Subscriu-te

El piano d’Avdeeva i la direcció de Childress regalen un gran concert

TEMPORADA OBC. Yulianna Avdeeva, piano. Stephanie Childress, direcció. Guinjoan: Fantasia del trencadís. Chopin: Concert per a piano núm. 2, en Fa menor, op. 21. Rakhmàninov: Danses simfòniques, op. 45. L’AUDITORI. 27 D’ABRIL DE 2024.

Un doble al·licient es presentava en el darrer concert programat de la temporada de l’OBC. D’una banda, la presència de la pianista Yulianna Avdeeva, artista que va saltar a la fama amb l’obtenció del primer premi al Concurs Chopin l’any 2010 interpretant precisament el Segon Concert del compositor polonès. D’altra banda, la presència davant de l’OBC de la directora francobritànica nascuda el 1999 a Londres Stephanie Childress, recentment nomenada principal directora invitada de l’OBC per a les dues properes temporades, tot rellevant Marta Gardolińska.

Concert, a més, que reunia al programa tres obres d’una significació musical més que contrastada. La Fantasia del trencadís de Guinjoan és un model del detallisme compositiu que el mestre de Riudoms va saber aplicar a aquesta pàgina orquestral vinculada a la seva òpera Gaudí. Estrenat trenta anys enrere per Edmon Colomer al capdavant de l’OBC, aquest Trencadís posseeix una orquestració rica en el color, amb profusió dels instruments de percussió, amb colors que van de la foscor a la lluminositat, amb un discurs que simbolitza trencament i reconstrucció. Versió eloqüent, brillant i controlada en els aspectes rítmics d’una música que requereix un detallisme en el matís que Stephanie Childress va saber trobar amb plenitud d’encert. Música d’una sàvia elaboració constructiva, que el sempre recordat mestre Guinjoan ens va llegar amb el seu inequívoc segell musical.

Yulianna Avdeeva és una pianista versàtil i excepcional, una artista d’unes qualitats musicals que sempre brollen amb la personalitat reservada als grans mestres. Per descomptat que Chopin és un dels seus autors predilectes, però la seva versatilitat, a tall d’exemple, la portarà a oferir aquest mes de maig diversitat de programes dedicats a Bernstein, a obres concertants de Beethoven, a música per a piano sol de Liszt, incloent-hi també la monumental Sonata Hammerklavier del propi compositor de Bonn. Avdeeva pertany a aquesta plèiade de quatre darrers artistes que han obtingut en els darrers vint anys el Chopin de Varsòvia: el gran Rafał Blechacz, un model de sensibilitat i perfecció; Seong Jiun Cho, un pianista que obté una subtilesa de colors sempre refinats, i el canadenc Bruce Liu, cridat a ser un dels més grans intèrprets de l’instrument. I Avdeeva, quan va obtenir el premi l’any 2010 –primera dona que l’aconseguia des de Martha Argerich–, reunia unes qualitats que segueixen infrangibles amb el pas dels anys. En la versió escoltada del Concert per a piano núm. 2 de Chopin a L’Auditori, van confluir el refinament en la dicció, el gust exquisit en el rubato, emprat meravellosament en el sublim “Larghetto”, i una versatilitat de colors mostrada en el rondó final que desprenia la fluïdesa que embolcalla el ritme ternari de la masurca. Una lectura que evidenciava aquesta simbiosi absoluta que manté amb la música de Chopin. Stephanie Childress, aprofitant la subtil orquestració que un jove Chopin va escriure per al Concert, va cedir tot el protagonisme musical a una Avdeeva sublim. Chopin en estat pur.

Les Danses simfòniques, op. 45 van ser la darrera obra llegada per Rakhmàninov, que es mou entre la inquietud i les melodies nostàlgiques, com la reservada al saxofon, i que ens presenta un tempo de vals amb confrontacions harmòniques i de timbres sempre suggeridors i que es clou amb un “Lento” en què l’aparició del motiu del Dies irae i melodies extretes de cants ortodoxos conviuen fins a confluir en un final de brillant orquestració. Stephanie Childress va trobar absoluta predisposició en l’OBC. La seva versió va presentar una adequada paleta de colors, riquesa de matisos i tendència a jugar amb les dinàmiques de sonoritat per expressar tota l’atmosfera postromàntica que brolla de les Danses. Versió brillant en mans d’aquesta jove directora que tindrà les properes temporades l’oportunitat de seguir mostrant el seu talent al capdavant de l’OBC.

Imatge destacada: (c) May Zircus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter