l’any 2002, l’OJC  va tenir el seu principal avalador en la Diputació de Lleida –aleshores presidida per Josep Pont, “home amb una gran sensibilitat cultural”, recorda Alfons Reverté–, en un moment en què es va plantejar la necessitat i conveniència de dur la música, simfònica i de cambra, interpretada per una formació orquestral a escenaris i llocs totalment fora dels circuits, tot equilibrant l’oferta d’orquestres a Catalunya; també, els diversos festivals de música i la xarxa d’escoles de música de les comarques lleidatanes abonaven el terreny per a la creació d’una orquestra. El projecte va ser acollit entusiàsticament per molts sectors socials, culturals i empresarials, als quals també se sumà la Paeria de Lleida; així mateix, actualment hi col·laboren l’Institut d’Estudis Ilerdencs, la Fundació Julià Carbonell i el Teatre de la Llotja.

L’OJC té dos focus d’actuació, l’un a la ciutat de Lleida i l’altre a comarques, als quals se suma una tercera via: dur la imatge de Lleida a la resta del país. Els músics de l’OJC s’avenen a la mobilitat que suposa aquest pla de treball, que també implica una certa tasca pedagògica davant públics no habituats al fet musical. “Oferim al públic que no ha participat mai d’una experiència orquestral una mínima explicació de les obres del concert”, explica Reverté. “No es canvia el programa del concert perquè anem a un poble petit o perquè ens escoltarà un públic inexpert… Sempre oferim el mateix programa que a l’auditori. Es tracta de transmetre il·lusió i de fer la feina ben feta. El públic no habituat s’implica molt i s’identifica ràpidament, no té prejudicis.” L’OJC també conrea la música de cambra –més adient per a espais o escenaris reduïts, i amb la voluntat de divulgar i estimular el creixement artístic de la mateixa orquestra– i l’òpera, que es representa al Teatre de la Llotja. La formació té un amplíssim repertori clàssic i contemporani.

El seu terreny d’actuació es tradueix en un 40% de presència a la capital de Lleida, un 40% a comarques lleidatanes i un 20% a Barcelona. El terme mitjà de concerts cada any –sumant simfònics, de cambra, òpera, familiars, etc.–, voreja la seixantena, tot i que l’any passat (2013) només en va fer 45. “L’orquestra ja va néixer en un entorn de crisi, amb senzillesa, cosa que ens ha permès anar subsistint aquests anys…”, diu el director. “És cert que l’activitat ha baixat, però ha de ser així per no desaparèixer; continuem amb menys actuacions però mantenint totes les nostres línies d’acció.”

Alfons Reverté, director titular i artístic de l’OJC des de la seva fundació, és membre de l’OBC des de 1986 (clarinet baix) i va ser, durant tres anys, el seu director assistent sota la titularitat de Lawrence Foster
Alfons Reverté, director titular i artístic de l’OJC des de la seva fundació, és membre de l’OBC des de 1986 (clarinet baix) i va ser, durant tres anys, el seu director assistent sota la titularitat de Lawrence Foster

L’orquestra no es limita a fer els concerts convencionals, sinó que també impulsa tot un seguit d’activitats culturals vinculades a la societat del seu entorn. Així, l’Univers OJC aplega des de conferències, xerrades, processos de creació a través de la xarxa, exposicions, etc., amb la participació de compositors, solistes, directors, musicòlegs, científics, escriptors, pedagogs, actors, pensadors…, en activitats a l’entorn de cada programa de concert. També participa en diferents projectes socials destinats a escoles rurals, escolars, estudiants de música, col·lectius amb discapacitats i programes d’accions musicoterapèutiques, així com la faceta de concerts populars, escolars i familiars; durant anys l’OJC va fer els concerts L’orquestra va de festa i Va de cine al Palau de la Música Catalana, i l’adaptació per al públic infantil d’El retablo de Maese Pedro al Gran Teatre del Liceu. Igualment, l’OJC és molt coneguda per ser la formació que va enregistrar la banda sonora de la sèrie de TV3 El cor de la ciutat i perquè la gran majoria dels seus concerts són retransmesos per Lleida TV i la xarxa de televisions locals.

Entre els seus projectes pedagògics es pot destacar l’Acadèmia-OJC, que consisteix a oferir pràctiques amb l’orquestra a joves estudiants de música, amb la tutoria directa d’un músic de la formació, participant en produccions específiques; i es dóna l’oportunitat a futurs professionals dels conservatoris de Lleida i Cervera (i d’una escola privada) de tocar amb la formació.

La recerca musicològica i la promoció i incentivació de la nova creació també són puntals d’actuació de l’OJC. Així, l’orquestra programa regularment obres de músics lleidatans, com per exemple Manuel Giró, Josep Teixidor, Celestí Vila, Ramon Carnicer, Francesc Andreví o els mestres de capella de la catedral de Lleida, i segueix una política d’encàrrecs que ja ha donat noves obres de diversos compositors catalans, com Antoni Olaf Sabater, Pedro Pardo, Carles Guinovart, Valentí Miserachs, Lluís Vergés, David Esterri, Jesús Rodríguez Picó, Xavier Benguerel o Antoni Serra Oribe. A més, la formació ha convidat directors nacionals (Brotons, Ros Marbà, Valdivieso, Puig, Mas, Casas, Colomer…) i internacionals (Breuer, Spadano, Gleusteen, Horstmann…), així com solistes reconeguts i els principals cors catalans.

Lligat a voler estimular la professió musical –la majoria de músics són catalans–, l’OJC tot i ser una formació estable treballa per produccions, en què gran part dels músics acostumen a ser els mateixos: “No es demana exclusivitat, però preferentment primer es convoca als músics que van passar la primera selecció”, explica Alfons Reverté.

Julià_Carbonell_01L’OJC pren el nom de Julià Carbonell i Giménez  (Lleida, 1887-1972), en homenatge a aquest prohom de Lleida, professor, pianista i director de corals i impulsor dels estudis musicals a la ciutat.

 

 

 

Propers concerts de l’OJC

Aquest any, en la temporada d’hivern i primavera, la presència de l’OJC a Barcelona, a l’Auditori Axa, inclou tres concerts. El primer, que va tenir lloc el 19 de gener passat –i amb què obrí la temporada a l’Auditori Enric Granados de Lleida el 12 de gener– va ser dedicat al cinema clàssic, amb interpretació en directe de la banda sonora sincronitzada del film mut Speedy de Harold Lloyd projectat a la sala. El concert següent tindrà lloc el diumenge 16 de febrer (19 h) amb un programa dedicat a Mozart, amb la Simfonia núm. 40 i les Vesperae Solennes de Confessore, en què també intervindrà el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados i els solistes vocals Marta Mathéu, Monika Czalej, Jordi Casanova i Toni Marsol. I després, el diumenge 16 de març (19 h), l’OJC interpretarà La dansa dels ulls verds d’Enric Granados, Els Camps Elisis d’Antoni Serra Oribe (obra d’encàrrec) i la Simfonia núm. 12 de Xostakóvitx; en aquest concert, que a Lleida es fa el 9 de març, hi participen membres de l’Acadèmia-OJC.

D’altra banda, a Lleida, l’11 de maig, l’Orquestra i Blaumut –formació musical catalana que combina el folk amb el pop, la música clàssica i la cançó d’autor– oferiran el concert “El turista simfònic”, la versió simfònica de les cançons del disc El turista del grup, i el 18 de juny l’OJC interpretarà el Requiem de Mozart amb el Dallas Symphony Orchestra Chorus –aquest concert també es farà a Barcelona el 19 de juny (21 h), a l’església de Santa Maria del Mar. El 19 d’abril, l’OJC inaugurarà el Festival de Pasqua de Cervera i interpretarà les obres Sant Martí del Canigó de Pau Casals, el Concert per a violoncel i orquestra d’Enric Casals, amb Lluís Claret com a solista, i la Suite Barcelona 1714 de Salvador Brotons, que dirigirà l’Orquestra.

Descarregar PDF

1 comentari

  • Hola amics i amigues,
    va ser un plaer esser Concertino durant uns quants anys (2002-2008) d aquesta meravellosa orquestra. Recordo que la primera vegada que vaig donar el la, al meu primer assaig, no vaig sentir cap nerviosisme al veure dues germanes meves a l orquestra, la flautista Marta, ara a Madrid i la violista Ester, ara a Culiacán, Mexic. Desde Praga agraeixo al seu Director titular, Alfons Reverte, que m hagi donat tanta experiencia en el mon de la musica simfonica. Ara estic en contracte fins 2016 amb la Filharmonica txeca de Bělohlavek i recordo molt emocionat els meus dies a Lleida.
    Una forta abracada desde Praga,
    Eduard

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter