Subscriu-te

Un viatge als racons obscurs de la humanitat

Initiation to the Shadow. Music fot Piano
Sira Hernández, piano
Obres de Sira Hernández: Iniciación a la sombra, Fantasía para piano, Terra Santa i Don’t forget about that
Naxos, 2020

Una mirada introspectiva i una simbiosi entre música i poesia confegeixen la base de les quatre obres integrades en aquest enregistrament, compostes i interpretades per la reconeguda pianista Sira Hernández. Una mostra d’aprofundiment i d’abstracció en què el minimalisme i les textures punyents ens apropen al més essencial d’uns missatges sorgits de l’obscuritat, de realitats complexes i desoladores. L’enregistrament s’inicia amb Iniciación a la sombra, un projecte, ara escrit per a piano sol, que va ser estrenat l’any 2015 sota una interacció multidisciplinària (ball, actors) inspirada en les paraules del poeta Ángel Crespo. Una obra nua, essencial, com si es tractés de la Música callada de Mompou –que Sira Hernández tan bé coneix– en el seu sentit creatiu i que es desprèn de tot allò que resulta buit de contingut. Una introducció que ens porta a Terra SantaCi sono angeli nel cielo, en què reflecteix musicalment el relat de la poetessa milanesa Alda Merini durant la seva estada a l’Hospital Psiquiàtric Paolo Pini. Música composta l’any 2017 que relata la soledat, l’amargor com si es tractés d’una llarga pregària reflexiva i interioritzada.

La gènesi de Fantasía para piano neix quan l’artista Sara Conforti demana a Sira Hernández participar en el projecte Lalàgeatelier en defensa de les dones víctimes dels maltractaments i abusos. Una música amarga, crua, que amb uns obstinats escrits sota una tècnica minimalista descriu el so de les màquines de cosir que, com si es tractés d’una metàfora, ajuden a sorgir les ferides d’aquestes dones. Música dura, de gran simbolisme i el sentit repetitiu de la qual sembla evocar la reiteració incomprensible, rebutjable i injustificada d’aquesta xacra social. I aquesta recerca vers l’obscuritat, el món tenebrós, es clou amb Don’t forget about that (2019), inspirada en la figura de Primo Levi –de qui es commemorava el centenari del naixement–, personalitat indissociable de la seva supervivència al camp d’extermini d’Auschwitz Monowitz. Desolació i deshumanització musicalment tractades amb un llenguatge preferentment atonal en què la intensitat del discurs és cimera d’aquests relats desoladors intensament musicats i interpretats per Sira Hernández.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Coincidint amb l’exposició "Joan Manén, el cavaller ben trobat", la Biblioteca de Catalunya acollirà, el dimarts 27 d'abril, la presentació del disc i del nou web del compositor i violinista Joan Manén.
🗓️27/04
⏱️19:30h
📍Sala de Llevant
ℹ️https://ja.cat/C7tC1

La Biblioteca de Catalunya us convida a visitar l’exposició "Joan Manén, el cavaller ben trobat", comissariada per Rosa Montalt, cap de la Secció de Música de la BC.
📅Fins al 28/05
📍Espai Zero
ℹ️ https://ja.cat/dPpV1

Malgrat que ja no siguem a l'Any Beethoven, el compositor alemany és un objecte d'estudi inabastable. Avui, centrem l'atenció en la seva relació i rebuda a la capital britànica, amb aquest magnífic article de Marina Rodríguez Brià. Llegeix-lo al web! http://www.revistamusical.cat/beethoven-i-el-focus-musical-de-londres/

El curs i festival de música medieval i renaixentista de @CDMinistrers a Morella (Els Ports) arriba enguany al desè aniversari. Més informació, al nostre web! http://www.revistamusical.cat/early-music-morella-presenta-el-x-curs-i-festival-internacional-de-musica-medieval-i-renaixentista/

Segueix-nos a Twitter