Subscriu-te

Música per a teclat del Segle d’Or amb Jesús Noguera Guillén

Soledad sonora. Musique pour clavier du Siècle d’Or
Jesús Noguera Guillén, clavicèmbal i clavicordi
Obres de Cabezón, Tomás de Santa María i Joan Magrané Figuera
Initiale, 2019

La iniciativa del Conservatori de París de crear un segell discogràfic propi –que s’afegeix a l’aparició el mes de maig passat d’una editorial– no només permet als joves intèrprets tenir una targeta de presentació avalada per una de les institucions musicals més rellevants del món, sinó participar activament i viure de primera mà tot el que significa confegir un enregistrament. Des de la proposta d’un programa que cal defensar davant els professionals del sector, fins al contacte amb els enginyers de so, la concepció gràfica i l’elaboració del text del llibret que recau en el propi intèrpret, el músic afronta un repte global del tot enriquidor. I ara el clavicembalista Jesús Noguera (Oriola, Baix Segura, 1993) ens apropa a la música del Segle d’Or espanyol amb un enregistrament que conté Tientos i Fantasies d’Antonio de Cabezón i de Tomás de Santa Maria, als quals s’ha afegit una obra contemporània de Joan Magrané Figuera, Diferencias sobre el Canto del caballero, la celebradíssima composició d’Antonio de Cabezón que el compositor de Reus ha dedicat a Guillén.

Interpretades al clavicèmbal i al clavicordi, Jesús Guillén –que a més de completar els estudis superiors al Conservatori de París ha fet un màster a la Sorbona sobre la música del Segle d’Or espanyol–, el talent d’aquest jove intèrpret resulta del tot inqüestionable. Són composicions curosament seleccionades en què el virtuosisme i l’elegància, a més d’una temprança i un gran refinament expressiu, conviuen en unes interpretacions plenes de color i d’una nitidesa d’articulació precisa, adient amb les particularitats de les obres i que emergeix amb total claredat per la meticulosa presa de so. Música com les Diferencias sobre la gallarda milanesa –a manera de variacions– o el Tiento de primer tono (LX) –amb la seva característica escriptura imitativa a diverses veus– d’Antonio de Cabezón conviuen amb la deliciosa música de Tomás de Santa Maria, compositor que ha estat reconegut amb el pas dels anys pel seu tractat Libro llamado Arte de tañer fantasía, así para tecla como para vihuela, editat a Valladolid l’any 1565. Música deliciosament interpretada per Noguera, completada amb cinc enginyosos punts de vista musicals de Magrané sobre la música de Cabezón per a un enregistrament deliciós que porta per títol les dues darreres paraules del vers de sant Juan de la Cruz (o sant Joan de la Creu en català) Música callada, soledad sonora, tan indissociables de la música de Mompou.

Imatge destacada: Jesús Noguera Guillén. © Pierre Nativel

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *